پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
ارائه بیش از 50 عنوان کتاب از سوی بنیاد ایران‌شناسی در نمایشگاه کتاب/ از سرگذشت بازار بزرگ تهران تا سهم ایرانیان در علوم قرون وسطی

محمد بهرام‌زاده گفت: بنیاد ایران‌شناسی بنا به موضوع فعالیت خود در حوزه فرهنگ و توسعه ایران‌شناسی با بیش از 50 عنوان کتاب در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده است.

دکتر محمد بهرام‌زاده، معاون پژوهشی و عضو هیات علمی بنیاد ایران‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برخی از کتاب‌های بنیاد ایران‌شناسی از مجموعه کتاب‌های منتشر شده در سه سال گذشته هستند که به دلیل عدم برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب امکان ارایه آنها وجود نداشته است که در این دوره از نمایشگاه مورد بازدید و استفاده عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
معاون پژوهشی و عضو هیات علمی بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: «شهرهای ایرانشهر» در دو مجلد «سرگذشت تقسیمات کشوری» در چهار مجلد، کتاب‌هایی درباره معارفه میراث معماری کشور و همچنین میراث فرهنگی کشور از جمله «مساجد دیرینه‌سال تهران» و «مقابر آرامگاهی استان‌های کشور در دوران اسلامی» از جمله آثاری است که در سی‌و‌سومین نمایشگاه تهران مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.
 
بهرام‌زاده در ادامه گفت: از جمله آثار دیگر «وصف ایران در نقشه‌های دوران اسلامی»، «معارفه بنیاد ایران‌شناسی» به عنوان یک اثر فاخر ملی که در آثار ملی به ثبت رسیده است. «سرگذشت بازار بزرگ تهران، بازارها و بازارچه‌های پیرامونی آن در 200 سال اخیر» از دیگر آثار بنیاد ایران‌شناسی است که در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: درباره برگزاری مناسبات مختلف در دو سال گذشته از جمله می‌توان به «مجموعه عکس‌های برگزیده نخستین جشنواره عکس بنیاد ایران‌شناسی»، اصطلاح‌نامه‌های مختلف از جمله «اصطلاح‌نامه صنایع دستی و هنرهای سنتی-معماری، فلزکاری، فرش‌بافی، نساجی و پوشاک، آشپزی و خوراک، خط و کتابت، سنگ و سفال» اشاره کرد.
 
این عضو هیات علمی بنیاد ایران‌شناسی با بیان این‌که بنیاد ایران‌شناسی کتاب‌هایی در مورد موضوعات دارای اهمیت در مورد خلیج‌فارس دارد، گفت: گنجینه آثار مختلف فرهنگی در حوزه مطالعات خلیج‌فارس، همچنین «مناسبات ایرانی» که به گزیده‌ای از جشن‌ها و آداب و رسوم ایرانی می‌پردازد، از دیگر آثار بنیاد ایران‌شناسی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است.
 
بهرام‌زاده افزود: بنیاد ایران‌شناسی در حوزه دیرین‌شناسی و باستان‌شناختی به دوران پارینه‌سنگی ایران نیز می‌پردازد که حاصل آن چاپ و انتشار مجموعه مقالات باستان‌شناسان جوان در سال گذشته بود.
 
وی در ادامه بیان کرد: «واژه‌نامه توصیفی ایران‌شناسی»، «کتابشناسی مطالعات زرتشتی (بخش فارسی)، سهم ایرانیان در علوم قرون وسطی، «گاه‌نگاری مرکز فلات ایران»،  «زاگرس در دوره پارینه سنگی جدید»، «دانشنامه ابزارآلات نظامی و رزمی»، «کشور پرتغال، خلیج‌فارس و ایران صفوی»، «دانشنامه ایرانشناسان- ایرانشناسان آلمان- جلد اول» و دانشنامه‌های ایرانشناسان در حال تهیه از کشورهای مختلف از دیگر آثار به شمار می‌رود.
 
بهرام‌زاده همچنین گفت: «مجموع مقالات و چکیده‌های مقالات مختلف در مورد همایش فرهنگ، تمدن و تاریخ ملی ایران‌شناسی استان چهارمحال و بختیاری»، را در قالب مقاله‌های ارایه شده در نمایشگاه داریم.
 
وی افزود: اطلسی به عنوان اطلس زاگرس ارائه کردیم که از زوایای مختلف به دلایل اهمیت زاگرس از منظر توسعه استقرارگاه‌های انسانی و کیفیت حضور انسان در فلات ایران به عنوان نخستین انسا‌ن‌های هوشمند جهان اشاره می‌کند به نام «همایش بین‌المللی زاگرس‌شناسی، بررسی منشا پیدایش حیات انسان در رشته کوه‌های زاگرس» که از دیگر آثار ارایه شده در نمایشگاه کتاب است.
 
بهرام‌زاده با بیان این‌که ثبت سه‌بعدی مستندسازی و مدیریت آثار فرهنگی که از آثار ترجمه شده در واحد ترجمه بنیاد ایران‌شناسی است، از دیگر آثار به شمار می‌آید، گفت: طبیعتا آنچه که از منظر ما در قالب کسانی که در پژوهشگاه مطالعات ایران‌شناسی هستند واجد اهمیت است کتاب‌هایی است که به توسعه دانش و ارتقای فرهنگ ایرانی و شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی کمک می‌کند. طبیعتا هر چه با مبانی هویتی برای احراز جایگاه واقعی خودمان به ویژه از منظر فرهنگ و تمدن اسلامی توسعه بدهیم و از این نوع دانش حمایت کنیم و مروج شناخت و مطالعه بیشتر در متون باشیم به اصالت خودمان در این مجموعه بیشتر پرداخته‌ایم.
 
وی افزود: در حال حاضر جهانی شدن و پدیده‌ای که فرهنگ اقوام ملل مختلف را در خود استحاله و هضم می‌کند، طبیعتا کنترلش از طریق مطالعه از راه دانش بیشتر محقق خواهد شد و برای ملت بزرگ، با سابقه تمدنی همچون ایران اضطرار بیشتری از دیگر ملل است.
 
وی به برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی بعد از دو سال وقفه اشاره کرد و گفت: روح مطالعه و استفاده از کتاب و لمس هر کتابی فی‌نفسه بسیار ارزشمندتر از مطالعه کتاب‌های الکترونیک در فضای مجازی است و کسانی که از گذشته دلبستگی به مطالعه کتاب دارند، لمس کتاب بسیار ارزشمندتر است و معنی بیشتری دارد و به روح مطالعه معنای بیشتری می‌دهد. در مورد برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی به ویژه نمایشگاه کتاب هم این موضوع مصداق دارد و باعث تعامل بیشتر افراد و افکار خواهد شد.

بنیاد ایران‌شناسی در راهرو 8 و غرفه 1 در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها