شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
هیچ یک از کتاب‌های خردسالان کیفیت لازم را ندارند/ از پلاستیک دمپایی و سفره برای تولید کتاب خردسالان استفاده می‌شود

محمدتقی حق‌بین می‌گوید: متاسفانه در کشور هیچ یک از کتاب‌های فومی، سیمی، حمامی و ... کیفیت لازم را ندارند و فاقد استانداردهای لازم خوراکی است. در تولید کتاب‌های خردسالان، نوع پارچه، فوم، سیم و ... متناسب با استانداردهای لازم جهانی نیست؛ عمدتا از مواد پلاستیکی که فرمول آن‌ها نزدیک به فرمول تولید سفره، زیرانداز یا فوم‌های پلاستیکی برای تولید دمپایی است استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کیفیت پایین در تولیدات فیزیکی کتاب‌های خردسالان باعث شد با محمدتقی حق‌بین که عضو هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان است، گفت‌وگو داشته باشیم.

حق‌بین معتقد است که در دنیا بیش از 30 سال است که برای بچه‌های دو یا سه ماهه کتاب تولید می‌شود و به صورت اسباب‌بازی است؛ این تولیدات دارای تکنولوژی‌های خاص هستند؛ چون بچه‌ها در این رده سنی متوجه نیستند که این کتاب، خوراکی نیست و نباید در دهان بگذارند؛ در نتیجه باید از مواد اولیه‌ بسیار مرغوب و مطابق با استانداردهای جهانی برای تولید این نوع کتاب‌ها استفاده ‌شود.

وی ادامه داد: در کل دنیا از مواد اولیه بسیار مناسب برای تولید کتاب با جنس فوم، پلاستیک، کاغذ و ... استفاده می‌شود و مسائل بهداشتی آن بسیار رعایت می‌شود. سخت‌ترین بخش تولید کتاب و ارائه مجوز در این حوزه است. مسئله‌ای به نام سانسور که در کشور ما محرز است در واقع در کشورهای اروپایی و آمریکایی نه تنها بر روی محتوا بلکه بر روی کیفیت تولید فیزیکی کتاب نیز اعمال می‌شود.

این کارشناس حوزه کودک با اشاره به وضعیت تولید کتاب‌های خردسالان در کشور گفت: متاسفانه در کشور هیچ یک از کتاب‌های فومی، سیمی، حمامی و ... کیفیت لازم را ندارند و فاقد استانداردهای لازم خوراکی است و به شدت کیفیت پایینی دارند. در تولید کتاب‌های خردسالان، نوع پارچه، فوم، سیم و ... متناسب با استانداردهای لازم جهانی نیست؛ عمدتا از مواد پلاستیکی که فرمول آن‌ها نزدیک به فرمول تولید سفره، زیرانداز یا فوم‌های پلاستیکی برای تولید دمپایی است استفاده می‌شود.

وی افزود: باید مواد جدید به ترکبیات مواد قبلی اضافه شود تا آن‌ها به مواد بهداشتی تبدیل شوند که در ایران چنین بخشی وجود ندارد. ما فاقد استانداردهای لازم در تولید کتاب‌های کودک و نوجوان هستیم. در حال حاضر در هیچ کجای ایران، تولید مواد اولیه با این مشخصات در کارنجات تولیدی مواد پلاستیکی نداریم. هم اکنون مواد اولیه کتاب‌های حمامی، در یک مجتمع در قم تولید می‌شود؛ آن چیزی که در قم تولید می‌شود مناسب مصرف خوراکی نیست و بدون استانداردهای جهانی است.

حق‌بین در توضیح ضرورت توجه به این حوزه گفت: برای تولید کتاب‌های خردسالان نیاز به یک فرمول اختصاصی و تخصصی است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال آن بروند و مواد افزودنی را که به این مواد اولیه اضافه می‌شود، بدست بیاورند. در کشور کتاب‌های خردسالان را تولید می‌کنیم؛ اما فاقد این فرمولاسیون است. در کشور باید تلاش کنیم این نوع تولیدات صورت بگیرد؛ اگر این اتفاق بیفتد قطعا سفارشات بسیاری حتی در حوزه مواد اولیه از سوی کشورهای دیگر را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: کشورهای پیشرفته به این فرمول دست پیدا کرده‌اند و این فرمول را به صورت لایسنس در اختیار کشورهایی مانند چین، ترکیه و ... قرار داده‌اند. لذا آنچه را در بازار داخلی داریم به جز یک انتشارات که کتاب‌های حمامی خود را در خارج از کشور تولید می‌کند، همه کتاب‌های ما با این مشکل مواجه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها