چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای آشتی میان کتاب و مردم است

الهام آزاد با اشاره به‌ این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای آشتی میان کتاب و مردم است، مطرح کرد: فکر می‌کنم با دوسال وقفه در برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این دوره با حضور مردم پرشورتر از سال‌های قبل از کرونا برگزار شود.

الهام آزاد، نماینده مردم نایین و خور و بیابانک و عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خیلی دوست دارد و هر سال برای خرید کتاب‌های مورد علاقه‌‌اش در این جشن بزرگ فرهنگی شرکت می‌کند، اظهار کرد: این نمایشگاه محلی برای آشتی دادن میان کتاب و مردم است و برگزاری هر ساله آن یک کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیر به شمار‌می‌رود که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زحمت برگزاری آن را می‌کشند. فکر می‌کنم با دوسال وقفه در برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این دوره با حضور مردم پرشورتر از سال‌های قبل از کرونا برگزار شود. 

وی به سرانه پایین مطالعه در کشور اشاره کرد و افزود: پایین بودن سرانه‌ مطالعه علت‌های گوناگونی دارد؛ مشکلات اقتصادی، نداشتن وقت و حوصله‌ کافی، قیمت بالای کتاب و مشغله‌های کاری تنها چند نمونه‌ کوچکی از موانع پیش روی مطالعه در کشور است. به طور قطع برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تبلیغ کتاب‌های تازه منتشرشده می‌تواند در ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و آشتی با کتاب موثر باشد.
 
او با بیان اینکه قبل از هرچیز باید فواید کتاب و کتابخوانی برای مردم بازگو شود، تصریح کرد: شاید اینکه دائم به صورت دستوری به مردم بگوییم کتاب بخوانید چندان موثر واقع نشود اما اگر از فواید کتابخوانی به مردم بگوییم انگیزه‌ لازم در مردم ایجاد شود. اگر مردم بدانند تنها با 6 دقيقه مطالعه كتاب می‌توانند تا 68 درصد از ميزان استرس خود را کنترل کنند حتما کتاب می‌خوانند. در واقع مطالعه یکی از راه‌های تقویت تمام مهارت‌های انسان است. برای مثال با خواندن رمان‌ها و كتاب‌های جذاب، هيجان انگيز، معمايي و تخيلي مهارت‌های تحليلی-فردی هر شخص توسعه می‌یابد. تندخوانی، روان‌خوانی، تقویت حافظه همه و همه در سایه مطالعه و آموزش رشد خواهد کرد.
 
نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی به برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب پیشنهاد داد: آموزش روش‌های صحیح مطالعه برای اهالی فرهنگ در فضای فیزیکی نمایشگاه کتاب می‌تواند یک سوغات مفید برای بازدیدکنندگان باشد. مسئولان می‌توانند غرفه‌ای را برای آگاهی دادن به مردم در نمایشگاه در نظر بگیرند تا مطالب مفید کتابخوانی به صورت پیام‌های کوتاه آموزنده به آنها منتقل شود.
 
او از مردم کتاب دوستی که برای خرید به نمایشگاه کتاب می‌آیند، درخواست کرد: اگر برای خرید کتاب‌های مورد نیاز خود به نمایشگاه کتاب می‌آیید حتما کتاب‌های خریداری شده را مطالعه کرده و به دیگران هدیه بدهید تا مطالعه کنند و در نذر کتاب که غرفه‌ آن در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران مستقر است شرکت نمایید و اینطور نباشد که کتاب‌های خریداری شده در کنج کتابخانه‌های منازل خاک بخورد. 
 
وی در پاسخ به این سوال که چقدر مطالعه می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل مشغله کاری روزی یک ساعت مطالعه می‌کنم و قطعا اگر مشغله نداشتم بیش از یک ساعت این کار را انجام می‌دادم؛ بیشتر به کتاب‌های سیاسی اجتماعی علاقه‌مند هستم، کتاب‌هایی که مرتبط با شغلم است.
 
عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین مطرح کرد: هرسال که نمایشگاه کتاب چه در مصلی امام خمینی (ره) و چه در شهر آفتاب و چه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد، شرکت کرده‌ام و تنها دوسالی که بیماری همه‌گیر کرونا شیوع پیدا کرد و نمایشگاه کتاب حضوری برگزار نشد نتوانستم شرکت کنم؛ تا آنجا که بشود و مشغله کاری بگذارد باز هم به نمایشگاه می‌آیم و کتاب می‌خرم زیرا از دیدن شور و نشاط حاکم در نمایشگاه فیزیکی کتاب لذت می‌برم. 
 
او همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه را ستود و تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادی با این حجم کار به طور قطع یک شبه اتفاق نمی‌افتد و حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی است که جا درد از برگزار کنندگان و دست اندرکاران این رویداد تقدیر و تشکر شود.
 
الهام آزاد در پایان درباره شعار سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (با کتاب سلامتیم) گفت: همان‌طور که از معنای این شعار پیداست من هم موافق این جمله هستم که انسان‌ها با کتاب اطلاعات مفیدی کسب می‌کنند که در نهایت با رعایت اصول و شیوه‌ درست زندگی سلامت می‌مانند و عمر طولانی می‌کنند. بنده با مطالعه کتاب انرژی مثبتی می‌گیرم که با هیچ وسیله حتی فضای مجازی قابل قیاس نیست. وقتی محقق و پژوهشگری حاصل سال‌های عمر خود را در کتاب جمع آوری و به دیگران منتقل می‌کند و دیگران با مطالعه آن تجربیات و موفقیت کسب می‌کنند خیلی ارزشمند است. مطالعه بیشتر کتاب منجر به کسب موفقیت‌های بهتر برای انسان می‌شود. بنده موفقیت امروزم را مدیون مطالعه هستم که باعث شد بینش و فهم عمیقی از موضوعات در جامعه کسب کنم و خوشحالم کتاب مرا در مسیری قرار داد که بتوانم به مردم کشورم خدمت کنم.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها