جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
از برج 110 تا رمان‌های فلسفی روان‌شناسی

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر ادبی پیشنهاد کرد که بازدیدکنندگان سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران از خرید و خواندن رمان‌های فلسفی و اجتماعی که یکی از نمونه‌های موفق آن در میان آثار معاصر فارسی «برج 110» فیروز زنوزی جلالی است، غافل نمانند.

کامران پارسی‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با ابراز خرسندی از برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: بهترین رمان‌ها، نمونه‌هایی هستند که بار فلسفی، اجتماعی، سیاسی و روان‌شناسی داشته باشند و نویسنده از ادبیات به عنوان ابزاری برای بیان اندیشه خود در باب فلسفه و انسان‌شناسی یا مباحث مرتبط با سیاست و جامعه‌‌شناسی استفاده کند.

این پژوهشگر ادبی افزود: «برج 110» آخرین یادگار فیروز زنوزی جلالی، رمانی بسیار باارزش است که متاسفانه چندان به آن توجه نشده و ارزش‌های فلسفی آن در بیان انسان‌شناسی و بیان تاریخ بشر مغفول مانده است. پیشنهاد می‌کنم بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران به ویژه جوانان به این اثر نیز التفات کنند.

پارسی‌نژاد گفت: سندر، شخصیت اصلی این داستان چوپان است که شغل وی یادآور شغل بیشتر پیامبران است. سندر پس از سفری شگفت و طولانی و برخورد با انسان‌های متعددی که هر یک نمادی از یک بعد و تاریخ بشر هستند به برج 110 که در بررسی حروف ابجد یادآور نام علی (ع) است می‌رسد و در پایان داستان نیز در مسجد کوفه است و با مرد هزار پروانه یعنی حضرت علی (ع) که انسان کامل است روبه‌رو می‌شود. این رمان نشان می‌دهد که اوج تجلی انسانیت را می‌توان در امام علی (ع) دید.

وی همچنین توضیح داد: در ایران رمان دارای ارزش‌های فلسفی و روان‌شناسی کم داریم ولی نمونه‌های موفق بسیاری را در غرب می‌توان یافت که ترجمه‌های آنها در دسترس است و به جوانان پیشنهاد می‌کنم آنها را تهیه و مطالعه کنند.

پارسی‌نژاد افزود: «بار هستی» معروف‌ترین اثر میلان کوندراست که تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و در فهرست کتاب‌هایی که پیش از مرگ باید خواند، قرار گرفته است. کوندرا در این اثر تنهایی انسان و رابطه‌اش را با جهان هستی به تصویر می‌کشد و اثری فلسفی و بسیار پربار است که برای مطالعه و خرید پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: «مه» اثر میگل اونامونو، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف اسپانیایی نیز رمان فلسفی جالب و باارزشی است. همچنین به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌کنم از کتاب‌های ترجمه شده از یوستین گردر صاحب آثاری چون «دنیای سوفی» و «راز فال ورق» غافل نمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها