دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
برگزاری 40 نشست تخصصی در سرای اهل قلم ناشران دانشگاهی

در سرای اهل قلم سالن ناشران دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود 40 نشست تخصصی با موضوعات مختلف دغدغه‌ها و ناشران دانشگاهی برگزار خواهد شد.

مریم رونق، مسئول کمیته علمی فرهنگی ناشران دانشگاهی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی توضیح داد: در این زمینه یک سرای اهل قلم در سالن ناشران دانشگاهی در نظر گرفته شده که قرار است 40 نشست در محورهای تخصصی و مرتبط با این حوزه در آن برگزار شود.
 
رونق درباره برگزاری این نشست‌ها با مشارکت نهادهای مختلف گفت: در اجرای این برنامه‌ها علاوه بر مشارکت ناشران بخش خصوصی با مراکز دیگری نیز همکاری داریم که شامل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، انجمن صنفی مترجمان و ... است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه برنامه‌های ما از روز پنجشنبه 22 اردیبهشت آغاز می‌شود و از جمله نشست‌های این روز می‌توان به نقش کتابداران و کتابخانه‌های دانشگاهی در پیشبرد پژوهش، معرفی جشنواره نشر دانشگاهی و راهکارهای هم‌افزایی تشکل‌های نشر اشاره کرد.
 
رونق با اشاره به نشست‌های روز جمعه 23 اردیبهشت نیز، گفت: در این روز از کتاب «پزشکی و داروسازی» از انتشارات رویان پژوه، همچنین از کتاب «اقتصاد دانش بنیان» که توسط نشر سمت منتشر شده رونمایی خواهد شد.
 
وی درباره نشست‌های روز شنبه 23 اردیبهشت، افزود: تاکنون برای این روز سه نشست «بررسی وضعیت کاغذ، مقوا و زینک»، «شیوه‌های جدید ترویج مطالعه و کتابخوانی» و «آسیب شناسی ترجمه» در نظر گرفته شده است.
 
رونق در بخش دیگر صحبت‌های خود به برگزاری برنامه‌های روز یکشنبه 24 اردیبهشت اشاره کرد و ادامه داد: «گفت‌وگو و پرسش و پاسخ با اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «جایگاه فردوسی در زبان فارسی»، «طب حکمت بنیان در کتب علمی دانشمندان مسلمان» و «پرسش و پاسخ درباره مسائل حقوقی» عناوین چهار برنامه این روز است.
 
به گفته وی، در روز دوشنبه 25 اردیبهشت نیز چهار نشست پیش‌بینی شده است که شامل «بررسی و نقد کتاب روایت یک رویش»، «بحث و بررسی درباره کتاب راهنمای عملی برنامه‌ریزی راهبری در آموزش عالی»، «جایگاه نشر و کتاب دانشگاهی در دیپلماسی  علمی» و «بررسی موضوع قیمت‌گذاری و تغییر قیمت کتاب» می‌شود.
 
رونق همچنین با بیان اینکه در روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت نیز چهار نشست برگزار می‌شود، گفت: این نشست‌ها «تجهیز کتابخانه‌های دانشگاهی»، «ضرورت ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال دانشگاهی»، «بررسی تحول متون دانشگاهی»، «اهمیت و جایگاه نشر الکترونیکی و صوتی در کتاب‌های دانشگاهی» نام دارند.
 
وی در ادامه به برنامه‌های روز چهارشنبه 27 اردیبهشت اشاره کرد و افزود: برای این روز نیز 4 نشست در نظر گرفته است؛ عرضه کتاب‌های علمی داخلی در بازارهای خارجی»، «رونمایی و نقد کتاب نظریه‌ زمان و حفظ و مرمت میراث فرهنگی»، «بحث و بررسی پیرامون کتاب راهنمای عملی برنامه‌ریزی راهبردی در آموزش عالی» و «بررسی وضعیت مالیات نشر کتاب».
 
رونق تاکید کرد: برای روز پنجشنبه 28 اردیبهشت نیز  تا امروز سه نشست پیش‌بینی شده است که شامل «الگوی سازمان نشر دانشگاهی»، «فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی نشر دانشگاهی» و «یادمان دکتر ایرج گلدوزیان» می‌شود.
 
وی در پایان صحبت‌های خود به نشست‌های روز جمعه 29 اردیبهشت نیز اشاره کرد و گفت: برای این روز تاکنون سه برنامه در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها بزرگداشت دکتر ملک از سوی انتشارات نص، «کارگاه آموزشی حقوق نشر» و معرفی سامانه پند است و احتمال دارد که این برنامه‌ها در روزهای مختلف جابجا شده یا تغییر کند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها