پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
امیر‌مومنان در فعالیت‌های اقتصادی از تجارب دیگران استفاده می‌کرد/تقدم کیفیت بر کمیت از نگاه مولی‌الموحدین

حجت‌الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی درباره تجربه‌افزایی در فعالیت‌های اقتصادی از نگاه حضرت علی(ع) گفت: در روایات داریم که علی(ع) با عمار یاسر به یکی از قبایل رفتند و شیوه کارشان را دیدند که چگونه از چاه آب می‌کشند؛ بعد از این تجربه استفاده کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی، محقق رسمی گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به کتاب «سیره معیشتی معصومین» گفت: این کتاب با محوریت زندگی چهارده معصوم  تدوین شده است. نکته قابل توجه این‌که در میان چهارده معصوم به‌لحاظ معیشت اقتصادی علی علیه‌السلام برجسته است.
 
وی ادامه داد: به ‌تعبیر دیگر در کتاب «سیره معیشتی معصومین» به موضوع معیشت معصومان در دو بخش تولید و مصرف پرداخته شده است و از منابع تاریخی، حدیثی و قرآنی استفاده شده است.
 
این محقق حوزه علمیه درباره شرایط آغاز فعالیت‌های بیان کرد: برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی باید اراده لازم برای کار داشته ‌باشیم که فراوان بر آن تأکید شده است. علی علیه‌السلام در همین زمینه فرمودند: «من دوست ‌دارم خدا در شرایط سخت کاری مرا ببیند که در پی روزی هستم.» حضرت امیر درباره شرایط سخت کاری اهمیت کار و تلاش سخن فراوان دارد. نقل‌شده جامعه‌ای که دارای امکانات معیشتی مثل زمین و آب است و ابزار لازم برای سرمایه کار برای تولید را دارد اما به کار اهمیت ندهد و این جامعه فقیر بماند، چنین جامعه‌ای از رحمت خدا به‌دور است.
 
مولف کتاب «سیره معیشتی معصومین» اضافه کرد: بیکاری زیان‌بار است و مذمت شده ‌است. روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که اگر جوانی را می‌دید که نیرو و عقل دارد و می‌تواند جسم و فکرش را به کار ببرد، اگر از او می‌پرسید که کارش چیست و او می‌گفت بیکار است، پیامبر می‌فرمود از چشم من افتاد.
 
مقدسی درباره تجربه‌افزایی حضرت علی(ع) با موضوع کار تصریح کرد: باید کار را تولید کرد. یکی از نکات در این باب دانش اقتصادی و دینی است. در روایات داریم که علی(ع) با عمار یاسر به یکی از قبایل رفتند و شیوه کارشان را دیدند که چگونه از چاه آب می‌کشند. بعد از این تجربه استفاده کردند.
 
تقدیر شده در بیست‌و‌یکمین دوره کتاب سال حوزه برای کتاب «سیره معیشتی معصومین» یکی دیگر از شرایط آغاز کار را توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی مالی مطرح کرد و گفت: یکی از شرایط آغاز کار و فعالیت اقتصادی در زندگی علی(ع) مدیریت و برنامه‌ریزی مالی و تقدم کیفیت بر کمیت است.
  
این استاد حوزه علمیه افزود: در نهج‌البلاغه آمده ‌است، کاری که انجام می‌دهید به ساعت کار نگاه نکنید بلکه به کیفیت کار توجه کنید.
 
وی یادآور شد: در همه این زمینه‌ها و عرصه‌ها نقش عوامل معنوی تاثیر دارد. انسان مؤمن ضمن توجه به اهمیت کار، ایمان به خدا را مدنظر قرار می‌دهد. علی(ع) توصیه می‌کند اول حلال و حرام را یاد بگیرید بعد به تجارت بپردازید. این مطلب نشان می‌دهد  دانش دینی برای کار و تولید جایگاه خاصی دارد.

محقق گروه سیره اهل بیت‌(ع) كار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: توکل به خدا، اعتماد به خدا، از شرایط سخت نترسیدن جزو عوامل معنوی در آغاز یک کار است. اگر از جامعه‌ای چنین عمل کند، روی پای خودش می‌ایستد.
 
وی گفت: تأکید علی(ع) بر استقلال اقتصادی بسیار برجسته است. جامعه‌ای به اصطلاح روی پای خودش می‌ایستد که به دیگران حتی در خوراک و لباس تکیه نکند. جامعه‌ای که دست نیاز به دیگران نداشته باشد، دشمن نمی‌تواند فرهنگ، باور، ناموس و شخصیت او را سرکوب کند. خدا جامعه‌ای را می‌پسندد که عزت‌‌مند باشد.
 
این محقق و پژوهشگر دینی در پایان با بیان این‌که رابطه اقتصادی با دیگران داشتن به‌ غیر از وابستگی به آن‌هاست گفت: اگر می‌خواهیم پیرو علی(ع) باشیم باید در مسائل اقتصادی این‌گونه فکر کنیم. البته ارتباط با دیگران منافاتی با این مباحث ندارد، چراکه تجارت سه بخش دارد. تولید، توزیع و مصرف. در تولید روی پای خودمان باشیم اما در توزیع با دیگران ارتباط داشته باشیم، صادرات را فعال کنیم و ابزار برای تولید وارد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها