جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
استقبال چشمگیر از نمایشگاه کتاب نشان‌دهنده نیاز فرهنگی مردم است

ابراهیم شکوری، استقبال از نمایشگاه کتاب تهران در روز‌های نخست را دور از انتظار و پیش‌بینی‌‌ها ارزیابی کرد و گفت: باید ویترین نمایشگاه کتاب را هرچه بهتر و زیباتر بچینیم.

ابراهیم شکوری، مدیرعامل انتشارات سروش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره استقبال مردم از سی‌و‌سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حضور مردم در روزهای ابتدایی نمایشگاه، فراتر از حد انتظار ما بوده است؛ چراکه با توجه به شیوع ویروس کرونا گمان می‌کردیم جمعیت حداقل در روزهای اول نمایشگاه کمتر باشد.

وی  با بیان این‌که نمایشگاه کتاب امسال مثل سال‌های پیش از کرونا نخواهد بود، افزود: سالی که نکوست از بهارش پیداست، با توجه به استقبال مردم از نمایشگاه، به نظر می‌رسد، تا پایان نمایشگاه، حضور مردم به همین شکل چشمگیر ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل انتشارات سروش با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب همزمان با نمایشگاه حضوری اظهار کرد: همزمانی این دو نمایشگاه، موجب می‌شود بسیاری از مخاطبان به‌‌ویژه در شهرستان‌ها خرید خود را از طریق مجازی انجام دهند؛ مضاف بر این‌که بن تخفیف کتاب هم تنها در نمایشگاه مجازی ارائه شده است؛ بنابراین همان‌طور که علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران نیز اشاره کرد، دانشجویان وقتی 200 یا 300 هزار تومان بن تخفیف دارند، به جای هزینه‌کرد بیشتر برای ایاب و ذهاب به تهران، در منزل می‌مانند و کتاب‌های خود را به صورت مجازی خریداری می‌کنند.

شکوری با بیان این‌که در فروش مجازی، دست ناشران نیز بازتر است، بیان کرد: نمایشگاه حضوری هم حس نوستالوژی خود را دارد و مخاطبان تهرانی علاقه دارند با حضور در غرفه‌ها و تورق کتاب‌ها حس خاطرات قدیمی را زنده کنند.

وی تاکید کرد: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در بهمن‌ماه سال گذشته، نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب با استقبال قابل توجه مردم برگزار شد؛ ناشران نیز راضی بودند. بیش از یک‌میلیون و 200 هزار جلد کتاب، در سراسر کشور فروخته شد. پیشنهاد من این است که نمایشگاه مجازی در طی سال تکرار شود و تنها به یک نمایشگاه مجازی در سال بسنده نشود. استقبال از نمایشگاه نشان‌دهنده نیاز مخاطبان است؛ بنابراین باید ویترین نمایشگاه کتاب را هرچه بهتر و زیباتر بچینیم.  

مدیرعامل انتشارات سروش صداوسیما با اشاره به این‌که دو نوع نگاه کاملا متضاد درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل شهر آفتاب وجود دارد، گفت: یک نوع نگاه ناشی از رویکردهای مدیریت شهری است و برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب را راهی برای جلوگیری از ترافیک و نظایر آن می‌بینند؛ اما ناشران به دلیل بُعد مسافت و هزینه و از طرفی زمان زیادی که تردد به شهر آفتاب برای مخاطبان به همراه دارد، با برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب مخالفند؛ اگرچه برای عزیزان پلیس راهور و نیروهای انتظامی مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اما شاید با این منطق که این آوردگاه بزرگ پایتخت، تنها یک‌بار در سال برگزار می‌شود، بتوان برخی مشکلات آن را هم پذیرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها