شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
نیمی از آثارمان در حوزه دین و اندیشه است/ 30 کتاب جدید عرضه کردیم

صمدی گفت: از ابتدای سال 1401 تاکنون حدود 30 اثر توسط انتشارات ما چاپ شده که 15 اثر آن در حوزه دین و اندیشه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مسجد مقدس جمکران به عنوان پایگاه عظیم تشیع و نماد فرهنگ مهدویت از اواخر دهه 60 به عرضه کتاب و محصولات فرهنگی روی آورد. در همین راستا انتشارات کتاب جمکران، از سال 1373 با هدف نشر و گسترش معارف دینی و مهدوی و خدمت به دلدادگان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه با عنوان «انتشارات مسجد مقدس جمکران» تأسیس شد.

انتشارات تا اوایل دهه هشتاد فعالیت جدی نداشت ولی به تدریج، با رشد چشمگیر تیراژ و عنوان، به یکی از انتشارات مطرح در حوزه معارف تبدیل شد. احیاء تراثی و پاسخگویی به شبهات مهمترین اقدامات انتشارات در دوره اول به شمار می‌رود.

در اوایل دهه 90 با تغییر عنوان به «انتشارات کتاب جمکران» سیر توسعه این مرکز جهش ملموس یافت. تکمیل مسیر گذشته و ورود جدی به حوزه ادبیات داستانی و همچنین کودک و نوجوان از مهمترین تغییر سیاست‌ها بود. 

صمدی مدیر پژوهش و امور محتوایی انتشارات «کتاب جمکران»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تازه‌های نشر خود بیان کرد: از ابتدای سال 1401 تاکنون حدود 30 اثر توسط انتشارات ما چاپ شده که 15 اثر آن در حوزه دین و اندیشه است.

او گفت: ما در حوزه‌های مختلف کتاب‌های مختلفی داریم اما حوزه اصلی ما مهدویت و معارف مهدوی است به همین دلیل اکثر کتاب‌های ما در این حوزه نگارش می‌شود و برای مخاطبان مختلف در حال تولید کتاب هستیم از کودک و نوجوان گرفته تا جوان و بزرگسال و کتب مرجع.

وی اظهار کرد: در 2سال گذشته که به دلیل کرونا، نمایشگاه برگزار نشد کتاب‌های زیادی مثل «طلوع تا ظهور» که بازنویسی و تلخیص کتاب «از تولد تا بعد از ظهور علامه قزوینی» است را منتشر کردیم.

صمدی گفت: یکی از کارهایی که ما در انتشارات انجام می‌دهیم تلخیص و بازنویسی کتب مرجع است. آنها را دسته‌بندی، بازنویسی کرده و به زبان معیار منتشر می‌کنیم و کتاب را تا جایی که می‌توانیم تلخیص می‌کنیم تا مخاطب نوجوان و جوان، هم با محتوا آشنا شود و هم از مطالعه کتاب خسته نشود.

وی در ادامه چند کتاب که برای حوزه نوجوان در نمایشگاه فعلی آماده کرده‌اند را معرفی کرد و گفت: کتاب «پرسش و پاسخ مهدوی» است که کارشناسان مهدوی ما 30 تا 40 پرسش مهدوی را به زبان ساده، برای نوجوان آماده کرده‌اند. یکی دیگر از کتاب‌های مهمی که برای مهدویت منتشر کردیم کتابی است با عنوان «کتاب مهدی» که بررسی ابعاد شخصی و شخصیتی حضرت حجت در همه زمینه‌ها و در قالب عقلی و نقلی است و حجت الاسلام سیستانی آن را تالیف کرده است.

او همچنین کتاب «سحر و کلید رهایی از آن» را نیز معرفی کرد و بیان کرد: از آنجایی که در فضای مدعیان دروغین مهدویت خیلی به مبحث سحر پرداخته می‌شود، ما بحث سحر را توسط آقای صدری که سال‌هاست در این فضا کار کرده‌ و به صورت کامل به بحث سحر و چگونگی پیشگیری از آن پرداخته‌ است دنبال کردیم و او در این کتاب توضیح داده است که اگر کسی در دام سحر افتاد چگونه از آن رهایی یابد بدون آنکه به دعانویسان رجوع کند.

او در ادامه درباره فعالیت مشترکی که با موسسه آیت الله سیستانی در عراق خبر داد و گفت: این موسسه مهدویت در عراق یک مجموعه 10 جلدی در زمینه پاسخ به شبهات احمد الحسن منتشر کرده بود که ما آن 10 جلد را در قالب یک جلد با عنوان «مصاف با شیطان» با ترجمه سلمان‌پور منتشر کردیم. این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند به مدعیان دروغین پاسخ دهد.‌

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه غیر از مهدویت ما یک 5 جلدی با عنوان «بر شانه‌های اقیانوس» داریم که شرح مختصری از نهج‌البلاغه است. جلد چهارم از این مجموعه 5 جلدی امسال چاپ شد که به نمایشگاه آمده و جلد پنجم آن در ماه‌های آتی منتشر می‌شود.

مدیر پژوهش و امور محتوایی انتشارات «کتاب جمکران» در ادامه به یکی از کتاب‌هایی که نویسنده آن به شدت در حوزه رسانه فعال بود و سال گذشته از دنیا رفت اشاره کرد و افزود: کتاب «دین، انیمیشن و سبک زندگی» به صورت انتقادی هدف از شکل‌گیری انیمیشن را در غرب و هالیوود بررسی کرده که این انیمیشن‌ها چه تاثیری بر سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد می‌گذارد.

او همچنین به کتاب معروف دیگری که امسال جزو نامزدهای جایزه کتاب سال شد اشاره کرد و گفت: کتاب «محمد در تورات و انجیل» کتابی است که نویسنده آن قبلا مسیحی و کشیش بوده و در اواخر عمر با مطالعه و بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، مسلمان می‌شود و بعد از گرایش وی به دین اسلام با توجه به تسلط به زبانهای کهن از جمله زبان‌های آرامی، عبری و  یونانی و  ..به نگارش درمی‌آورد. اصل کتاب به زبان انگلیسی است که سال 61 یک بار چاپ شده بود.

او در انتها چند عنوان دیگر را که در نمایشگاه امسال منتشر شده است نام برد و بیان کرد: کتاب دیگری که امسال در حوزه کودک و نوجوان به نمایشگاه آورده‌ایم کتاب «روز حسین» است که از لحظه خروج امام حسین از کوفه تا لحظه شهادت او و اسارت خواهرش زینب را به صورت پرسش و پاسخ برای نوجوانان بیان می‌کند. همچنین دو کتاب امسال درباره بحث مرگ و واقعه پس از مرگ منتشر کردیم که یکی «توشه‌ای برای برزخ تا قیامت» که مولف این کتاب خودش از مرگ برگشته است و کتاب دیگر نیز با عنوان «راهکارهای آسان شدن مرگ» که به تازگی از سوی نشر ما منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها