شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1401 دامنه فعالیت ناشران شهرستانی را گسترده می‌کند

مهدی انصاری، برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی کتاب را فرصت قابل توجهی برای ناشران به‌ویژه ناشران شهرستانی می‌‌داند و معتقد است: ناشران شهرستانی با فروش اینترنتی می‌توانند کتاب‌های خود را به‌دست مخاطبان در نقاط مختلف کشور برسانند.

مهدی انصاری، مدیر نشر هلیله به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران از نظر ماهیت با سایر نمایشگاه‌های کتاب دنیا متفاوت است. در دنیا نمایشگاه‌های کتاب محل فروش کتاب نیستند؛ اما نمایشگاه کتاب تهران، صرفا فرصت فروش کتاب است تا جایی که بهتر است به‌جای استفاده از عنوان نمایشگاه برای آن از عنوان بازار کتاب تهران استفاده شود. تنها حُسن این نمایشگاه تجمیع و در دسترس بودن کتاب‌ها برای علاقه‌مندان و
چمخاطبان کتاب است اما این حُسن قابل چشم‌پوشی نیست. 

وی با بیان این مطلب که الگوی برگزاری نمایشگاه تهران در دوره‌های گذشته را ناقص می‌دانم افزود: الگوی پیشین برگزاری نمایشگاه تهران را مدل ناقصی می‌دانم؛ چراکه  تهدیدی برای کتابفروشی‌های کوچک و مستقل و به اصطلاح کسب و کارهای فرهنگی کوچک بود.

انصاری افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه در حوزه ناشران و کتاب‌های منتشر شده و در زمینه دسترسی مخاطبان به کتاب، به شهرستان‌ها اجحاف می‌شود؛ زیرا هر مخاطب و کتابخوان علاقه‌مندی نمی‌تواند به‌دلیل هزینه‌های زیاد و گرانی‌ها به تهران سفر و از نمایشگاه خرید کند. انگار همه چیز باید برای تهران باشد. متاسفانه به همین دلیل در این نمایشگاه بیشتر شاهد حضور ناشران مرکزنشین بودیم تا شهرستانی!

این ناشر از تمایلش برای حضور در بخش فیزیکی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخن گفت؛ اما هزینه‌های قابل توجه رفت و آمد و اسکان در تهران را عاملی برای استقبال نکردن ناشران شهرستانی برای شرکت در بخش فیزیکی این نمایشگاه دانست.

وی افزود: افزون بر هزینه‌های قابل توجه، رقابت نابرابر ناشران مرکز با ناشران شهرستانی چه در جانمایی غرفه‌ها و چه در حجم کتاب‌های منتشر شده، دومین عاملی است که ناشران شهرستانی را برای حضور در نمایشگاه مایوس و بی‌رغبت می‌کند.

انصاری در ادامه اما بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی تهران را که نخستین‌بار در این دوره همزمان با نمایشگاه فیزیکی برگزار می‌شود، مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخش مجازی و فروش اینترنتی کمک می‌کند تا انحصار در حوزه نشر تا حدودی از بین برود و من این بخش را مفید و کارآمد می‌دانم؛ چراکه ناشران شهرستانی با فروش اینترنتی می‌توانند کتاب‌های خود را به‌دست مخاطبان در نقاط مختلف کشور برسانند.

مدیر نشر هلیله گفت: امیدوارم با تدبیر و تعریف سازو‌کار جدید برای نمایشگاه بین‌المللی تهران، امکان حضور ناشران شهرستانی به‌‌ویژه شهرهای دور و مرزی در این نمایشگاه فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها