جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
استعدادهای جوان باید جریان بزرگ ادبی متعهد و انقلابی را رقم بزنند/ برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

عباس محمدی، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: مرکز آفرینش‌های ادبی بر آن است تا استعداد‌های بالقوه و خاص ادبیات کشور را بالفعل کند و جریان بزرگ ادبی متعهد و انقلابی را در زمینه‌های شعر و داستان رقم بزند.

عباس محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تمرکز فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی بر ارتقای جایگاه ادبیات معاصر عنوان کرد: البته بخش‌های دیگری هم در رابطه با تاریخ ادبیات و ضرورت واکاوی و پژوهش در ادبیات کهن و ادبیات امروز با عنوان دفتر پژوهش و کارگروه‌های ادبیات مذهبی، ملل، کودک و نوجوان و ترجمه هم داریم. مرکز آفرینش‌های ادبی بر آن است تا استعداد‌های بالقوه و خاص ادبیات کشور را بالفعل کند و جریان بزرگ ادبی متعهد و انقلابی را در زمینه‌های شعر و داستان رقم بزند و از مسیر راهبری و مدیریت این عرصه قدمی در معرفی هنر انقلاب در عرصه ادبیات بردارد.
 
مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: سال 1400 نیز مانند سال‌های پیش توانستیم به رشد مطلوبی در تولید آثار باکیفیت ادبی دست یابیم و تعدادی از آثار حوزه هنری در جشنواره‌های معتبر کشوری از جمله جایزه جلال و شعر فجر برگزیده شدند که در این راستا می‌توان به «ساعت دنگی» نوشته محمداسماعیل حاجی علیان اثر شایسته تقدیر جایزه جلال و «آنیماه» عالیه مهرابی و «عید در تبعید» علیرضا رجبعلی‌زاده برگزیدگان جشنواره شعر فجر اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین سال 1400 آثار موفق بسیاری را منتشر کردیم که از جمله آنها می‌توان به آثاری چون «چهارعنصر» بیدل دهلوی با تصحیح عبدالله ولی‌پور، «کوچ اصوات» محمدحسن جمشیدی، «زیر ساعت حرم» مریم سقلاطونی و «وحی بر طوفان» مقبل اصفهانی با مقابله و تصحیح امیرحسین مدرس اشاره کرد.
 
این مدیر فرهنگی با اشاره به برنامه‌های سال جدید گفت: سال 1401 تمرکز ویژه‌ای بر تولید آثار فاخر پرمخاطب خواهیم داشت از جمله مجموعه‌های شعری از فاضل نظری و علی‌محمد مودب در کنار مجموعه‌ شعرهای معناگرا و نیز رمان‌های تازه از محمدکاظم مزینانی و محمدرضا بایرامی را منتشر می‌کنیم.
 
این شاعر در مورد کلاس‌های آموزشی مرکز نیز توضیح داد: از حدود سه سال پیش رویدادی با نام کارگاه‌های رمان تعاملی در دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینش‌های ادبی شکل داده‌ایم که در این فرایند از طرح به خلق رمان در یک بازه زمانی مشخص با عنوان و موضوع خاص می‌رسیم. در این راستا 9 رمان با موضوع آزادسازی خرمشهر که در مراحل نهایی نگارش قرار دارند در دومین کارگاه رمان تعاملی نگاشته شده‌اند که در سوم خرداد 1401 همزمان با چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی خواهند شد.
 
وی ادامه داد: گروهی از کلاس‌های مرکز از جمله «ساعت شعر» و کارگروه نویسندگی به صورت عمومی و نیز کارگاه‌هایی به صورت تخصصی برگزار می‌شوند. سال 1400جلسه‌های نقد و رونمایی کتاب را با موضوع‌های مختلف از جمله رونمایی از نخستین مجموعه داستان با موضوع شهید سلیمانی با عنوان «سرباز سفید» و نیز برگزاری شب‌های شعر دیدارماه و عصرشعرهای مناسبتی از جمله به فخر ایران که مناسبت دومین سال بزرگداشت شهید فخری‌زاده برگزار شد و سلسله نشست‌های «نقد کتاب» با محوریت نقد مجموعه شعرهای دفتر شعر و جلسه‌های نقد آثار ادبیات داستانی با نام‌های «آینه‌بندان» و «مهمان» و همچنین دو نشست تخصصی کودک و نوجوان در زمینه شعر و داستان با عنوان‌های به «وقت شعر» و نخستین نشست تخصصی ادبیات داستانی کودک و نوجوان کشور را می‌توان یادآور شد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی به برگزاری جشنواره‌های ادبی مربوط است، گفت: مرکز آفرینش‌های ادبی، دو رویداد بزرگ ادبی با عنوان‌های «مهرواره شعر و داستان جوان» و جشنواره «شعر و داستان انقلاب» را برگزار می‌کند. در عین حال سال 1400 به دلیل بحران کرونا و فراهم نبودن شرایط برپایی به صورت گردهمایی و حضوری برپا نشد.
 
محمدی خاطرنشان کرد: معتقدیم برپایی جشنواره به صورت مجازی نمی‌تواند در شکل‌گیری گفتمان ادبی شاعران و نویسندگان جوان موثر و سکوی پروازی برای آنها باشد.
 
این ترانه‌سرا گفت: سال 1401 تمرکز خاصی بر ادبیات داستانی خواهیم داشت و تلاش داریم هرچه بیشتر در راستای کشف استعدادها و پرورش و مهارت‌افزایی مدرسان مراکز استانی و در کنار تقویت نویسندگان جوان و نوجوان برای خلق رمان و داستان‌های موفق ایرانی گام برداریم.
 
محمدی در پایان گفت: متاسفانه در زمینه معرفی آثار تولیدی حوزه هنری کاستی‌هایی وجود دارد که سبب شده خروجی مرکز آفرینش‌های ادبی، چنانکه شایسته است به چشم نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها