یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
سازمان زیباسازی با «داستان یک شهر زیبا» به نمایشگاه کتاب می‌آید

سازمان زیباسازی شهرداری تهران با مجموعه 40 جلدی مصور «داستان یک شهر زیبا» ویژه کودکان و نوجوان است و رویکرد اصلی آن آموزش شهروندی با محور زیباسازی در نمایشگاه کتاب تهران 1401 حضور خواهد داشت.

حمید رحمانی، معاون برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های این سازمان در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: این انتشارات در طول فعالیت خود به‌عنوان تنها مرجع تخصصی دانش زیباسازی شهری فعالیت داشته است و امسال هم برای نهمین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهیم داشت.
 
وی افزود: امسال با 290 عنوان کتاب و محصول آماده به سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران می‌آییم که 265 عنوان آن‌ها تالیفی است که 53 عنوان شامل زیباسازی شهری، 33 عنوان شامل ضوابط و مقررات زیباسازی شهری، 28 عنوان در قالب کتابچه‌های تهران‌پژوهی و 35 عنوان نیز در قالب کتاب‌های هنری و هنرهای شهری داریم.
 
رحمانی با بیان این‌که 116 عنوان نیز کتاب دانشگاهی داریم، گفت: این کتاب‌ها برای دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی کاربرد دارد، همچنین دانشجویان مدیریت شهری نیز می‌توانند از مباحث این کتاب‌ها استفاده کنند.
 
وی با اشاره به مولفان و مترجمان این آثار، ادامه داد: مولفان و مترجمان این کتاب‌ها از استادان دانشگاهی و استادان فعال این رشته‌ها هستند و با استفاده از دانش این استادان باتجربه و صاحب‌نام این آثار تالیف و ترجمه شده‌اند.
 
رحمانی همچنین به عرضه 25 عنوان کتاب ترجمه شده در حوزه زیباسازی اشاره کرد و افزود: این آثار شامل تجارب و دانش روز دنیا در حوزه زیباسازی شهری است که 12 عنوان جدید از این آثار در نمایشگاه عرضه خواهد شد.
 
وی همچنین از عرضه یک مجموعه با رویکرد آموزش شهروندی در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: این مجموعه 40 جلدی مصور که «داستان یک شهر زیبا» نام دارد، مخصوص کودکان و نوجوان است و رویکرد اصلی آن آموزش شهروندی با محور زیباسازی است.
 
شروع فعالیت‌های تخصصی
وی با بیان اینکه در بحث دانش زیباسازی شهری متولی برای این موضوع وجود نداشت، گفت: سازمان زیباسازی در سال 1389 بحث تولید دانش درباره زیباسازی شهری را با رویکرد دانش محور کردن زیباسازی شهری را در حوزه‌های مرتبط مثل هنرهای شهری، شهرسازی معماری، تهران‌شناسی و .. آغاز کرد.

وی افزود: این کار به‌صورت منسجم و تخصصی شروع کرد و در این زمینه یکسری آثار در قالب گردآوری، ترجمه و تالیف جمع‌آوری شد؛ همچنین از مقالاتی که در این زمینه تهیه می‌شدند نیز حمایت شد.

رحمانی با بیان این‌که در ادامه احساس شد که این نگاه حمایتی باید ارتقاء پیدا کند، عنوان کرد: همه این تلاش‌ها در سال 1395 منجر به تشکیل انتشارات سازمان شد و از آن زمان به‌صورت تخصصی در حوزه زیباسازی شهری به انتشار کتاب‌های حرفه‌ای مختص این حوزه فعالیت داریم.

وی با اشاره به انتشار 290 عنوان کتاب از سال 1395، ادامه داد: این کتاب‌ها به‌صورت تخصصی درباره موضوعاتی چون مبلمان شهری، نورپردازی شهری، تبلیغات فرهنگی، تبلیغات تجاری، هنرهای شهری، معماری و سیما و منظر شهری تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها