شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
انتشار کتاب «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر»

افسانه بختیاری، مسئول روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از انتشار کتاب «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر» خبر داد.

افسانه بختیاری، مسئول روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به انتشار کتاب «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر» گفت: کتاب «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر(مجموعه مقالات)» ترجمه و پژوهش ابراهیم دادجو در 400 صفحه، قطع رقعی و قیمت 115 هزار تومان ازسوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
 
وی بیان کرد: در عرصه «فلسفه علم معاصر» دو جریان قابل تشخیص است: یک جریان ضدذات‌گرایی و ضدواقع‌گرایی و دوم، جریان ذات‌گرایی و  واقع‌گرایی. جریان نخست از زمان بارکلی تا قبل از چهل سال اخیر یکه‌تاز میدان فلسفه و فلسفه علم بود. جریان دوم در چهل سال اخیر به ظهور رسیده و در تقابل با مابعدالطبیعه هیومی به توسعه و تقویت مابعدالطبیعه ذات گرایانه همت گماشته است.
 
مسئول روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ایران معاصر از جریان دوم بی‌خبر است و همین بی‌خبری عمدتاً منشاء سیطره نسبی غیرذات‌گرایی و غیرواقع‌گرایی بر مجامع علمی است. این کتاب درصدد شناساندن جریان دوم است و نویسنده نشان می‌دهد که فلسفه اسلامی که در بنیاد خود واقع‌گرا است، به جریان دوم نیازمند است. 
 
بختیاری یادآور شد: کتاب «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر» به معرفی، تحلیل، نقد و بازسازی اجمالی جریان ذات‌گرایی جدید می‌پردازد و هدف این کتاب در وهله نخست، معرفی جریان چهل ساله اخیر ذات‌گرایی جدید و در وهله دوم، تحلیل، نقد و بازسازی اجمالی این جریان با تکیه بر واقع‌گرایی قوی فلسفه اسلامی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها