یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
با موضوع کتاب ارتباط برقرار کردم/ خودم را برای انتخاب سبک‌ها محدود به روش خاصی نمی‌کنم

علی میری در مورد تصویرگری کتاب «افسانه آشتی» گفت: داستان «افسانه آشتی» خیلی خوب بود و توانستم با آن ارتباط برقرار کنم. موضوع کتاب در مورد صلح و دوستی است و موضوع را بسیار دوست داشتم. معتقدم اگر تصویرگر با محتوا و موضوع کتاب ارتباط برقرار نکند، خروجی خوبی دریافت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تصویرگری کتاب «افسانه آشتی » که توسط علی میری انجام شده است، از سوی هیأت داوران بخش مدیریت هنری، در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی و تجلیل شد.

«افسانه آشتی» به صلح و نیاز بشر به صلح می‌پردازد. مخاطب نوجوان این اثر با مباحثی مانند گم‌گشتگی، هویت، سرگرم شدن به امور فرعی و فراموشی فرهنگ و اسطوره‌ها آشنا می‌شود. با علی میری تصویرگر این کتاب به گفت‌وگو در باره اثرش نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

میری در مورد تکنیک تصویرگری این کتاب گفت: از تکنیک تصاویر دیجیتالی در طراحی و تصویرگری کتاب استفاده کرده‌ام.

وی درمورد ایده تصویرگری «افسانه آشتی» گفت: محتوا تعیین می‌کند که ایده به چه سمتی پیش رود. داستان «افسانه آشتی» لازمان و لامکان بود. بر این اساس، سعی کردم تصاویر به گونه‌ای طراحی شود که به شهر یا منطقه خاصی اطلاق نشود. از المان‌های شرقی در طراحی و تصویرگری استفاده کرده‌ام تا بیننده وقتی تصاویر را می‌بیند، مکان و زمان خاصی در ذهنش ترسیم نشود. این تصاویر در ذهن مخاطب ممکن است مربوط به ایران، تاجیکستان، افغانستان یا دیگر کشورهای منطقه باشد. اما دقیقا به مکان و کشور خاصی اطلاق نمی‌شود.

میری در مورد دلایل انتخاب این کتاب برای تصویرگری گفت: داستان «افسانه آشتی» خیلی خوب بود و توانستم با آن ارتباط برقرار کنم. موضوع کتاب در مورد صلح و دوستی است و موضوع را بسیار دوست داشتم. معتقدم اگر تصویرگر با محتوا و موضوع کتاب ارتباط برقرار نکند، خروجی خوبی دریافت نمی‌کند. تصویرگری او جنبه ماشینی و مکانیکی می‌گیرد و قطعا مخاطب نیز ارتباط چندانی با آن برقرار نخواهد کرد.

میری در مورد روند آشنایی با اثر و سفارش تصویرگری گفت: کارهایم در معرض دید ناشران قرار دارد و آنها براساس نوع کاری که نیاز دارند، اثر را به من سفارش می‌دهد. یکی از ویژگی آثارم این است که در سبک خاصی کار نمی‌کنم و براساس محتوایی که در اختیار دارم، سبک متناسب آن را انتخاب می‌کنم. خودم را برای انتخاب سبک‌ها محدود به روش خاصی نمی‌کنم و برای انتخاب انعطاف به خرج می‌دهم. این شاید یکی از دلایلی باشد که ناشرین ترغیب می‌شوند آثار خود را برای تصویرگری به من سفارش دهند.

میری در مورد جایزه دفاع مقدس گفت: تا دو روز قبل از برگزاری جشنواره، هیچ اطلاعی از آن نداشتم. عموما ناشر اثر را به دبیرخانه ارسال می‌کنم؛ بنابراین فکر نمی‌کردم در جشنواره برگزیده شود.

تصویرگر «افسانه آشتی» با اشاره به اولویت‌های کاریش اظهار کرد: کار در حوزه کودک و نوجوان همواره اولویتم بوده و هست. به نظرم طراحی برای کودک و نوجوان اهمیت بسزایی دارد؛ چراکه فکر می‌کنم تاثیرگذاری بیشتری در مخاطب خواهد داشت.

میری در پایان در مورد انتخاب تصویر طرح جلد گفت: در طرح جلد این کتاب از تصاویر داخل کتاب استفاده کردم و یکی از تصاویر آن به عنوان طرح جلد برگزیده شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها