سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
داوران بومی صلاحیت داوری جایزه کتاب سال استان فارس را دارند

سندی مؤمنی، نویسنده و منتقد ادبی معتقد است که باید داوری جایزه کتاب سال استان فارس به داوران بومی سپرده شود.

سندی مؤمنی، نویسنده کتاب «کولی با شکلات تلخ» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، درباره جایزه کتاب سال استان و ضرورت بازگشت جریان داوری به دست داوران بومی بیان کرد: به گمانم این رویداد فرهنگی مهم، زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که سه مشکل عمده برطرف شود. جشنواره‌ای موفق و معتبر خواهد بود که گروهی از فعالان ادبی در دبیرخانه آن نقش‌آفرینی مخاطبان خود را از سراسر استان شناسایی و به موقع آن‌ها را از رویداد فرهنگی مطلع کنند.

وی افزود: متأسفانه دبیرخانه جایزه کتاب سال فارس در سال اول، ضعیف و ناکارآمد بود و در دوره دوم نیز نتوانست کاستی‌های دوره اول را برطرف کند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی، به شیوه داوری جایزه کتاب سال فارس هم خرده گرفت و گفت: نخست این‌که داوران تکراری در این رویداد حضور دارند در‌حالی‌که بدون شک در استان فارس و به‌ویژه شهر شیراز، چهره‌های ادبی بزرگی وجود دارند که توانایی و صلاحیت داوری هر جشنواره‌ای را خواهند داشت؛ اما متأسفانه تکرار نام نویسندگان شهر شیراز در داوری‌ اکثر جشنواره‌ها مخاطب را بدبین و دل‌زده می‌کند. درست است که مقوله داوری در هر جایزه‌ای مناقشه‌انگیز است؛ اما می‌توان با شناسایی و وارد کردن نام‌های تازه برای سایر هنرمندان فرصت ایجاد کرد. به‌نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش نیز ضروری است که آیا داورها که نامشان در بیشتر جوایز دیده می‌شود، آثار را با دقت لازم می‌خوانند؟

مؤمنی ادامه داد: آیا تکرار نام عده‌ای، تحمیل سلیقه‌ای یکنواخت نیست؟ دوم این‌که داورانی که نمی‌شناسیم! شرط انصاف و اخلاق است که نویسنده بداند چه کسانی اثر و یا آثار او را داوری کرده‌اند. در دوره اول  اسامی داوران تا زمان اختتامیه بیان نشد در دوره دوم نیز از این اسامی مطلع نشدیم. این روزها حتی جشنواره‌های کوچک انجمن‌ها نیز اسامی داوران مراحل ابتدایی و نهایی خود را از همان ابتدا اعلام می‌کنند!
 
نویسنده کتاب «بهمن 65» عنوان کرد: گویا این جشنواره، به آثاری می‌پردازد که ناشران استان منتشر کرده‌اند. این موضوع برای ناشران استان فارس فرصت خوبی است منتها اگر فرصتی برای همه ناشران فراهم شود. در دوره اول ناشران خارج از استان نیز جزو برند‌ها بودند و در دوره دوم، یک ناشر بومی در تمام عنوان‌ها گوی سبقت را از سایر انتشارات ربوده بود! این شرایط برای شرکت‌کننده کمی گیج‌کننده است.
 
مومنی، گفت: جایزه کتاب سال استان فارس، اعتبار خود را از آثاری خواهد گرفت که آفرینندگان آن بدانند در محیطی امن و با کمترین ضریب اشتباه از سوی عوامل برگزاری، قضاوت خواهند شد. مگر می‌شود در استان فارس که نویسندگان کودک و نوجوان و بزرگسال قدرت‌مندی وجود دارند، در دوره دوم جایزه، هیچ نماینده‌ای از ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال نداشته باشیم؟ امیدوارم جایزه کتاب استان فارس در دوره سوم، کم‌خطاتر باشد تا نویسندگان و شاعران و پژوهشگران ارزشمند استان فارس با افتخار در این جایزه شرکت کنند. فراموش نکنیم که چه این جوایز و جشنواره‌ها چه باشند و چه نباشند، هنرمند کار خود را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها