رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی به ایبنا گفت؛

ایده‌های جدید در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است

زمانی، با اشاره به مزیت‌های برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و احتمال مجازی شدن فروش این رویداد، گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب براساس ایده‌های جدید بسیار موثر و به‌نفع مردم و ناشران است.
ایده‌های جدید در برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 به نفع ناشران و مخاطبان است
مصطفی زمانی، مدیر نشر زیارت و رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره بحث و بررسی برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران براساس رویکرد‌های جدید بیان کرد: تلفیق الگوی فیزیکی و مجازی در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان نمایشگاه مطلوب ارائه و بی‌تردید تائید شده است. با‌توجه به اینکه همچنان با ویروس کرونا درگیر هستیم و احتمال شیوع سویه‌های جدید آن وجود دارد، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دو الگوی فیزیکی برای نمایش و مجازی برای فروش کتاب‌، به‌طور همزمان رویکرد عاقلانه‌ای است.  
 
وی با اشاره به مزیت‌های فروش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: با مجازی شدن فروش نمایشگاه کتاب، حجم حضور کاهش پیدا می‌کند. با برپایی غرفه‌های موضوعی، مخاطب بدون اتلاف وقت، کتاب‌هایشان را انتخاب و با فرصت کافی به خرید اقدام می‌کنند. به‌نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران با رویکرد جدید، تجربه قابل توجهی را رقم خواهد زد که برای سایر نمایشگاه‌ها و طرح‌ها، مانند نمایشگاه‌های استانی و طرح‌‌های فصلی نیز قابلیت تعمیم دارد.
 
زمانی درباره تحقق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در معنای واقعی نمایشگاهی با توجه به تجربه برگزاری دو نمایشگاه مجازی و رویکرد‌های جدید متولیان فرهنگی برای ایجاد تحول در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت: جلوه‌های حضور در سی‌‌و‌دو دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، بسیار پررنگ‌ بود، اما همه معنای این حضور، مطلوب و نشانه نتیجه‌بخش بودن هدف مخاطبان نبود؛ بلکه زمان قابل توجهی به‌هدر می‌رفت.          
 
رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی کتاب با توجه به آمار بازدید‌کنندگان در بسیاری مواقع سرگردانی آن‌ها را به‌د‌نبال داشت، ادامه داد: به نظر‌‌ می‌رسد با ایده‌های جدید مطرح شده از سوی متویان فرهنگی که مشابه برپایی سالن «یاس» به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی است، زمینه دسترسی سریع مخاطبان به تازه‌های نشر مهیا خواهد شد.     
 
زمانی با بیان این مطلب که با مجازی شدن بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هزینه‌‌ و مشکلات رفت‌و‌آمد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: از بین بردن زمینه‌های هدر‌رفت هزینه‌ها موضوع بسیار مهمی است؛ بنابراین به تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب با الگوی فروش مجازی و نمایش با هدف معرفی آثار نیاز داریم.    
 
وی درباره میزان آمادگی نشر زیارت به‌عنوان یکی از متقاضیان حضور در سی‌ودومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران و کمک برای برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قالب نمایشگاهی بیان کرد: نیاز به برگزاری نمایشگاه واقعی مشابه نمایشگاه‌های مطرح بین‌المللی، به‌عنوان محل تعامل بین پدید‌آور، ناشر، تصویر‌گر، مترجم و دیگر حلقه‌های نشر احساس می‌شود؛ در‌حالی‌که این دیدار‌‌ها موجب هم‌افزایی خواهد شد. در جریان این تعاملات راهکارهای مختلفی برای توسعه نشر قابل احصاء است. نشر زیارت آمادگی کامل دارد تا در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران با همکاری و مشارکت سایر ناشران، برای انجام برنامه‌های کلان تعامل داشته باشد.
 
رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تاکید بر تاثیر هم‌افزایی ناشران در فضای نمایشگاهی گفت: هم‌افزایی ناشران در فضای نمایشگاه واقعی، زمینه‌های تولید کیفی را فراهم می‌کند. بسیاری از نویسندگان در این فضا فرصت معرفی آثارشان را پیدا می‌کنند و ایده‌های فراوانی عملی خواهد شد.  
 
زمانی درباره تمایل برخی ناشران برای تداوم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شیوه 32 دوره گذشته افزود: عده‌ای از ناشران تصور می‌کنند، شیوه برگزاری نمایشگاه همان‌ است و همان؛ در حالی‌که با برگزاری نمایشگاه براساس ایده‌های جدید و برطرف کردن موانع تعامل که ناشی از هجوم جمعیت بود، به این نتیجه می‌رسند که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب براساس ایده‌های جدید بسیار  موثر و به‌نفع مردم و ناشران است؛ مشابه نتایجی که بعد از برگزاری دو نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دست آمد.
کد مطلب : ۳۱۹۰۵۹
https://www.ibna.ir/vdceno8xojh8z7i.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران