دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
برای انتخاب و خرید کتاب صرفا تبلیغات ملاک خوب بودن اثر نیست

طاهره ایبد گفت: مخاطبان برای انتخاب و خرید کتاب صرفا تبلیغات فضاهای مجازی و رسانه‌ای را ملاک خوب بودن و ویژه بودن آن اثر قرار ندهند. گاهی تبلیغات گسترده روی یک اثر ضعیف در فضاهای مجازی، می‌تواند آن را برای مخاطب، جذاب جلوه دهد و گاهی هم کتاب‌های جذاب و عمیقی از نویسندگان منتشر می‌شود  که چون از تبلیغات چندانی برخوردار نیستند، از خواندنشان محروم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طاهره ایبد، نویسنده و منتقد پیشنهاداتی را برای کودکان و نوجوانان در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید: 

این نویسنده درباره پیشنهاداتش به کودکان و نوجوانان گفت: از بین کتاب‌هایی که خوانده ام، یکی از پیشنهادهایم برای نوجوانان، رمان «روح عزیز»، مینو کریم‌زاده است که کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده، این یک رمان رئال است و ماجراهایش در خانواده می‌گذرد؛ ویژگی آن کشف حس، صمیمت زبان،  دغدغه‌های خانوادگی، حضور پررنگ نوجوان و جهان‌بینی نویسنده در نگارش اثر است.

ایبد در ادامه افزود: رمان «بی‌نشان‌های ارس» محسن هجری را انتشارات سوره مهر منتشر کرده، رمان تاریخی و به نوعی شاید بشود گفت حماسی، برای نوجوانان است. این رمان بر اساس یک واقعیت تاریخی که در سال 1320 اتفاق افتاده، نوشته شده، رمان ماجرای سه مرزبان است که تا پای جان در مقابل ارتش سرخ روسیه مقاومت می‌کنند تا مانع ورود آن‌ها به خاک ایران شوند. به کارگیری قوه تخیل و شخصیت‌پردازی مناسب، این اثر را برای خواننده جذاب و اثرگذار کرده است. 

وی در ادامه افزود: رمان «گِل» دیوید آلموند، ترجمه شهلا انتظاریان که ناشر آن آفرینگان است، رمانی پرماجراست. در این رمان واقعیت و خیال به هم آمیخته و خواننده را درگیر می‌کند. با تصویری که آلموند در این رمان از شخصیت‌های متفاوت می‌دهد، به خوبی دنیای پرتردید و پر از پرسش نوجوانان به تصویر کشیده شده است. مجموعه کتاب «آهای مواظب ما باشید»، شامل 11  کتاب است. نویسندگان این کتاب‌ها زهره پریرخ، طاهره ایبد، مینو کریم‌زاده، محمدرضا مرزوقی، سرور کتبی، مصطفی رحماندوست، زنده‌یاد سوسن طاقدیس، محمدرضا شمس و فرهاد حسن‌زاده هستند. این داستان‌ها درباره حیوانات در حال انقراض ایران است. خواندن کتاب‌ها هم لذت‌بخش است و بچه‌ها را با حیواناتی که باید مواظبشان باشیم، آشنا می‌کند.

ایبد افزود: مجموعه هفت جلدی داستان‌های خبیث هم برای بچه‌ها جذاب است، هر کتاب را یک نویسنده نوشته و کاراکترهای اصلی این داستان‌ها کمی خبیث‌اند! این مجموعه را هوپا منتشر کرده و قطعا آثار دیگری هم به تازگی از نویسندگان خوب ایرانی منتشر شده که چون هنوز نخوانده‌ام، نمی‌توانم نام ببرم.

این نویسنده درباره عرضه کتاب‌هایش افزود: کتاب‌هایم که به نمایشگاه کتاب رسیده عبارتند از: داستان بلند «لولوی نخور، نخوره»، از همان مجموعه «هفت خبپث‌ها» که ترکیبی از ژانر وحشت و طنز است. مجموعه هفت جلدی «متل‌واره» کانون پرورش فکری، مجموعه سه جلدی طنز «بیزبیزپشه» انتشارات مهرک، جلد اول مجموعه طنز «چگونه بچه‌های بی‌تربیت را تربیت کنیم» انتشارات پرتقال، مجموعه داستان «غول کمپوتی»، انتشارات داستان جمعه، «لاکو لاک ندارد» انتشارات محراب قلم و «سرزمین مرده‌ها و زنده‌ها»، انتشارات شهر قلم.

ایبد به عنوان سخن آخر پیامی به کودکان و نوجوانان داد و گفت: یک نکته‌ کلی که لازم است نوجوانان و بزرگترهایی که برای خردسالان و کودکانشان کتاب می‌خرند، بدانند این است که برای انتخاب و خرید کتاب صرفا تبلیغات فضاهای مجازی و رسانه‌ای را ملاک خوب بودن و ویژه بودن آن اثر قرار ندهند. گاهی تبلیغات گسترده روی یک اثر ضعیف در فضاهای مجازی، می‌تواند آن را برای مخاطب، جذاب جلوه دهد و گاهی هم کتاب‌های جذاب و عمیقی از نویسندگان منتشر می‌شود  که چون از تبلیغات چندانی برخوردار نیستند، از خواندنشان محروم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها