سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
ادبیات جنگ؛ از تولد در دهه شصت تا بلوغ و پختگی

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به اینکه ادبیات جنگ در همه دنیا با شلیک اولین گلوله متولد می‌شود و در طول دوران جنگ مراحل رشد خود را طی می‌کند، حال و روز این ژانر ادبی در ایران را مرحله بلوغ آن توصیف کرد و بر این نکته تاکید کرد که به مرور پختگی را هم تجربه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرتضی سرهنگی از نویسندگان پیشکسوت حوزه دفاع مقدس در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در گفت وگویی با خبرنگار ایبنا در مورد اینکه کتاب‌های متعددی در حوزه دفاع مقدس چاپ و منتشر می‌شوند که شاهد هستیم از اصالت کافی برخوردار نیستند یا اینکه آثاری چاپ می‌شوند که موفقیت چندانی به‌دست نمی‌آورند و تجدید چاپ را تجربه نمی‌کنند، گفت: جنگ‌های دفاعی مانند جنگ ما ذات مردمی دارد، پیش از آنکه نیروهای نظامی و جنگی تربیت شوند و بخواهند وارد میدان جنگ شوند نیروهای مردمی حاضر هستند.
 
وی ادامه داد:‌ اگر نیروهای مردمی و مرز نشین در چنین جنگ‌هایی از نیروهای نظامی جلوتر هم نباشند باز دوشادوش نیروهای نظامی در میدان جنگ حضور دارند و تا آخر نبرد هم حاضر هستند.
 
مردم عادی بعد از جنگ دست به قلم می‌شوند
سرهنگی اظهار کرد: وقتی جنگ تمام می‌شود، توپ‌ها و تانک‌های جنگی به پادگان ها باز می‌گردند، همچنین سربازان نیز از میدان خارج می‌شوند و به خانه‌های خود می‌روند. مردم هم به سراغ زندگی‌شان می‌روند. اما این افراد کم کم قلم به دست می‌گیرند و شروع به نگارش می کنند که در زمان جنگ چه چیزی سرشان آمده و چه چیزهایی دیده‌اند.
 
وی گفت:‌ شاید سادگی و البته نه سطحی بودن بعضی از این کتاب‌ها خودش یک سند –معتبر- درباره جنگ باشد. این کتاب‌ها را یک دیپلمات، مورخ یا کارشناس به رشته تحریر درنیاورده است بلکه همان مردم عادی که در جنگ بودند این کتاب‌ها را نوشته‌اند. این افراد هر آنچه را که دیده‌اند به زبان مکتوب درآورده‌اند.
 
در بخش دیگری سرهنگی گفت: بعضی از این کتاب‌ها طبیعی است که کارهای قوی‌ای نباشد هرچند شاید در دهه 60 این چنین کارهایی هم قوی محسوب می‌شد، اما در دوران کنونی با توجه به رشدی که ادبیات جنگ سپری کرده است چنین آثاری خود به خود پایین و عقب می‌مانند.
 
500 عنوان کتاب درباره قاسم سلیمانی؛ 20 اثر با کیفیت
این نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس گفت: در حال حاضر افرادی هستند که اگر به او بگویید چه کاره هستی وشغلت چیست، می گوید من نویسنده جنگ هستم. یعنی زندگی فرد به طور حرفه‌ای از راه نویسندگی درباره جنگ می‌گذرد. من دیروز –شنبه 24 اردیبهشت- در غرفه مکتب حاج قاسم بود و آنجا شنیدم 500 عنوان کتاب درباره حاج قاسم (سلیمانی) نوشته شده است.
 
وی ادامه داد: همان‌جا می‌گفتند درباره سردار سلیمانی این تعداد کتاب منتشر شده اما تنها 20 جلد کتاب آن به درد بخور است. این آماری است که بچه‌های غرفه مکتب حاج قاسم می دادند. نه اینکه بقیه کتاب‌ها به درد نخورد، بلکه هرکس براساس احساسی که نسبت به این شخصیت داشته کتابی را نوشته است. ضمن اینکه شخصیت سردار سلیمانی به واسطه شرایط شغلی تا دیروز شناخته شده نبود و کمتر در معرض دید عموم قرار داشت.
 
این نویسنده حوزه ادبیات پایداری گفت: سردار سلیمانی تقریبا در 8 سال جنگ فرمانده لشکر 41 ثار الله بود و بعد هم به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفت و چند سال پنهانی مشغول کارهایش بود. حالا که ایشان شهید شده است، مردم این شخصیت را شناخته‌اند و هرکسی می‌خواهد نسبت به این شخصیت ادای دین کند. این وضعیت موجب تولید آثاری می‌شود که همه آنها قوی نیستند.
 
نیاز به کتاب خوب دفاع مقدس داریم
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تصریح کرد: ادامه این روند که آثار نه چندان قوی و خوب تولید نشود، مطلوب نیست. همان‌طور که ما موقع خرید یک هندوانه به میوه فروش محل‌مان می‌گوییم میوه خوبی به ما بدهد، درباره کتاب هم این چنین است. ما کتاب و کالای خوب می‌خواهیم. البته به‌نظرم این روال هیجانی -تولید آثار متعدد که بعضا کیفیت بالایی هم ندارند- طی چند سال آینده کم می‌شود.
 
وی افزود: نیاز به هدایت نویسندگان و تربیت صاحبان قلم داریم. به نویسندگان باید مشاوره هم داده شود. خود من برای کتاب «یحیی» (خاطرات سردار یحیی صفوی) مشاوره دادم. دراین کتاب تجربه کردم و قبل از ان در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری این کار را تجربه کرده بودم. آنجا متوجه شدم که قبل از شروع به نوشتن یک متن باید به یک مشاور مراجعه کرد و درباره تولید اثر –با کیفیت- صحبت کرد. باید در مورد تولید اثر مشاوره کرد، حتی اگر نویسنده کتاب فرد خوبی هم باشد باز بهتر است در مورد تولید کتاب مشاوره کرد. همان‌طور که مشاوره قبل از ازدواج داریم! (خنده حاضران در صحنه مصاحبه).
 
ادبیات جنگ از تولد تا بلوغ
وی در پایان در جمله‌ای قریب به این مضمون گفت: ادبیات جنگ با شلیک اولین گلوله به دنیا می‌آید در زمان جنگ شروع به رشد می‌کند و بعد از جنگ به بلوغ می رسد. الان در دوره بلوغ این نوع از ادبیات هستیم و البته به مرور به پختگی هم می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها