پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
زندگینامه‌نویسی به نوعی تاریخ‌نگاری است/ زندگینامه‌های مانا را با سوره مهر بخوانید

مجید قبادی گفت: اساسا زندگینامه‌نویسی به نوعی تاریخ‌نگاری محسوب می‌شود و به دلیل گروه دست‌اندرکار که بیشتر آنها دانش‌آموخته تاریخ هستند، دغدغه‌های موجود این حوزه سبب شکل گرفتن زندگینامه‌های مانا شد.

محمد قبادی، کارشناس ارشد تاریخ و دبیر گروه پژوهشی شخصیت‌های مانا سوره مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در واقع موضوع مجموعه شخصیت‌های مانا پرداختن به تعدادی از شخصیت‌هایی است که در حوزه‌های تاثیرگذار فعال بودند و یا اثری قابل توجه منتشر کرده‌اند، ضمن این‌که این شخصیت‌ها یا در موردشان زندگینامه‌ای وجود نداشته و یا اگر  زندگینامه‌ای وجود داشت، در حدی نبود که مخاطب را راضی کند.

وی افزود: ما تلاش کردیم این شخصیت‌های مانا را به مخاطب جوان دانشجویی که الزاما تاریخ نخوانده است، معرفی کنیم و این کار را بر طبق همان معیارهای یک کار پژوهشی انجام دادیم.

دبیر گروه پژوهشی شخصیت‌های مانا سوره مهر گفت: روال کار این‌گونه بود که ابتدا تعدادی از شخصیت‌ها را مشخص کردیم و بعد با توجه به آن شخصیت‌ها هر کدام را به یک نویسنده برای تحقیق و پژوهش سپردیم.

وی با بیان این‌که این زندگینامه به حوزه خاصی محدود نمی‌شود، بیان کرد: تا امروز 30 اثر از این مجموعه منتشر شده است، در این شخصیت‌ها روحانی فرهنگی مثل استاد کاظم مدیر شانه‌چی و شخصیت سیاسی مانند حاج‌آقا حسین قمی معرفی شده است.



قبادی افزود: در این مجموعه شخصیت‌های هنری و فرهنگی مانند قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، مشفق کاشانی، مجید شریف واقفی، حاج آقا حسین قمی، سیدمحمدعلی داعی الاسلام، طاهره صفارزاده، سیداحمد خمینی، سید غلامرضا سعیدی، سیدمحمد فرزان، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سید جعفر شهیدی، عبدالحسین حائری، ستار خان، نصرالله مردانی، مشفق کاشانی و... را داریم و سعی بر این بوده است تا در طیف‌های مختلف شخصیت‌ها را معرفی کنیم.

وی در ادامه گفت: مخاطب را جوان در نظر گرفتیم و سعی کردیم تا برای این گروه الگوسازی کنیم. این کار هنوز ادامه دارد و امید داریم برای 6 ماه آینده 5 اثر دیگر را از این مجموعه به چاپ برسانیم.

دبیر گروه پژوهشی شخصیت‌های مانا سوره مهر افزود: شخصیت‌هایی همچون ابوالقاسم سحاب و سیمین دانشور در دست تحقیق و پژوهش قرار دارند و در قالب زندگینامه‌های مانا معرفی خواهند شد.

قبادی در ادامه گفت: یک سوم از هر اثر به زندگینامه شخص و مابقی به آثار و آرا اختصاص دارد و سعی بر آن بوده است تا کاری جمع‌و‌جور در قالب 120 صفحه ارایه نماییم.

وی افزود: سال 88 با یک جمع دوستان پژوهشگر پژوهشی زیر نظر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تدارک دیدیم و تلاش کردیم ضمن این‌که قواعد پژوهشی را حفظ می‌کنیم، یک زندگینامه روان با یک ادبیات روان تدوین و ارایه کنیم. نکته مورد اهمیت این‌که یک کار جمع و جوری را منتشر کردیم، اگرچه برخی از این شخصیت‌ها وسعت کار زیادی دارند و در حداقل صفحات نمی‌گنجند.

قبادی با بیان این‌که کمبود چنین کاری در این حوزه احساس می‌شد، گفت: ما اعتقاد داریم آشنایی و پیوند جوان امروز با فرهنگ و تاریخ این کشور جای خالی دارد و باید شناخته شود. این مهم‌ترین دغدغه ما بود از این نظر که ناموران مانا این کشور را معرفی کنیم.

وی افزود: اساسا زندگینامه‌نویسی به نوعی تاریخ‌نگاری محسوب می‌شود و به دلیل گروه دست‌اندرکار که بیشتر آنها دانش‌آموخته تاریخ هستند، دغدغه‌های موجود این حوزه سبب شکل گرفتن زندگینامه‌های مانا شد.

نشر سوره مهر در  راهرو 23 غرفه 34 در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها