دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تبدیل پرفروش‌های کاغذی به کتاب صوتی در دستور کار است/ 430 عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه کردیم

باقری گفت: تولید کتاب کاغذی، صوتی و اپلیکیشن از برنامه‌های جدید دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال 1401 است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حدود نیم قرن پیش هنگامی که موسسان دفتر نشر فرهنگ اسلامی ضرورت تأسیس یک ناشر مذهبی را دریافتند کسی نمی‌دانست که تنها چند سال بعد این اراده منجر به تشکیل یکی از مهمترین ناشران بنام آثار دینی خواهد شد. شهید باهنر سکان‌دار سفینه‌ای شد که خود نام آن را اینگونه انتخاب کرد دفتر نشر فرهنگ اسلامی. به زودی این موسسه تبدیل به ناشری پرآوازه شد به طوری که تنها یکی دو سال پس از تأسیس آن تقریبا تمام مجامع مذهبی کشور با نام آن آشنا شدند.

تنها هشت سال پس از بنیان‌گذاری دفترنشر محمد جواد باهنر به شهادت رسید و با پیروزی انقلاب اسلامی راهبری و تدبیر دوباره شهید باهنر و همراهانش با تعیین راهکاری متناسب با مقتضیات روز مأموریتی جدید را برای دفترنشر رقم زد که نهایتا منجر به توسعه کمی و کیفی آن شد بر همین اساس اکنون دفتر نشر فرهنگ اسلامی با انتشار بیش از یک هزار و هفتصد عنوان کتاب که بسیاری از آن‌ها به چاپ‌های متعدد دست یافته در زمره یکی از بزرگترین ناشران معارف و علوم اسلامی قرار گرفته است. از این رو با مهدی باقری، قائم‌مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی درباره تازه‌های نشر موسسه گفت‌وگو کرده است.
 
باقری درباره حضور دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران به خبرنگار ایبنا گفت: ما امسال با بیش از 430 عنوان در نمایشگاه حضور داریم که چهار عنوان از کتاب‌های ما ویژه برای نمایشگاه آماده شد و ما این مجموعه را قبل از اینکه به فروشگاه‌ها ببریم، مستقیما به نمایشگاه آورده‌ایم.
 
او افزود: کتاب «همپای کودک» نوشته رضا پورحسین که کتابی عملیاتی است، در حوزه روانشناسی کودک به رشته تحریر درآمده تا والدین و مربیان با بهره‌گیری از آن، به سوالات ذهنی و عملی بچه‌ها پاسخ دهند. این کتاب در نوع خود کار کم‌سابقه‌ای است. کتاب «همپای کودک» سعی دارد راه ورود به دنیای ذهنی و روانی کودک را نشان داده و راه‌های زمینه‌سازی برای شکوفایی بذرهای زیستی و فطری او را در مسیر رشد و تربیت معرفی کند. مباحث این کتاب مبتنی بر مبانی انسان‌شناسی الهی و سود جستن از یافته‌های علمی روان‌شناسی کودک و روان‌شناسی رشد مطرح شده است.
 
باقری در ادامه صحبت‌های خود به کتاب «در طلب عیش مدام» اشاره و بیان کرد: این کتاب نیز که از چاپ اولی‌های نشر ما در نمایشگاه کتاب است، بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشوراست. این کتاب بازگو کننده وقایع عاشورا برای مخاطب جوان و تحلیل واقعه عاشورا و درس‌های آن برای روزگار ماست.
 
او ادامه داد: ویراست جدید کتاب «تاریخ تحلیلی و سیاسی اسلام» از دوران جاهلیت تا عصر امویان با تالیف علی‌اکبر حسنی به نمایشگاه کتاب آمده، این کتاب به چاپ 12 رسیده که از چاپ 12 ویراست جدیدی شده و کتابی باارزش و تاثیرگذار برای محققین و دانشجویان است.
 
 

قائم‌مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی همچنین به کتاب «گزارش سال‌های زندگی» به قلم سید محمدتقی حکیم به عنوان یکی دیگر از تازه‌های نشرشان که ویژه برای نمایشگاه چاپ شده، اشاره و بیان کرد: مولف این کتاب از دوران کودکی خود تا زمانی که در قید حیات بوده است را تدوین کرده است. دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال 1400 حدود 35 عنوان چاپ جدید و حدود 35 اثر نیز تجدید چاپی داشته است که جمعا حدود 70 اثر به آثار این مجموعه اضافه شد.

او از کتاب‌های «منشور رستگاری»، «راز هستی» و «درآمدی بر قرآن‌پژوهی» به عنوان دیگر آثار جدید دفتر نشر فرهنگ اسلامی یاد کرد.

در ادامه این گفتگو، باقری از ایجاد انگیزه در کتاب و کتابخوانی سخن گفت و بیان کرد: وجود ابزاری که این انگیزه را در مخاطبان ایجاد کند بسیار با اهمیت است. یکی از این ابزار، رسانه است اعم از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی. کاری که ما در دفتر نشر انجام دادیم این است که کتاب‌های پرمخاطب را حروفچینی و ویرایش جدید کردیم و در تلاشیم تا نسخه صوتی آن‌ها را به بازار الکترونیک ارائه کنیم.

او گفت: آنچه که برای ایجاد انگیزه در مخاطب اهمیت دارد این است که فضای مجازی جدید اعم از اپلیکیشن، گیم و شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان فرصت خیلی خوبی در نظر بگیریم که تولیدات پرفروش از حالت چاپی به حالت صوتی دربیاید و ما در دفتر نشر فرهنگ اسلامی در حال تبدیل آثار پرمخاطب و پرفروش خود به کتاب صوتی نیز هستیم که بسیار مورد استقبال واقع شده است.

باقری در انتها تصریح کرد: امسال جزو برنامه‌های جدید دفتر نشر است که 10 عنوان کتاب پرمخاطب که جذابیت دارد در حوزه جوان و نوجوان و کودک تولید و چند اپلیکیشن را به بازار عرضه کند. بنابراین تولید کتاب کاغذی، صوتی و اپلیکیشن از برنامه‌های جدید دفتر نشر است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها