سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کاهش نرخ ارز و ثبات آن به بهبود کلی ناوگان صنعت چاپ کمک می‌کند

به گفته حمیدرضا طاهری آشتیانی، اگر شرایط کلی و کلان اقتصاد کشور در سال جدید به سمتی برود که نرخ ارز کاهش پیدا کند امکان ورود ماشین‌آلات، بازسازی، تامین قطعات و بهبود کلی ناوگان صنعت چاپ برای فعالان این حوزه فراهم می‌شود.

حمیدرضا طاهری آشتیانی، کارشناس و فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارزیابی از وضعیت صنعت چاپ در سال 1400، عنوان کرد: امسال با توجه به دغدغه‌های مشترک بین صنایع، صنعت چاپ نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهد پایین بودن سفار‌ش‌ها از سوی ناشران بود؛ به‌طوری که نیاز نشر به صنعت چاپ، بیشتر از سال‌های قبل نبود.
 
وی در این زمینه توضیح داد: بخش عمده سیستم‌ آموزشی کشور در مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین و مبتنی بر فضای مجازی بود؛ بنابراین کتاب و نشر از آموزش فاصله گرفت و تیراژها کاهش پیدا کرد.
 
طاهری با بیان اینکه در این میان استقبال از کتاب‌های عمومی برای پر کردن اوقات فراغت امسال نسبتا وضعیت بهتری داشت، گفت: البته در این زمینه آمارهای دقیقی از نشر کتاب در حوزه‌های مختلف وجود ندارد و باید منتظر آمار دقیق بود تا بتوانیم اظهارنظر کنیم.
 
وی با اشاره به حوزه چاپ در بخش بسته‌بندی نیز ادامه داد: رشد خریدهای آنلاین و اینترنتی در این مدت موجب شد که بازارهای متفاوتی شکل بگیرد و به نظر می‌رسد که تفاوت در بخش بسته‌بندی محصولات آنلاین رشد بهتری داشت.
 
به گفته طاهری؛ در سال جاری اگر در حوزه نشر و سفارشات چاپی، سرمایه‌گذاری خاصی انجام نشد. در حوزه بسته‌بندی نیز اتفاق خاصی رخ ندارد اگرچه تغییر آنالیز در بخش چاپ و بسته‌بندی را شاهد بودیم.
 
وی همچنین به وضعیت صنف چاپ طی سال 1400 اشاره کرد و گفت: باتوجه 24 سالی که در این صنف فعالیت می‌کنم؛ باید بگویم که صنف شرایط و وضعیت خوبی نداشت، هیچ وفاق و همدلی در بین تشکل‌ها نبود و رفتارهای جناحی بیشتر از همیشه دیده شد که امیدواریم که این رفتارها در سال 1401 گشایشی در بهبود رفتار و تعاملات اتحادیه‌ها و صنوف دیده شود و تعاملات بهتری صورت بگیرد.
 
طاهری در ادامه درباره تحولات بین‌المللی صنعت چاپ نیز توضیح داد: با توجه به تحولات بین‌المللی نرخ دلار در این مدت رشد زیادی در کشور ما داشت و به‌نظرم تقریبا به این سمت می‌رویم که ماشین‌آلات نو و جدید در حوزه چاپ و نشر کمتر به کشور وارد شوند.
 
 وی تاکید کرد: همانطور که بارها گفته شده ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ در مقایسه با سایر صنایع بسیار گران قیمت هستند و متاسفانه سال 1400 دورنمایی در ذهن‌ها ترسیم کرد که بدنه ناوگان صنعت چاپ به سمت فرسودگی و عدم امکان جایگزینی خواهد رفت.
 
طاهری همچنین گفت: امیدوارم در این زمینه شرایط کلی و کلان اقتصاد کشور در سال جدید باید به سمتی برود که نرخ ارز کاهش پیدا کند و ثباتی در آن ایجاد شود تا امکان ورود ماشین‌آلات، بازسازی، تامین قطعات و بهبود کلی ناوگان صنعت چاپ برای فعالان این حوزه فراهم شود و  نفع آن برای همه فعالان این حوزه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها