جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
انتشار 385 عنوان کتاب درباره ساواک در مرکز بررسی اسناد تاریخی/ اسنادی که در دیگر کتاب‌ها نیست

قاسم تبریزی گفت: مرکز بررسی اسناد تاریخی تاکنون موفق شد 385 عنوان کتاب منتشر کند که همه درباره ساواک است که امیدواریم مسوولین بیشتر به انتشار این اسناد تاریخی توجه کنند. مرکز بررسی اسناد تاریخی تاکنون اسنادی را ارائه داده است که این اسناد در کتاب‌ها نیست.

قاسم تبریزی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر درباره سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نمایشگاه در حقیقت نوعی ارائه و تولید علم است. خوشبختانه در این سی و چند سال ناشران فعال شده‌اند و آثارشان را بیشتر منتشر می‌کنند، نویسندگان کتاب به خوبی دیده می‌شوند و جامعه به طرف مطالعه سوق پیدا کرده است. به‌ویژه نسل جوان که زمینه‌ بیشتری برای علم دارد، اگرچه می‌توان گفت فضای کرونا و قرنطینه هم یک موقعیت بود. البته نمایشگاه کتاب مردم را به خواندن تاریخ علاقه‌مند می‌کند.
 
وی افزود: خصوصا برخی از ناشران آثار جدید زیادی داشتند. البته قیمت کتاب بالاست ولی به نسبت بقیه اجناس قیمت کتاب متعارف است که باید مسوولان تدبیری بیندیشند و بهتر است که دولت بن کتاب را برای طیف دانش‌آموز هم در نظر بگیرد تا کمکی برای خانواده‌ها باشد.
 
تبریزی بیان کرد: مرکز بررسی اسناد تاریخی تاکنون موفق شد 385 عنوان کتاب منتشر کند که همه درباره ساواک است که امیدواریم مسوولان بیشتر به انتشار این اسناد تاریخی توجه کنند. مرکز بررسی اسناد تاریخی تاکنون اسنادی را ارائه داده است که این اسناد در کتاب‌ها نیست. در مرکز بررسی اسناد تاریخی بیش از 500 مقاله تحقیقی بر پایه اسناد تهیه شده است که این مقالات عمدتا برای دانشجویان، پژوهشگران و طلاب حوزه که پیرامون تاریخ معاصر تحقیق می‌کنند، مهم و قابل توجه است.
 
وی با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان از سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: استقبال دانشجویان مطلوب بوده است، البته چون کتاب‌های ما عمومی نیست متوقع نیستیم که استقبال کنند اما آن‌طور که شایسته جامعه اسلامی است، استقبال خوب نیست. البته در شروع کار مرکز اسناد تاریخی، آثار مرتبط با علامه محمدتقی جعفری، آیت‌الله شهید بهشتی، محمد صدوقی به چاپ چهارم رسید که در ادامه کار نشر احساس کردیم، تجدید چاپ برای ما مشکل است لذا هر یک از کتاب‌ها را در قالب cd منتشر کردیم. در دو سال قبل فروش cd بالا بود. در دوران کرونا سایتی طراحی کردیم و هم‌اکنون 135 عنوان از کتاب‌های منتشره مرکز اسناد تاریخی در سایت قرار گرفته و به رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 
تبریزی به عنوان پیشنهاد کتاب برای مطالعه به علاقه‌مندان حوزه تاریخ گفت: کسانی که به مطالعه تخصصی علاقه‌مند هستند، ما در حدود 23 کتاب در رابطه با جریان چپ منتشر کردیم. کسانی که می‌خواهند اطلاعات‌شان درباره دوران پهلوی افزایش یابد، پاورقی‌های مجموعه کتاب‌های منتشرشده توسط مرکز بررسی‌ اسناد تاریخی را مطالعه کنند. پاورقی‌ها 6 جلد کتاب 1000 صفحه‌ای است. «ایران نوین به روایت اسناد ساواک»، «حزب رستاخیز» و «دولتمردان»  از جمله این کتاب‌هاست. ما در مورد رجال انقلاب اسلامی و علمایی همچون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله سیدمحمد صادق لواسانی کتاب‌های زیادی داریم که در پاورقی‌ آنها شرحی درباره علما آمده است.
 
وی افزود: مشکلی که با آن روبه‌رو هستیم، این است که دانشجویان تاریخ علوم سیاسی و حتی حقوق از این مرکز مطلع نیستند و حتی بسیاری از روزنامه‌ها مقدمه کتاب‌های منتشره مرکز اسناد را بدون ذکر نام به چاپ می‌رسانند.

مرکز بررسی اسناد تاریخی در راهرو 22 و غرفه 1۰ در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها