جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
دیدار با صادق زیباکلام در غرفه نشر روزنه کار/«ما چگونه ما شدیم» توصیه به علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی و سیاسی

صادق زیباکلام کتاب «ما چگونه ما شدیم؟» را به علاقه‌مندان کتاب‌های علوم سیاسی برای خرید از سی‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توصیه کرد.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: به دعوت انتشارات روزنه کار به نمایشگاه کتاب آمدم تا دیداری با مخاطبان داشته باشم.

او درباره پیشنهاد خرید و مطالعه کتاب عنوان کرد: کتاب «ما چگونه ما شدیم؟» را به مخاطبان کتاب‌های علوم سیاسی و همه علاقه‌مندان به تاریخ و مباحث توسعه توصیه می‌کنم. 

در معرفی این پیشنهاد زیباکلام باید گفت که این کتاب، تاریخی، تحلیلی و کاملا علمی است که مولف آن را فارغ از هرگونه تعصبات نژادی و قومی نوشته است. ما چگونه ما شدیم در برابر تفکر رایج «استعمار، ریشه عقب ماندگی» نظریه جدید و قابل تاملی را طرح می‌کند و به شما می‌گوید چرا ایران اکنون در جایگاه‌ کنونی‌اش قرار دارد. 

در بررسى ایران عصر قاجار در قرن نوزدهم بود که نگارش ما چگونه، ما شدیم شکل و شمایل پرسشى زمینه‌ساز شد و به تدریج در ذهنم شکل گرفت. اتفاقى برایم افتاد آن بود که یک «چرا» در ذهنم پیدا شد.

چرا شاهان ما فاسد و بد بودند؟ چرا شاهان فرانسه یا انگلستان همه بد و فاسد نبودند؟ چرا رجال ما در عصر قاجار سرسپرده به سفارتخانه‌هاى خارجى بودند؟ چرا رجال انگلستان، روسیه یا فرانسه سرسپرده و وابسته نبودند؟ چرا در جامعه ما کسى با علوم جدید آشنا نبود و از مدرسه و دانشگاه خبرى نبود اما در بسیارى از کشورهاى دیگر اینگونه نبود؟ چرا کشورهاى دیگر در فیزیک، شیمى، بیولوژى یا اقتصاد، محقق، عالم و دانشمند داشتند، در حالى که در ایران ما کسى حتى با نام این علوم هم آشنا نبود؟ چرا محصولات صنعتى کشورهاى دیگر به دنیا صادر مى‌شد، در حالى که در ایران ما یک کارخانه مدرن هم نبود؟ چرا کشورهاى دیگر راه‌آهن، قطار و تراموا داشتند در حالى که در ایران درشکه و گارى هم نبود؟ چرا برخى از مردمان کشورهاى دیگر مى‌دانستند که در آن طرف دنیا چه مى‌گذرد، در حالى که مردم در یک شهر ایران نمى‌دانستند که در شهر و روستاى همجوارشان چه خبر است، چه رسد به اینکه بدانند در کشورهاى دیگر و در آن سر دنیا چه مى‌گذرد. چرا که اساساً ارتباطى با بیرون از شهر و روستایشان نداشتند؟ همه معلومات و اطلاعات من پیرامون عصر قاجار دفعتً برایم بدل شد به یک علامت سؤال: چرا ایران آن همه دچار ضعف، انحطاط، بى‌خبرى و عقب‌ماندگى شده بوده؟
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها