سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مجموعه «آلبوم اسناد بازار قم» از منظر رجا‌ل‌شناسی حائز اهمیت است/ حوزه مطالعات قنات‌های ایرانی

سید صادق اشکوری می‌گوید: 20 جلد از آلبوم اسناد بازار قم چاپ شده و انتظار می‌رود جمعاً بالغ بر 100 جلد ‌شود. این اسناد مهم، حاوی صد سال تجارت قم است.

سید صادق اشکوری، رییس مجمع ذخانر اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: من از بُعدی نویسنده و از بُعدی دیگر ناشر هستم. از بُعد نویسنده درباره آخرین کارهای انجام شده باید به مجموعه‌ای اشاره کنم که بسیار مهم است و طی دو سال اخیر منتشر شده است. 16 مجلد از اسناد موقوفه قنات‌ها و مزارع مسجد جامع آران (معروف به مسجد قاضی) است که تماما بازخوانی شده است.

وی افزود: اسناد موقوفه قنات‌ها و مزارع مسجد جامع شامل انواع سندهای شرعی مثل وقف‌نامه‌، صلح‌نامه، اجاره نامه و جز آن که پُر است از مطلب و تاریخ‌های ناگفته. طبعا هر کدام به مزرعه مخصوص خود نام گرفته است مثل اسناد مزرعه طلق آباد، شیرآباد، مسعودآباد، گلچین آباد، خرم آباد، سعادت آباد و غیره. در حوزه مطالعات قنات‌های ایرانی نیز می‌تواند مهم باشد چه آنکه از این نگاه تاکنون به مقوله قنات کمتر پرداخته شده است.

رییس مجمع ذخانر اسلامی ادامه داد: این مجموعه ارتباط وقف، قنات و مسجد را نیز به خوبی بیان می‌کند. ضمن آنکه برای دانشجویان سندخوانی نیز مفید است. آخرین تجربیات بنده در حوزه سندخوانی در این مجموعه پیاده شده است.




او افزود: کار دیگری که از سال 1400 آغاز کرده‌ایم به نام «آلبوم اسناد» است. این آلبوم اسناد بدون هیچ توضیح افزوده‌ای، آلبومی است که مخاطب ورق می‌زند و سندها را مشاهده می‌کند. این‌ها به منظور حفظ اسناد ایرانی از سویی، و بسترسازی برای محققان حوزه تاریخ و اسناد ایران از سویی دیگر، منتشر می‌شود. تاکنون از این مجموعه در حدود 40 جلد منتشر شده و ادامه خواهد داشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه مجموعه اسناد کاظمینی یزد در 10 جلد چاپ شده است، گفت: توضیحی در ابتدای مجموعه آمده است و بعضا مقدمه‌ای درباره مجموعه دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته مجموعه مختلفی از نسخه‌های خطی، سنگ قبرها و اسناد را عکس‌برداری کرده‌ایم و از سال 1400 تصمیم گرفتیم آن‌هایی را که نمی‌توانیم بازخوانی کنیم (چون بسیار هزینه‌بر است)، لااقل برای نسل‌های آینده، در اختیار محققان قرار دهیم. این اسناد مواد خام پژوهش است و در واقع ده‌ها رساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از همین بخش‌های چاپ شده قابل استخراج است.

برای مثال آلبوم اسناد بازار قم 20 جلد از آن چاپ شده است، و انتظار می‌رود جمعاً بالغ بر 100 جلد ‌شود. این اسناد مهم، حاوی صد سال تجارت قم است. اگر بخواهیم بررسی کنیم قیمت اجناس در قم و شهرهایی که با قم تجارت داشته‌اند، چقدر بوده است؟ چه می‌فرستادند؟ چه می‌گرفتند؟ از دیگر منظرهای اقتصادی و رجال‌شناسی نیز حایز اهمیت است.

از دیگر آلبوم‌های چاپ شده، به آلبوم اسناد زنجان، آلبوم اسناد مدرسه علمیه شیراز، آلبوم اسناد دامغان نیز باید اشاره داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها