چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه کتاب 1401 خواهیم بود

علی‌اکبر اشعری، با پیش‌بینی استقبال بی‌نظیر مردم از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به این‌که یارانه‌ها خرید نمایشگاه کتاب 1401 صرفا به خرید‌‌های مجازی اختصاص پیدا می‌کند، بخش گسترده‌تری از مخاطبان می‌توانند از این یارانه‌ها بهره‌مند شوند.

علی‌اکبر اشعری، عضو شورای سیاستگذاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به ویژگی‌هایی که نمایشگاه امسال دارد، عنوان کرد: از سال 1398 به دنبال شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت فیزیکی نبود اما مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این فاصله تلاش کردند با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب این خلاء را تا حدی جبران کنند.
 
وی افزود: برپایی نمایشگاه مجازی تجربه خوبی بود، زیرا به مرور امکانات فنی پیشرفته‌تری را به کار گرفتند و توانستند با رفع اشکالات، بخش گسترده‌ای از نیاز مردم را مرتفع کردند.
 
اشعری با اشاره به تجارب برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: در این حوزه بحث‌های کارشناسی مختلفی درباره حضور مردم در نمایشگاه کتاب و تورق کتاب‌ها شکل گرفت و گفته شد که چنین امکانی در نمایشگاه مجازی وجود ندارد، از سوی دیگر نمایشگاه کتاب نوعی تفرجگاه فرهنگی برای مردم نیز به شمار می‌آید.
 
وی درباره سایر فواید برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی، توضیح داد: ناشران نیز می‌توانستند در یک فضای حرفه‌ای در کنار یکدیگر قرار گیرند، از تجربیات هم بهره‌مند شوند، با تازه‌های نشر یکدیگر آشنا شوند و به همین دلیل شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت که امسال نمایشگاه به‌صورت حضوری برگزار شود.
 
اشعری تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم، با توجه به برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، طی دو سال گذشته این است، استقبال بی‌نظیری را شاهد خواهیم بود؛
زیرا حضور مردم در نمایشگاه قرآن و  فروشگاه «باغ کتاب» نمایانگر علاقه‌مندی آن‌ها به فضاهای فرهنگی است.
 
وی همچنین با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران تجربه‌ قابل‌توجهی برای شناخت و ارزیابی کلی درباره پیش‌بینی‌های انجام شده است، درباره برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی ادامه داد: در سال‌های گذشته همواره این مشکل وجود داشت که همه مردم از شهرها و روستاهای مختلف نمی‌توانستند به نمایشگاه مراجعه کنند و به همین دلیل معتقدم که نمایشگاه به دو گروه کمک زیادی می‌کند.
 
اشعری افزود: گروه نخست مردم دور از پایتخت هستند؛ این دسته به‌دلیل بُعد مسافت، امکان حضور در نمایشگاه را ندارند. گروه دوم افرادی‌اند که با وجود کاهش شیوع کرونا، ترجیح می‌دهند کمتر به مراکز تجمع و شلوغی بروند.
 
وی با بیان این‌که فراهم کردن امکان خرید کتاب به‌صورت آنلاین به این به هر دو گروه کرده است، عنوان کرد: بخش مجازی نمایشگاه به این دو گروه کمک می‌کند که از خرید تازه‌های نشر و کتاب محروم نشوند، از سوی دیگر با توجه به این‌که یارانه‌ها خرید نمایشگاه کتاب 1401 صرفا به خرید‌‌های مجازی اختصاص پیدا می‌کند، بخش گسترده‌تری از مخاطبان می‌توانند از این یارانه‌ها بهره‌مند شوند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 21 تا 31 اردیبهشت 1401 در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها