پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
سیاست خارجی از محیط زیست تا کارگزاران عرصه دیپلماسی در غرفه نشر وزارت خارجه

بهرام طاهری، رئیس انتشارات وزارت خارجه گفت: 10 کتاب جدید و 100 عنوان از آثار سال‌های گذشته را در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران ارائه خواهیم کرد.

بهرام طاهری، رئیس انتشارات وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران 10 عنوان کتاب جدید و تقریبا 100 عنوان آثار از سال گذشته را ارائه کرده‌ایم. کتاب «توسعه پایدار و محیط زیست در سیاست خارجه ایران» نوشته جواد امین منصور به بحث محیط زیست در سیاست خارجی ایران اختصاص دارد، بحثی که چند سالی است در عرصه سیاست وارد شده که در روابط خارجی هم نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و هنجارهای بین‌المللی» اثر مشترک سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و فاطمه سلیمانی در چارچوب مفهومی و نظری تلاش می‌کند به مفهوم‌شناسی هنجار پرداخته و رهیافت‌های ناظر به نسبت سیاست خارجی و هنجارهای بین‌المللی را تبیین کند. در این راستا، سیاست خارجی هنجارگرا در قالب هنجارمحوری گفتمانی (عام)، هنجارمحوری حداقلی و هنجارمحوری حداکثری احصا شده و شاخص‌ها و لوازم سیاست خارجی هنجاری در قالب اهداف، ابزارها و نتایج تشریح شده است.

رئیس انتشارات وزارت امورخارجه اظهار کرد: «میهن یگانه و یکتاست: شرح حال ایرانیان سمرقند» تألیف: فاطمه علی‌آوا، سعدالله شریف‌اف مترجم: شاکرجان عالم‌اف به تاریخچه‌ای از استقرار ایرانی‌ها در فرارود و شهر سمرقند از هزاران سال پیش تا مهاجرت‌ها و کوچ‌های چند سده اخیر آنها می‌پردازد، همچنین نگاهی به وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایرانیان سمرقند، مهم‌ترین محله‌های ایرانی‌نشین این شهر و نقش آنان در آبادانی و توسعه ازبکستان دارد و در نهایت نیز برخی از شاخص‌ترین ایرانیان سمرقندی را معرفی می‌کند. 

طاهری در پایان گفت: کتاب «کارگزاران عرصه دیپلماسی ایران از آغاز تا عصر حاضر» در ویراست جدید به چاپ رسیده که در این کتاب اسامی تمام افرادی که از سوی دستگاه دیپلماسی ایران ماموریتی در خارج از ایران به عنوان سفیر یا کاردار داشتند، ذکر شده است. بخش تاریخ شفاهی نیز به خاطرات دکتر محمدکاظم سجادپور اختصاص دارد و این هجدهمین کتابی است که در این زمینه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها