جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
اهمیت به کتاب و کتابخوانی گامی به سوی توسعه فرهنگی و توسعه علمی کشور است/ «قلمرو و فلسفه جغرافیا» را بخوانید

احمد پوراحمد گفت: کتاب بنیاد و اساس توسعه فرهنگی، توسعه علمی ماست، بنابراین بسیار خوب است که این نمایشگاه‌ها به صورت فصلی و دائمی نیز دایر شود. امیدواریم نمایشگاه کتاب به صورت فصلی برگزار شود و در کلانشهرها و مادرشهرهای بزرگ این نمایشگاه‌ها را داشته باشیم و به این مساله توجه کنیم که هر زمینه‌ای برای اهمیت به کتاب و کتابخوانی گامی به سوی توسعه فرهنگی و توسعه علمی کشور است.

احمد پوراحمد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: معمولا آثار من از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران در نمایشگاه عرضه می‌شود. در نمایشگاه امسال از من دو کتاب عرضه خواهد شد که کتاب درسی است و به تازگی تجدید چاپ شده است.

وی درباره تالیفات خود برای عرضه در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کتاب «روش تحقیق برای اوقات فراغت و گردشگری یک راهنمای عملی» تالیف جیمز ویل است که توسط من و علی حسینی همکار دانشمند من ترجمه شده است که این کتاب توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران در 490 صفحه منتشر شده و اخیرا تجدید چاپ نیز شده است. این کتاب برای دانشجویان گردشگری با گرایش‌های مختلف در حوزه‌های مختلف از منابع پایه محسوب می‌شود. کتاب دوم من «قلمرو و فلسفه جغرافیا» است که به چاپ نهم نیز رسیده است که احتمالا این کتاب نیز در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی درباره معرفی آثار جغرافیایی مناسب برای آشنایی بیشتر با علم جغرافیا، با بیان اینکه رشته جغرافیا اکنون دارای دایره گسترده‌ای است که مطالعات محیطی و فضایی مکانی مختلفی را در برمی‌گیرد و در یکصد سال اخیر جغرافیا در حوزه‌های تخصصی کاربردی توسعه یافته است. منابع مربوط به هر حوزه تخصصی جغرافیا، از سوی پژوهشگران مربوط تهیه می‌شود. این رشته‌ها چون تخصصی شده است، متخصصان و دانشجویان مختلف در هر زمینه‌ای کتاب‌های خودشان را دنبال می‌کنند. اما به قول دوست فاضلم دکتر حاتمی‌نژاد همه افراد به یک اطلس جغرافیا نیازمندند، تا همواره از نقاط مختلف جهان و مناطق کشور مطلع شوند. لذا توصیه می‌شود همه مردم سعی کنند حداقل یک اطلس جغرافیا را در اختیار داشته باشند.

پوراحمد با بیان اینکه اگر از عزیزان کسی بخواهد با ماهیت و مسایل علم جغرافیا آشنا شود من دو کتاب را معرفی می‌کنم، بیان‌ کرد: کتاب اول تالیف استاد مرحوم دکتر حسین شکویی است با عنوان «فلسفه‌های محیطی و مکتب‌های جغرافیایی» که این کتاب را موسسه گیتاشناسی چاپ کرده و قبلا کتاب سال جمهوری اسلامی شده است. این کتاب مفیدی است که می‌تواند ما را با حدود جغرافیا و ماهیت جغرافیا آشنا کند. کتاب دوم «قلمرو و فلسفه جغرافیا» تالیف خودم که چاپ انتشارات دانشگاه تهران است که در بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده بود. این دو کتاب را برای مطالعه و خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد می‌کنم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در رشته جغرافیا با اشاره به مزایای برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت حضوری گفت: البته کووید 19 که در دو سال اخیر گرفتار آن شدیم، زمینه خوبی را فراهم کرد برای عرضه کتاب‌ها و مقالات الکترونیکی و در واقع این امکان و زمینه توجه به این مساله را فراهم کرد و لذا نباید از عرضه کتاب‌های الکترونیکی نمایشگاه الکترونیکی غفلت کنیم و باید همچنان نمایشگاه الکترونیکی را حفظ کنیم زیرا دنیا در حال حرکت به این شیوه است. اما برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و خصوصا نمایشگاه حضوری کتاب در کل زمینه خوبی را فراهم می‌کند تا نویسندگان، مولفان، محققان، اساتید و دانشجویان با همدیگر دیدار و ملاقات کنند و زمینه آشنایی و همکاری‌های بعدی را فراهم کنند.

وی افزود: اگر زمینه حضور محققان و پژوهشگران فراهم شود و این نمایشگاه با برنامه‌ریزی مناسب و فراهم کردن زمینه بتواند امکان حضور و ملاقات نویسندگان و محققان را با مخاطبانشان فراهم کند، بسیار جذاب‌تر و مفیدتر خواهد بود. به‌ویژه بعد از این دوره افسردگی نسبی که به سبب انتشار کرونا به وجود آمد، تجدید روحیه کنیم و جامعه را به سوی سرزندگی و شادابی پیش ببریم. این بسیار لازم است و برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از این فعالیت‌هایی است که می‌تواند بسیار مفید و قابل توجه باشد.

پوراحمد افزود: البته اینجا دو گروه به طور خاص مطرح می‌شوند. یکی دانشجویان و محققان که در حوزه‌های خاص هستند، باید دولت، مسوولان و هر کسی که در امر تهیه کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب می‌تواند نقش و وظیفه خاصی را ایفا بکند، به خرید ارزان‌تر دانشجویان کمک کنند. مخصوصا در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، هرگونه مساعدت، یارانه و تخفیف در نمایشگاه کتاب، بهترین راه هزینه کردن اعتبارات علمی و فرهنگی است. یارانه‌ مناسب و کافی می‌تواند بهترین کمک به دانشجویان ما باشد. چون بعد از سال‌ها که افتخار عضویت هیات علمی دانشگاه تهران را دارم، می‌بینم دانشجویان ما بیش از همیشه اکنون بسیار نیازمند این کمک هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در رشته جغرافیا در ادامه گفت: دوم توده مردم، جوانان و نوجوانان ما هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، این مساله برمی‌گردد به توسعه اقتصادی و اجتماعی و میزان قدرت اقتصادی مردم. اگر بخواهیم بی‌تعارف صحبت کنیم از مردمی که مجبور باشند برای رفع مایحتاج اولیه خود، در صف‌های مرغ و گوشت بایستند و در تامین هزینه‌های اولیه زندگی دچار مشکل باشند دیگر این فرصت و امکان را نخواهند داشت که در صف کتاب بایستند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که خریدار کتاب باشند. من گاهی تصویرهایی را از صف کتابخانه‌ها در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته می‌بینم و غبطه می‌خورم که چرا آنها برای کتاب و کتابخوانی به جایگاه بالایی دست یافته‌اند ولی جامعه ما هنوز گرفتار نیازهای اولیه خود است. توسعه و رفاه و برخورداری جامعه و مردم و داشتن زندگی قابل قبول می‌تواند زمینه‌های فرهنگ کتابخوانی را ایجاد کند تا برای عموم خرید کتاب یک مساله لوکس و دور از دسترس جلوه نکند و البته تاکید می‌کنم در نمایشگاه‌ها اگر کتاب‌های بین‌المللی و کتاب‌های جدید ارایه شود، بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

پوراحمد در قالب توصیه‌ای به مسوولان کشور بیان کرد: کتاب بنیاد و اساس توسعه فرهنگی، توسعه علمی ماست، بنابراین بسیار خوب است که این نمایشگاه‌ها به صورت فصلی و دائمی نیز دایر شود. امیدواریم نمایشگاه کتاب به صورت فصلی برگزار شود و در کلانشهرها و مادرشهرهای بزرگ این نمایشگاه‌ها را داشته باشیم و به این مساله توجه کنیم که هر زمینه‌ای برای اهمیت به کتاب و کتابخوانی گامی است به سوی توسعه فرهنگی و توسعه علمی کشور.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها