چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ترویج مطالعه تاثیرگذار است

پانته‌آ سیروس با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ترویج مطالعه تاثیرگذار است، عنوان کرد: به نظرم نمایشگاه کتاب امسال به دلیل دوری اجباری این چند سال اخیر آدم‌ها از همدیگر به واسطه بیماری کرونا پرشورتر برگزار می‌شود.

پانته‌آ سیروس (بازیگر سینما و تلویزیون) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره علاقه اش به کتاب گفت: همیشه از کودکی به کتاب علاقه داشتم هر کتابی که پدرم می‌خواند فارغ از اینکه کتاب مناسب سن من باشد یا خیر بر می‌داشتم و می‌خواندم. من به تاریخ علاقه داشتم و همیشه پدرم در خانه راجع به تاریخ و جغرافیا روایت‌های بسیاری تعریف می‌کرد و همیشه این قصه‌ها را در ذهنم تصویرسازی می‌کردم. 

او درباره اهمیت مطالعه عنوان کرد‌: اهمیت کتاب خواندن امروز به غیر از مزایای بی‌شماری که بارها برشمرده شده است، این است که همگان می‌دانند یا حداقل شنیده‌اند که ما با یک خطر جدی مواجه هستیم و آن از دست رفتن سواد است! بله، دقیقا سواد خواندن و نوشتن! وقتی با این خطر به طور جدی مواجه شدم که دیدم برای نوشتن متنهای فارسی (در برنامه‌های مختلف گوشی تلفن همراه) دچار شک و دودلی می‌شوم که کلمه‌ای که نوشتم صحیح است یا به لحاظ املا دچار اشکال!

وی افزود: وقتی این مشکل جدید را که حتی به‌نظرم بیشتر خجالت‌آور بود تا دست و پا گیر، با دوستان و نزدیکان و باقی افراد مطرح کردم، دیدم همگی با این مشکل مواجه هستند و از آن بدتر برای فرار از این معضل به انگلیسی (به اصطلاح فینگلیش) روی آورده‌اند؛ من فکر کردم از این بدتر نمی‌شود ولی دیدم بدتر از آن هم هست و آن اینکه پیشنهاد بعضی‌ها به من از قضا استفاده از همین راه میانبر بود. راهی که به نظر من بیشتر خواندن فاتحه سواد است تا هر چیز دیگر.

این بازیگر با اشاره به اینکه بازیگری بدون مطالعه معنی ندارد، توضیح داد: قطعا تاثیر مطالعه بر بازیگری بسیار زیاد است؛ ولی بازیگری بدون مطالعه هم اتفاق می‌افتد. چه بسیار عزیزان هنروری را در کارهای مختلف دیده‌ام که رسما بازیگری می‌کنند و ذاتا بازیگرند بدون هیچ مطالعه‌ای یا حتی بازیگران عزیز و محترمی که  بدون مطالعه و تحقیق و تفحصی بازی می‌کنند، ظاهرا هم کارها پیش می‌روند و چرخ جایی لنگ نمانده. اما آیا واقعا چنین است؟ یا ما به حداقل‌ها بسنده کردیم؟ مخاطب را با سلیقه کم ارزش خودمان رشد نداده‌ایم که بیشتر بخواهد؟ یا مخاطب بیشتر می‌خواهد ما بضاعتش را نداریم؟ منظورم از ما همه اربابان رسانه است. سوالاتی که هیچکس پاسخگو نیست و نتایج تولیدات هم صحه بر گفته‌های من و امثال من می‌گذارد.


وی در ادامه عنوان کرد: حال آن که با مطالعه کتاب (اصرار می‌کنم کتاب نه جست و خیز سبک سرانه داخل گوشی‌ها) بازیگر و نابازیگر، عوام و خواص و... ذهنی واجد بعد و پرسپکتیو پیدا می‌کنند. ابعاد ذهنی و روحی ما با مطالعه و خواندن کتاب آرام آرام از تاریکی‌های ذهن بیرون می‌آیند و نور خردمندی و دانش را تاب می‌اورند و از حالت خمیدگی و پژمردگی روزگاران دور از مطالعه به آرامی قد علم می‌کنند و کف دست‌ها به آسمان راست می‌ایستند و ظهور پیدا می‌کنند. این تصویر من از ابعاد وجودی هر انسان با مطالعه‌ای‌ است که در حال شکوفایی‌ست. چه بازیگر باشد که دسترسی به این ابعاد وسیله کار اوست و چه مردمانی دیگر با وظایفی دیگر که خودشناسی مسیر رسیدن به آرامش اوست. از ناشناخته‌های روحمان نترسیم و با مطالعه به پدیدار شدنشان کمک کنیم. 

او درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در مجموع تاثیرگذار است. باید نگاهمان را به برگزاری نمایشگاه‌ها تغییر دهیم؛ بهتر است در روش برگزاری از ایده‌های نو در جهت هرچه تاثیر گذارتر شدن نمایشگاه  کتاب استفاده کنیم. یادمان نرود نمایشگاه کتاب است؛ سرانه مطالعه در کشور همچنان عدد غم‌انگیز و ناامید کننده‌ای است و کتاب اگر خوانده نشود، چه نمایشی از آن می‌توان برگزار کرد. کتاب؛ خاموش، بی ادعا، ساکت و ژرف است.

بازیگر سریال «برف بدون صدا می‌بارد» در خصوص برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه به دلیل وجود بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن اظهار کرد: هم گروه کتابخوان و کتاب‌دوست در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و هم بیشتر آن‌هایی که مدت‌هاست غرق در فضای مجازی شده‌اند. به نظرم نمایشگاه کتاب  امسال  به دلیل دوری اجباری این چند سال اخیر آدم‌ها از همدیگر به واسطه بیماری کرونا، ممکن است پرشورتر برگزار شود و جمعیت بیشتری حضور پیدا کنند اما از طرفی هم به دلیل ترس از کرونا شاید که اینطور نشود. به هر حال موجود انسان تا بوده از صدها هزارسال پیش تا به حال به مهارت معاشرت و ارتباط مجهز بوده چرا که بدون داشتن چنین مهارت قدیمی و ابتدایی شانس زیادی برای زنده ماندن نداشته  است. امیدوارم مهارت معاشرتمان مانند کتابخوانی فراموش نشود.

پانته‌آ سیروس در پایان درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده است، گفت: حدود دوماه است درگیر خواندن کتاب بی‌نظیر «12 قانون زندگی» جردن پترسون هستم که نمی‌توانم از هیچ  فصل آن به راحتی بگذرم؛ به نظرم خواندن این کتاب عجیب‌ترین اتفاقی بود که با ورود به قرن جدید برای من رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها