دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
تحریم‌‌‌‌ها مانع حمایت‌ شایسته مجلس از بدنه نشر شده است

علی مظفر، گفت: باید بپذیریم مادامی که تنگاهای اقتصادی، تحریم و بی‌مهری کشورهای خارجی نسبت به ایران زیاد و سطح لطف آن‌‌ها نسبت به دولت و ملت ایران کوتاه باشد، ناخودآگاه مجلس، دولت و نهاد و سازمان‌های دیگر نمی‌‌توانند آن طور که شایسته است از ناشران حمایت کند.

علی مظفر، مسئول بخش بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، به‌ویژه با توجه به تجربه دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از نظر کیفی رشد خوبی داشته است. نظم و ترتیب امسال نمایشگاه بسیار پررنگ است؛ ویژگی که شاید در سال‌های پیش کمرنگ بود. امسال حضور ناشران، بازدیدکنندگان و  همه بخش‌های نمایشگاه؛ بر مبنای یک قالب منظم شکل گرفته‌ است.   

مظفر، درباره معافیت چاپخانه‌داران که یکی از دغدغه‌های مهم دلسوزان صنعت چاپ و نشر کشور است، اظهار کرد: باید بپذیریم مادامی که تنگاهای اقتصادی، تحریم و بی‌مهری کشورهای خارجی نسبت به ایران زیاد و سطح لطف آن‌‌ها نسبت به دولت و ملت ایران کوتاه باشد، ناخودآگاه مجلس، دولت و نهاد‌ و سازمان‌های دیگر نمی‌‌تواند آن طور که شایسته است از ناشران حمایت کند؛ هرچند که می‌پذیریم، ناشران در مسیر اهداف عالیه خود به‌ویژه اهداف راهبردی، مطابق با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش می‌روند. پس مسیر ناشران و کتاب در انقلاب اسلامی؛ مسیر روشنی است اما امیدواریم دولت بتواند در این زمینه از ناشران و به‌طور کلی بدنه صنعت نشر حمایت کند.
 
مسئول بخش بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مساله معافیت مالی چاپخانه‌داران با توجه به شرایط موجود بعید است در کوتاه‌مدت حل شود، اظهار کرد: مادامی که تحریم‌ها باشد نمی‌توان آن‌طور که باید و شاید این قبیل حمایت‌ها را اعمال کرد. زیرا علی‌القاعده زمانی که صحبت از نشر می‌کنیم باید به ابعاد دیگر صنعت نشر مانند ناشر، مساله کاغذ و ارز  نیز را در نظر بگیریم، معتقدیم در کوتاه‌مدت نمی‌توان این مساله را حل کرد. 

وی افزود: متاسفانه با توجه به چالش‌هایی که در جامعه است،  مشکلات ناشران کمرنگ‌تر دیده می‌شود و اهمیت و اولویت جامعه امروز متاسفانه خرد، فکر، اندیشه  و روشنگری نیست و مردم تلاش می‌کنند مشکلات مبتلا‌به خود را حل کنند و با توجه به اهم و فی الاهم کردن مسائل از سوی دولت؛ مشکل ناشران در رده‌‌های پایین‌تری قرار دارد. 

قانون کپی‌رایت باید در کشور رعایت شود
مسئول بخش بین‌الملل مجلس شورای اسلامی درباره مساله کپی رایت گفت: در کشوری که خودش را تابع نظم، مقررات و اصول اصلی انسانیت می‌داند اگر قانون کپی‌رایت رعایت شود، بی‌گمان تندرستی جامعه روشنفکرش را نشان می‌‌دهد؛ مادامی که می‌بینیم در یک کتاب 20 تا از سروده‌هایم منتشر شده، بدون اینکه از من به‌عنوان صاحب اثر اجازه بگیرند و منطقشان این است که شعرهای شما خوب بود  و دوست داشتیم در این کتاب بیاوریم، قطعا اصول اخلاقی حداقلی هم  در این زمینه رعایت نمی‌شود. 
 
مظفر با بیان این‌‌که جامعه در بحث کپی‌رایت متاسفانه اصول اخلاقی اولیه را هم رعایت نمی‌کند؛ اظهار کرد: با توجه به مجموع این اتفاقات و رعایت نشدن حداقل اصول اخلاقی در چاپ کتاب؛ قانون کپی‌رایت در کشور حتما باید رعایت شود، بنابراین این موضوع را با اولویت و جدیت پیگیری خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها