چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
حل مساله کپی‌رایت جزو  اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس است

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهتمام نمایندگان مجلس برای رفع معضلات نشر گفت: مساله کپی‌رایت یکی از همین موارد مهم است؛ باید قانون کپی‌رایت داخلی و الزام به آن وجود داشته باشد.

زهره‌سادات لاجوردی، در حاشیه بازدید از سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره قاچاق کتاب عنوان کرد: یکی از بحث‌های مهم در مجلس شورای اسلامی در دوره کنونی پیگیری مباحث قاچاق در بخش‌های محتلف است. یکی از مواردی که متاسفانه در حوزه فرهنگ، به‌ویژه کتاب به‌شدت به ناشران و پدید‌آوردنگان آثار آسیب وارد می‌کند، بحث قاچاق کتاب است. 
 
وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، برای احصاء خلا‌ءهای قانونی حوزه نشر با هدف پیشگیری و مبارزه با قاچاق کتاب و همچنین تصویب قانون آمادگی دارد. اگر دولت در این زمینه لوایحی را به مجلس شورای اسلامی بیاورد، کمیسیون فرهنگی آمادگی همکاری و تصویب قانون را دارد. 

وی با بیان این‌که گاهی با نواقصی در قانون رو‌به‌رو هستیم اظهار کرد: گاهی قانون وجود دارد؛ اما بازدارنده نیست و به درستی اجرا نمی‌شود، یا نظارت جدی برای اجرای آن قانون وجود ندارد که چالش‌زاست. در موارد دیگر هم متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر اجرای دقیق قانون با مساله قاچاق مواجه هستیم. 
 
لاجوردی درباره نبود تناسب بین پروانه‌های نشر صادر شده با تعداد ناشران فعال گفت: در حوزه نشر، تعداد ناشران روز به روز درحال افزایش است؛ بنابراین ضروری است، شاخص‌های صدور پروانه نشر بازنگری شود. درنتیجه این بازنگری مشخص می‌شود، آیا شاخص‌ها برای اعطای مجوز نشر کافی است یا باید در این زمینه بررسی‌هایی صورت بگیرد؟ آیا تعداد زیاد ناشران به نفع نشر است؟ در مجموع باید آسیب‌ها و مزیت‌های اعطای مجوز نشر بررسی شود و اگر در این زمینه مشکلی وجود دارد، قوانین در این بخش به‌روز شوند. 
 
لاجوردی درباره پیوستن ایران به معاهده برن یا تصویب قانون کپی‌رایت داخلی گفت: برای حفظ حقوق ناشران و پدیدآورندگان باید الزام به قانون کپی‌رایت در کشور وجود داشته باشد. متاسفانه اکنون بحث نشر غیرقانونی از طریق فضای مجازی نیز شدت گرفته است و باید برای این مساله فکری کرد. متاسفانه تاکنون اهتمامی برای حل مساله قانون‌کپی رایت وجود نداشته است. اگر موارد و آسیب‌ها احصاء شود حتما کمیسیون فرهنگی در این زمینه همکاری خواهد کرد. 
 
دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شوای اسلامی با بیان این‌که بعد از ورود به مجلس یازدهم یکسری اولویت‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی احصاء شده است، گفت: مساله کپی‌رایت  نیز یکی از همین موارد مهم است. باید قانون کپی‌رایت داخلی و الزام به آن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها