سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
افق 1404 و برنامه‌ریزی برای ساخت کتابخانه به ازای هر 10 هزار زنجانی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به این‌که قدمت کتابخانه‌های زنجان اغلب بیشتر از 10 سال است، گفت: بنا به افق 1404 به ازای هر 10 هزار نفر باید یک کتابخانه داشته باشیم و به ازای هر 100 نفر یک متر فضا داشته باشیم.

ایرج صادقی،سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در امر افزایش سرانه فضای مطالعه و همچنین ساخت کتابخانه مورد توجه است، بحث نیم درصد شهرداری‎هاست.

وی افزود: اگر پرداخت نيم‌درصد درآمدهای شهرداری به كتابخانه‌ها به‌طور كامل محقق شود نه تنها هزينه‌های جاری كتابخانه‌های عمومی تامين می‌‌شود، بلكه مي‌توانيم از اين درآمد استفاده كنیم و فضای كتابخانه‌ای‌ را در مناطق مرتبط به خود توسعه دهيم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان این‌که بیان دقیق سهم کتابخانه‌ها از نیم درصد شهرداری‌ها برنامه‌ریزی برای هزینه‌کرد آن را راحت‌تر می‌کند، گفت: از طرفی باید مشخص شود که این سهم به چه شکل و چه زمانی اختصاص پیدا خواهد کرد تا نهاد نیز براساس آن برنامه‌ریزی برای توسعه فضاهای عمرانی و سایر اقدامات داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی برای رسیدن به افق 1404 تصریح کرد: به ازای هر 10 هزار نفر باید یک کتابخانه و به ازای هر 100 نفر یک متر فضا داشته باشیم.

صادقی با بیان این‌که به ازای هر 100 شهروند باید یک صندلی داشته باشیم، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 100 کتابخانه در استان فعال است که بخشی از آن‌ها به‌صورت مشارکتی با دستگاه‌های مختلف تاسیس شده است.

وی با تأکید بر این‌که اغلب کتابخانه‌های استان بالای 10 سال عمر دارند، افزود: بخشی از مبالغ ساخت و سازهای این کتابخانه‌ها که منابع آن هم محدود است از طریق خیرین تأمین می‌شود؛ اما انتظار داریم دولت در این باره کمک کند، چراکه‌ اغلب کمک‌های خیرین معطوف به بخش ساخت کتابخانه است، نه تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به این‌که در حال حاضر بزرگترین کتابخانه خیرساز کشور با ۲۹ هزار نسخه کتاب و ۱۰۲ عنوان نشریه فعال است، اضافه کرد: این کتابخانه کاملا مجهز بوده و دارای سالن کنفرانس، مرجع و پژوهش، نشریات، اینترنت، دفاع مقدس، زنجان‌شناسی، کلاس آموزشی، نگارخانه،‌ بخش ویژه کودک و نوجوان و سالن‌های مطالعه برادران و خواهران به‌صورت مجزاست که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به این‌که هریک از خیرین زنجانی بنا به وسع خود در مناطق حاشیه‌ای و روستاها نسبت به ساخت کتابخانه اقدام کرده‌اند، گفت: چند روز قبل در یکی از روستاهای استان کتابخانه خیرساز افتتاح شد که موجبات بهره‌مندی ساکنین از امکانات فرهنگی را فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها