پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
«روایت سرخ» اثری رادیویی با محوریت زندگی و سیره‌ سرداران شهید استان گلستان است

نمایشنامه «روایت سرخ» شامل 14 نمایشنامه رادیویی با موضوع زندگی شهدای استان گلستان است روانه‌ بازار نشر شد.

«مجتبی طالبی» نویسنده و پژوهشگر گلستانی درباره جدیدترین اثرش که به‌تازگی منتشر شده است به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، گفت: «روایت سرخ» مجموعه 14 نمایشنامه رادیویی بر مبنای زندگی و سیره سرداران شهید استان گلستان است که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان گلستان و از سوی انتشارات نورالشهدا به‌صورت مصور در 196 صفحه منتشرشده است.

طالبی که دانشجوی دکترای فلسفه دین، مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی العالمیه گرگان و سردبیر واحد نمایش رادیو گلستان؛ افزود: با وجود تعدد و تکثر رسانه‌ها، رادیو همچنان رسانه‌ای زنده و پویاست و گونه‌های متعدد برنامه‌سازی این رسانه را مانند رودی جاری، در جریان قرار داده است.

وی ادامه داد: با همه‌ محدودیت‌هایی که رادیو دارد، یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مفهوم در آن، استفاده از هنر نمایش است. نمایش‌های رادیویی، خیال‌انگیز، ساده و همه‌فهم و درعین‌حال ارزان است و تولیدش - به نسبت سایر گونه‌های نمایشی - زمان زیادی را نمی‌گیرد. همین مساله باعث شده است که نمایش رادیویی به‌عنوان یکی از گونه‌های هنرهای نمایشی، طرفداران بسیاری داشته باشد.

مؤلف آثاری چون «درآمدی بر رسانه دینی»، «چهارمقاله در باب مهدویت و منجی گرایی»، «در وادی عشق و طلب»، «ساعت به‌وقت ماه»، «لغت موران به روایت موری از تبار انسان» و «فیلسوف کوچولوی من»، افزود: خوشبختانه واحد نمایش رادیو گلستان، جزو پیشروترین، باسابقه‌ترین و پرکارترین مراکز در تولید آثار نمایشی است و خوشبختانه در ارزیابی‌های سال‌های اخیر، نمره‌ی مطلوبی را کسب کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی دفاع مقدس یکی از بهترین موضوعاتی است که همواره الهام‌بخش هنرمندان بوده است و جذابیت و اهمیت این موضوع آنجا بیشتر می‌شود که یک رسانه‌ی استانی بخواهد از ظرفیت هنرمندانش استفاده کرده و به تولید آثار نمایشی با محوریت زندگی و سیره‌ی شهدای استان گلستان بپردازد و خوشبختانه این همت در میان مدیران و هنرمندان رادیو گلستان وجود داشته و دارد و ثمره‌اش تولید صدها اثر نمایشی در این حوزه بوده است.

طالبی گفت: روایت سرخ، متن چند عنوان نمایش رادیویی با محوریت زندگی و سیره‌ی سرداران شهید استان گلستان تولید و پخش‌شده است و کوشیدم به مستندات زندگی این شهدای والامقام وفادار باشم. به همین خاطر ممکن است در نگاه اول، بار دراماتیکی و کنش و واکنش‌ها و دیگر مؤلفه‌های آثار نمایشی در این آثار کم‌رنگ باشد و این آثار را به «روایت گونه‌های نمایشی» مبدل سازد اما بااین‌وجود تلاش شده شیوه‌ی روایت‌ها متنوع بوده و داستان‌های فرعی به مستندات زندگی شهدا آسیبی نزند.

مؤلف کتاب افزود: شاید بخش سخت کار همین قسمت بود؛ زیرا این نوشته سندی است از زندگی و سیره‌ی کسانی که بازماندگان و نزدیکان آن‌ها حیات دارند و می‌توانند این آثار را قضاوت کنند؛ به همین خاطر کوشیدم علاوه بر استفاده از منابع مطالعاتی منتشرشده، از ظرفیت مطالعات میدانی و گفتگو با نزدیکان، دوستان و خانواده‌ی شهدا نیز بهره ببرم.

طالبی در خاتمه، گفت: این نوشته‌ها محصول بخشی از فعالیت‌های واحد نمایش رادیو به مناسبت کنگره‌ بزرگداشت 4000 شهید والامقام استان گلستان است و می‌تواند مورداستفاده‌ی جوانان علاقه‌مند به هنرهای نمایشی، پادکست سازان، هنرمندان کانون‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج و فعالان جبهه‌ی فرهنگی و هنری انقلاب قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها