چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
اجرای 40 طرح فرهنگی در سند انتخاب هفتمین پایتخت کتاب ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اجرای 40 طرح فرهنگی در سند انتخاب سنندج به‌عنوان پایتخت کتاب ایران خبر داد و گفت: بیشتر این برنامه‌ها در هفته فرهنگی سنندج که از ششم اردیبهشت جاری آغاز می شود، اجرا می‌شود.

 علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در انتخاب سنندج به‌عنوان پایتخت کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان اظهار کرد: 40 طرح فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در سند انتخاب سنندج، هفتمین پایتخت کتاب ایران از سوی این اداره کل و شهردار وقت سنندج مصوب شد.

وی با اشاره به نشست هم اندیشی هفته گذشته مدیران دستگاه های فرهنگی استان پیرامون سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران افزود: 6 اردیبهشت در تقویم به نام سنندج نامگذاری شده است و در گرامیداشت هفته سنندج بخشی از طرح های فرهنگی و هنری پیش بینی شده برای پایتخت کتاب با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج محقق و پیگیری می شود.

وی افزود: در واقع تحقق مصوبات سند عملیاتی طرح‌های مصوب کتاب و کتابخوانی سنندج پایتخت کتاب ایران با همکاری و هم‌افزایی ادارات و سازمان‌های فرهنگی و نهادهای عمومی شهری میسر خواهد شد.

دریایی ضمن اشاره به 40 طرح مصوب گفت: طرح‌های مصوب پایتخت کتاب شامل نصب و رونمایی از المان‌های کتاب، کاشت نهال به نام نویسندگان برجسته استان، افتتاح و تاسیس کتابخانه عمومی در نواحی حاشیه شهر سنندج و روستاهای دارای جمعیت بالای هزار نفر، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های حوزه کتاب، برگزاری کنگره مشاهیر و نامداران حوزه کتاب و ترجمه شهر سنندج است.

وی همچنین، جایزه کتاب کودک، طرح هفتگی مبادله کتاب، جایزه بهترین اقتباس از کتاب، قصه‌گویی مادربزرگ‌ها، تشکیل انجمن‌های دوستدار کتاب، اجرای منظومه‌های کُردی در بوستان‌های سطح شهر سنندج، برگزاری جشن امضای نویسندگان برجسته، رونمایی از کتاب‌های شاخص، تاسیس 14 باب کافه کتاب در مناطق مختلف شهر و در پارک‌ها و ده‌ها طرح دیگر را از برنامه‌های حوزه کتاب در هفته پیش رو اعلام کرد.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با اشاره به اهمیت فعالیت دبیرخانه پایتخت‌کتاب سنندج اظهار کرد: آنچه در ادامه این موفقیت بزرگ برای کردستان و شهر سنندج مهم است، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در همه عرصه‌ها و زندگی مردم است و لازم است صدا و رنگ آگاهی بخشی کتاب و مزایای کتابخوانی به همه اقشار مختلف مردم با روش‌ها و اصول تبلیغی موثر رسانده شود.

دریایی با بیان این‌که پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های پایتخت کتاب ایران نیاز به هم‌افزایی و برنامه‌ریزی همه ادارات و سازمان‌ها و نهادهای عمومی و مردمی دارد، اضافه کرد: بر همین اساس، ضروری است از ظرفیت‌های موسسات و انجمن‌های تخصصی در حوزه کتاب نیز استفاده بهینه شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود استان درباره فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: عنوان پایتخت کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر سنندج به واسطه وجود تعداد 91 ناشر، 82 چاپخانه، 260 جام باشگاه‌های کتابخوانی، 14 کتابخانه عمومی و 15 کتابخانه دانشگاهی در شهر سنندج و همچنین برگزاری ده‌ها جشنواره و همایش  ویژه کتاب و برای ترویج کتابخوانی، اعطا شد.

دریایی یادآور شد: انتشار  703 عنوان کتاب در 613 هزار نسخه در سطح استان در سال گذشته، خرید کتاب از نویسندگان بومی استان، صادرات کتاب از استان به اقلیم کردستان عراق، تاسیس انجمن‌ها و موسسات و کافه کتاب‌های موثر در ترویج کتابخوای در سطح شهر سنندج از‌جمله فعالیت های فرهنگی این اداره کل در حوزه کتاب است که به واسطه این فعالیت سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران اسلامی شناخته شد.
 
«پایتخت‌کتاب» عنوان طرحی است که براساس آن هر ساله شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود. بخش‌هایی از این طرح با الگوبرداری از پایتخت جهانی کتاب است، اما از نظر ساختار اجرایی بسیار منطبق بر شرایط فعالیت فرهنگی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها