شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
یادداشت‌های علم؛ منبع مهمی برای آگاهی از رویدادهای تاریخ معاصر است/ ویراست جدید سفرنامه مالکوم در نمایشگاه کتاب

علی‌محمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ که سفرنامه «پنج سال در یک شهر ایرانی» وی به چاپ دوم رسیده است، برای پیشنهاد خرید و مطالعه کتاب از سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یادداشت‌های اسدالله علم یکی از منابع مهم تاریخ معاصر است که خواندن آن برای آگاهی از اتفاقات عصر پهلوی دوم بسیار سودمند است.

دکتر علی‌محمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: چاپ دوم ترجمه کتاب «پنج سال در یک شهر ایرانی»، سفرنامه ناپیر مالکوم از شهر یزد طی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در نمایشگاه کتاب امسال تهران عرضه خواهد شد.

او افزود: این کتاب از جمله سفرنامه‌های اروپاييان در سده‌های اخير، و از معدود آثار ميسيونرهای مسيحی است که تا کنون به زبان فارسی برگردانده و منتشر شده‌اند. این نوع سفرنامه‌ها با این كه از منابع گاه بسيار مهم تاريخ ايران به شمار می‌روند، همواره كم‌تر شناخته شده و به همان نسبت كم‌تر از سوی محققان ایرانی مورد توجه قرار گرفته و نویسندگان ايرانی جز مواردی خاص، رجوع گسترده‌ای به اين نوع سفرنامه‌ها نداشته‌اند.

اين پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: این نوع سفرنامه‌ها عموماً از ويژگی‌های خاصی برخوردارند كه در رأس آن‌ها توجه مؤلفان اين نوع سفرنامه‌ها به ارائه اطلاعات مرتبط با كار اصلی خود يعنی تبليغ مسيحيت و ضرورت‌ها و چگونگی انجام اين تبليغ و دعوت بوده است.

از اين منظر، سفرنامه‌های مذكور و از جمله سفرنامه‌ حاضر، دارای اطلاعات منحصر به فرد و كم‌تر مورد توجه واقع شده‌ای در خصوص دلايل اصلی تلاش برای تبليغ مسيحيت از سوی انجمن‌های تبليغی كليساها هستند و افزون بر آن اطلاعات منحصر به فرد ديگری نيز درباره نحوه انجام كار ميسيونری در اين آثار وجود دارد كه توجه به آن‌ها می‌تواند علاوه بر روشن كردن ابعاد تازه‌ای از اوضاع و احوال اجتماعی و مذهبی ايران در سده‌های اخير، تصوير عينی‌تر و واقعی‌تری از دلايل و چگونگی فعاليت مبلغان مسيحيت در ايران را در اختيار پژوهشگران ايرانی قرار دهد.

          

طرفداری گفت: چاپ اول این سفرنامه با عنوان «سفرنامه یزد» در سال 1394 و از سوی انتشارات مهرپادین در شهر یزد منتشر شد و اینک بعد از گذشت چند سال، چاپ دوم این اثر با عنوان اصلی خود و به همراه ویرایشی تازه از سوی مجمع نشر ذخایر اسلامی منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده است.

او درباره پیشنهاد خرید و مطالعه کتاب از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: کتاب هفت جلدی «یادداشت‌های اسدالله علم» در دو دفتر و به همت علینقی علیخانی منتشر شده است. این یادداشت‌ها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ معاصر ایران به شمار می‌روند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها