یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
به نظرات و پیشنهادهای کارشناسان هر حوزه برای خرید کتاب رجوع کنید

این شاعر آیینی ضمن اشاره به ویژگی‌های مثبت نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با توجه به همه ویژگی‌هایی که نمایشگاه مجازی دارد؛ اما ارتباط فیزیکی با کتاب‌ها در نمایشگاه حضوری حس‌وحال وصف‌ناپذیری برای علاقه‌مندان به کتاب به همراه دارد.

فاطمه نانی‌زاد، شاعر آیینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی روان‌شناسی و دفاع‌مقدس آثاری معرفی کرد و پیشنهادهایی هم برای خرید بهتر در نمایشگاه حضوری کتاب تهران ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:


آیا کتاب جدیدی از شما در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارد؟
نه متاسفانه، درگیر کارهای دیگری هستم و به همین‌ دلیل مجموعه‌ای که دارم آماده می‌کنم به نمایشگاه نمی‌رسد.
 
نظر شما درباره‌ی شروع دوباره‌ی نمایشگاه حضوری کتاب چیست؟
نمایشگاه کتاب حضوری لطف دیگری دارد، ضمن این‌که نباید از ویژگی‌های نمایشگاه مجازی هم غافل شد زیرا آن هم فرصت و بستری است که شما می‌توانید کتابی را که مدنظرتان است از انتشارات‌ها و چاپ‌های مختلف، و اگر خارجی است با ترجمه‌های مختلف بررسی کنید و آن کتابی را که می‌خواهید بخرید. من تجربه‌های موفقی از خرید کتاب در نمایشگاه مجازی داشته‌ام و به‌نظرم جالب بود؛ اما نمایشگاه حضوری هم لطف خودش را دارد؛ ارتباط فیزیکی با کتاب‌ها حس‌وحال وصف‌ناپذیری برای علاقه‌مندان به کتاب به همراه دارد که فکر می‌کنم باتوجه به این‌که برنامه‌های جنبی هم در نمایشگاه حضوری برگزار می‌شود به لطف این نوع از نمایشگاه اضافه می‌کند.

در یک‌سال گذشته چه کتاب‌هایی مطالعه کرده‌اید که دوست دارید برای خرید در نمایشگاه کتاب به کتاب‌خوان‌ها پیشنهاد دهید؟
به‌خاطر شرایطی که دارم و با توجه به اینکه دانشجوی روان‌شناسی در مقطع دکتری هستم در سال گذشته غالب کتاب‌هایی که خوانده‌ام در این حوزه بوده است؛ اما کتاب‌های ادبی هم مطالعه داشته‌ام.
پیشنهادم برای کتاب‌های روان‌شناسی آثاری‌ست همچون کتاب «آدم‌های سمی» است که به ما می‌آموزد چطور آدم‌های سمی اطراف‌مان را شناسایی و کنترل کنیم. این اثر به قلم لیلیان گلاس است و کتاب «گوش‌دادن فعال» از کارل راجرز و ریچارد فارسون که کتاب مفیدی است برای علاقه‌مندان به رشته روان‌شناسی.
پیشنهادم برای کتاب‌های حوزه‌ی دفاع‌مقدس نیز کتاب‌هایی است همچون «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» به قلم سعید علامیان، کتاب «بچه‌های حاج‌قاسم» به قلم افسر فاضلی شهربابکی که خاطرات سردار حسین معروفی است، و کتاب «حوضِ خون» به قلم فاطمه‌سادات میرعالی که خاطرات بانوانی است که در رختشوی‌خانه بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک لباس‌های رزمندگان را می‌شستند.

به عنوان تجربه‌ی شخصی چه نکاتی را برای انتخاب یک کتاب مناسب در نمایشگاه کتاب مدنظر دارید؟
پیشنهادم این است که علاقه‌مندان به کتاب باتوجه به حوزه‌ای که می‌خواهند خرید کنند به جدیدترین کتاب‌هایی که در آن حوزه به کوشش ناشران خوب و مطمئن منتشر شده است مراجعه داشته باشند. کتاب‌های ترجمه‌شده نیز از مترجمان معتبر باشد؛ یعنی ترجمه از زبان اصلی انجام شده باشد، که متن اصلی کتاب رعایت شده و روان و سلیس باشد و هنگام برگرداندن به فارسی تحریفی در آن صورت نگرفته باشد.
در هر حوزه‌ای کسانی هستند که کارشناس‌اند؛ در ادبیات، شعر، داستان، دین، روان‌شناسی، اقتصاد و علوم و ... . علاقه‌مندان به این افراد مراجعه کنند و ببینند بهترین کتاب‌ها، جدیدترین‌ها و حتی قدیمی‌‌‌هایی که فرد به‌عنوان پایه‌ و اساس آن حوزه باید مطالعه و اطلاعاتش را تکمیل کند چه هستند. به نظرات و پیشنهادات آنان رجوع کنند و قبل رفتن به نمایشگاه فهرستی هم تهیه کنند تا بدانند که چه می‌خواهند. نگذارند زمان‌شان از دست برود. وقتی بی‌هدف وارد نمایشگاه شویم و ندانیم که چه کتابی را از کجا می‌خواهیم بخریم وقت‌مان در آن‌جا تلف می‌شود و ساعات زیادی را می‌گذرانیم و ممکن است کتاب‌هایی هم که می‌خریم ارزشمند نباشند. لذا از قبل با توجه به علاقه و مبلغی که می‌خواهند هزینه کنند کتاب‌ها را کارشناسی و بررسی کنند، اسامی ‌آن‌ها و انتشارات‌ها را مشخص، و وقتی به نمایشگاه می‌روند به همان‌ها مراجعه کنند. این‌طور سردرگم هم نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها