دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
توجه ویژه به نوجوانان و جوانان در فرهنگسرای کتاب نمایشگاه کتاب سی‌وسوم

عباس باباخانیان مطرح کرد: یازدهمین دوره «فرهنگسرای کتاب» با تمرکز بر مخاطبان نوجوان و جوان همزمان با سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد.

عباس باباخانیان (مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اشاره به برنامه‌های این سازمان در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: یازدهمین فرهنگسرای کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، انس با کتاب و گسترش عادت به مطالعه و همچنین استفاده از ظرفیت قابل توجه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جذب مخاطبان برگزار می‌شود.
 
وی «کتاب؛ سایه‌بان شهر» را شعار امسال فرهنگسرای کتاب اعلام کرد و افزود: ترویج فرهنگ مطالعه با اجرای برنامه‌های متنوع و مخاطب‌محور، کمک به توسعه و اعتلای دانش جامعه شهری و معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای سازمان در حوزه کتاب و کتابخانه‌ها از جمله اهداف این فرهنگسرا است.
 
او با بیان اینکه بخش عمده برنامه‌های فرهنگسرای کتاب برای نوجوانان و جوانان است، توضیح داد: بیش از 38 درصد برنامه‌ها برای نوجوانان، 25 درصد برای جوانان، 20 درصد برای خانواده‌ها و 17 درصد برای کودکان خواهد بود. در این زمینه معرفی کتابخانه‌های سازمان، معرفی شبکه کتابخانه‌های شهر تهران، کتابخانه دیجیتال، ارائه فعالیت‌های حوزه کتاب، امکان عضویت و ثبت نام رایگان در کتابخانه‌های سازمان و معرفی سامانه مشاوره کتاب(سَـمک) برخی از این اقدامات است.
 
مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از معرفی طرح «کتاب دان» نیز خبر داد و افزود: در این بخش محصولات مجازی تولید شده توسط کتابخانه‌های سازمان در ایام کرونا به صورت ویژه به مخاطبان معرفی می‌شود. تصویرسازی ضرب‌المثل‌ها عنوان یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگسرای کتاب است که با هدف احیا و ترویج فرهنگ کهن ایرانی، در قالب تصویرسازی ضرب‌المثل‌های کهن فارسی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
 
وی در ادامه به اجرای طرح کافه کتاب اشاره کرد و یاداورشد: «کافه کتاب» فضایی برای تعامل و گفت‌وگو بین نویسندگان، فعالان حوزه کتاب و مخاطبان نمایشگاه کتاب است. در کافه کتاب کتاب‌های سفارش شده از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) برای مطالعه در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. در بخش صحافی کتاب نیز کارشناس (صحاف)، روش صحافی کتاب‌های قدیمی و جدید را به شهروندانِ علاقه‌مند به صحافی کتاب به صورت تئوری و عملی آموزش خواهد داد، همچنین در این غرفه به صورت عملی و به وسیله کاغذهای باطله تهیه و ساخت دفترچه یادداشت به کودکان آموزش داده می‌شود.
 
او در بخش دیگر صحبت‌هایش به اجرای برنامه سینما اقتباس اشاره و اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌های برگزیده دنیا وجود دارند که فیلمنامه آن برگرفته از یک کتاب است، برای دوستداران آن فیلم‌ها که از این موضوع بی‌اطلاع هستند، در غرفه «سینما اقتباس»، پوســـتر فیلم‌ها به همراه کتابی که از آن اقتباس شده قرارمی‌گیرد تا مخاطبان به مطالعه آن کتاب‌ها نیز تشویق شوند.
 
عباس باباخانیان در پایان درباره غرفه هشت خوان کتاب گفت: این برنامه، نوعی بازی ویژه گروه کودک و نوجوان است، در این بازی فرآیند تولید کتاب از جنگل تا کتابخانه با هشت قاب، تصویرگری شده است و مخاطب باید طی زمان مشخص توالی این تصـاویر را شناسایی و در صفحه یک در شش متری جایگذاری کند. غرفه‌های دیگری مثل پرچین کتاب، کتاب‌های یک صفحه‌ای، چهارراه کتاب، کتاب در گردش، نذر کتاب، رادیو کتاب، باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها، اتوبوس کتابگرد هدهد، بازی جویندگان راز، اتاق قصه، مادران قصه‌گو و... نیز در فرهنگسرای کتاب قرار دارند.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها