جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
روایت‌های سوگیرانه و فردی بازیگران؛ پاشنه آشیل ادبیات دفاع مقدس

یک فرمانده پیشکسوت دوران دفاع مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تطبیق‌های تاریخی برای روشن شدن حقایق رخدادها باعث می‌شوند که اصل وقایع روشن شود، در بیان یک آسیب شناسی در ادبیات دفاع مقدس، روایت‌های سوگیرانه بازیگران را به عنوان یک عامل اصلی معرفی کرد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صبح روز پنج شنبه -22 اردیبهشت ما- جمعی از فرماندهان پیشکسوت و با سابقه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی از بخش دوم کتاب «ارتش در دفاع مقدس- سال دوم» حضور پیدا کردند.
 
در این مراسم امیر سرتیپ مسعود بختیاری درباره صداقت این کتاب و بی طرفی آن صحبت کرد. طرح این موضوع بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایبنا در حاشیه این مراسم پیرامون صداقت در تولید آثار حوزه دفاع مقدس صحبت کند. وی در پاسخ به این سوال که به‌نظر می‌رسد در برخی از آثار حوزه دفاع مقدس صداقت وجود ندارد، گفت: اینکه صداقت وجود ندارد مطرح نیست. بلکه هرکس از دیدگاه خودش صحنه‌ها را می‌بیند و با فهم خودش به روایت آن می‌پردازد.
 
این فرمانده پیشکسوت ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: اینکه افراد بخواهند عمدا همدیگر را خراب کنند یا در تولید آثار بخواهند دچار تخریب همدیگر شوند مطرح نیست. اگر هم چنین چیزی بوده بیشتر شبیه موقعیتی است که افراد در یک مسابقه فوتبال طرفدار یک تیم هستند و نسبت به تیم مقابل شعارهایی را سر می‌دهند.
 
امیر بختیاری برای راه حل اینکه ادبیات حوزه دفاع مقدس کمتر دچار چنین آسیب‌هایی بشود گفت: به‌نظرم راه حلی وجود ندارد. ما دو تیم هستیم. دچار یک نوع حمیت قسمتی و سازمانی شده‌ایم. وضعیت شبیه دو تیم استقلال و پرسپولیس است. هر دو ایرانی هستند اما طرفداران یک تیم را تشویق می‌کنند و به تیم مقابل بطری پرتاب می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: صداقت تاریخ در گذر زمان مشخص می‌شود، بعد از اینکه یک دوره تاریخ به اتمام می‌رسد و دست اندرکاران فعالیت‌شان تمام می‌شود کارشناسان حوزه تاریخ با بررسی تطبیقی می‌توانند مشخص کنند که حقایق ماجرا چه بوده است.
 
این فرمانده پیشکسوت دوران دفاع مقدس تاکید کرد: به عنوان مثال گفته می‌شود خشایار شاه در گذشته توانست یک ارتش یک میلیون نفری را برای فتوحاتش حرکت دهد. اما بررسی تطبیقی نشان می‌دهد که چنین چیزی امکان پذیر نبوده است، چطور می‌توان به یک ارتش یک میلیون نفری آب رساند!
 
امیر بختیاری گفت: با بررسی‌های تطبیقی حقایق روشن می‌شود. تا وقتی بازیگران حادثه هستند، روایت‌ها با دیدگاه‌های فردگرایانه گفته می‌شود، این خصوصیت تاریخ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها