یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
نصب سردیس لغت‌شناس خورموجی

آئین نکوداشت سیدکوچک هاشمی‌زاده، لغت‌شناس، فرهنگ‌پژوه، نویسنده و دبیر بازنشسته شهرستان دشتی به‌همت دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار می‌شود.

بشیر علوی، دبیر اجرایی آئین نکوداشت سیدکوچک هاشمی‌زاده، سیدکوچک هاشمی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر گفت: سید‌کوچک هاشمی‌زاده با تالیف آثار شاخصی چون «بنیادهای دستور گویش دشتی» و «فرهنگ واژگان دشتی» نقش شگرفی را در بازشناسی گویش دشتی که از گویش‌های کهن و رایج در استان بوشهر است، ایفا کرده است. این نویسنده و لغت‌شناس جنوبی، دست‌نوشته‌هایی شامل فرهنگ لغات متشابه، ضرب‌المثل‌های محلی و چندین سفرنامه دارد که هنوز به چاپ نرسیده‌اند، امید می‌رود که در آینده نزدیک با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، این آثار نیز منتشر شوند.

وی افزود: با توجه به جایگاه ارزنده سیدکوچک هاشمی‌زاده در حوزه گویش‌شناسی به‌ویژه گویش دشتی درصدد برآمدیم تا آیین نکوداشتی برای این استاد برجسته لغت‌شناس برگزار کنیم که این آیین در دو روز، یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه‌(23 و 24 اسفندماه) در خورموج و بوشهر برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی آئین نکوداشت سیدکوچک هاشمی‌زاده تاکید کرد: روز بیست‌وسوم اسفندماه جاری با حضور در منزل استاد واقع در شهر خورموج از خدمات فرهنگی 50 ساله او در حوزه لغت‌شناسی و حفظ زبان مادری این منطقه تجلیل به عمل می‌آید و روز 24 اسفندماه هم آئین بزرگداشت سیدکوچک هاشمی‌زاده با سخنرانی آقایان حسن دانایی‌فرد از دانشگاه تربیت مدرس و سیدالحج حسینی از دانشگاه خواجه‌نصیر در پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار می‌شود.

به گفته علوی، نصب سردیس استاد هاشمی‌زاده، نامگذاری ساختمانی در دانشگاه فرهنگیان به‌نام ایشان، رونمایی از کتاب گفت‌وگو با این لغت‌شناس پیشکسوت و پخش مستندی کوتاه از حیات استاد هاشمی‌زاده (تولید انجمن سینماجوانان بوشهر) دیگر بخش‌های این آیین نکوداشت را تشکیل می‌دهد.

سید‌کوچک هاشمی‌زاده، زاده ۱۳۲۴ در شهر خورموج از استان بوشهر است. او پژوهشگر و لغت‌شناس و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانش‌سرای عالی سابق‌ (دانشگاه تربیت معلم) دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و محقق تاریخ اسلام است که از سال ۱۳۴۶ در زمینه گویش دشتی به تحقیق و تالیف آثار فاخری مبادرت ورزیده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها