سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
عرضه چهار کتاب از اسماعیل امینی در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران/ نگذاریم نمایشگاه محل سوءاستفاده موسسات غوغاگر باشد

اسماعیل امینی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی از عرضه چهار کتاب تالیفی خود به نام‌های ««وزن شعر بیاموزیم»، «قافیه بیاموزیم»، «خنده باکلاس» و «به زبان فارسی» در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

اسماعیل امینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی کتاب‌های خود در نمایشگاه پیش روی کتاب تهران عنوان کرد: «قافیه بیاموزیم» شامل 20 مبحث ساده برای آموزش قافیه به شاعران کم‌تجربه و به نوعی آموزش گام‌به‌گام مباحث علم قافیه است که توسط  نشر ایهام در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کتاب «لبخند باکلاس» نیز شامل شوخی‌های منظوم من بر کتاب «نصاب صبیان»، اثر ابونصر فراهی است که از سوی انتشارات مدرسه عرضه شده است. نصاب الصبیان در اصل برای آموزش کودکان نوشته شده اما برای هر کسی که خواهان یادگیری عربی باشد مفید است. در این منظومه با هر واژه عربی یا چند مترادف عربی یک واژه فارسی یا مترادف آن همراه شده و نام ماه‌های عربی، ایرانی، رومی و ترکی و نیز سایر اطلاعات عمومی مورد نیاز کودکان آمده است.

امینی با اشاره به سایر آثارش گفت: چاپ دوم کتاب «به زبان فارسی» نیز توسط انتشارات جام‌جم در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد که شامل یادداشت‌هایم درباره زبان فارسی و بیان خطاهای رایج است که مطالب آن نتیجه تجربه‌های شخصیم در تدریس زبان فارسی است. از جمله این خطاها می‌توان به این باور اشاره کرد که برخی ادعا دارند باید زبان فارسی عاری از کلمات خارجی باشد، یا برخی بر ضرورت اصلاح رسم‌الخط و طرز سخن تاکید فارسی تاکید دارند که با مراجعه به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی درمی‌یابیم این موارد و بسیاری از ادعای دیگر خطاست و پشتوانه علمی ندارد.

وی افزود: این کتاب به صورت تخصصی و دانشگاهی تالیف نشده بلکه تنها در قالب جستارنویسی برای مخاطبان عام ادبیات به نگارش درآمده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادبی همچنین با تاکید بر اینکه نمایشگاه باید محل ارتباط موثر میان ناشر، نویسنده و مخاطب باشد و نه محل فروش و تبلیغ، عنوان کرد: نباید اجازه داد کتاب‌های جزوه‌ای کمک درسی به طور گسترده در نمایشگاه کتاب تهران که رویدادی فرهنگی است، عرضه شوند. نمایشگاه بهتر است صرفا محل نمایش و معرفی آثار و نیز برپایی محافل و نشست‌های تخصصی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف باشد. نباید اجازه دهیم از فرصت نمایشگاه، موسسات غوغاگری که با عرضه صرف تست و جزوه کمک درسی به تبلیغ و فروش می‌پردازند برنده اصلی باشند و ناشران فرهنگی و نویسندگانی که دغدغه اعتلای اندیشه و گسترش کتابخوانی مفید را دارند، بهره‌ای از نمایشگاه نبرند.

امینی در پایان گفت: بهترین شکل برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایش آثار در غرفه‌های وسیع و برگزاری گسترده برنامه‌های فرهنگی از جمله نقد و بررسی کتاب‌های مختلف در موضوع‌های متنوع، برپایی کارگاه‌های علمی و فرهنگی و سخنرانی‌ها و میزگردهای آسیب‌شناسی نشر و عرضه کتاب است. این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی است که باید امکان بهره‌‌گیری تمام اهالی فرهنگ از جمله شاعران، نویسندگان، مترجمان و اصحاب نشر کتاب از آن فراهم باشد تا در فضایی سالم و فرهنگی با یکدیگر تعامل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها