دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
توقع خلق و معرفی کتاب فاخر هنر تجسمی اشتباه است

مرتضی حیدری، سرداور بخش هنرهای تجسمی و مدیریت هنری نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاکید دارد که خلق و چاپ کتاب‌های هنری حوزه تجسمی محصول تلاش دسته‌جمعی است و خلق و معرفی کتاب فاخر که تمام معیارهای لازم و استاندارد را داشته باشد چندان منطقی نیست.

مرتضی حیدری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مسئولیت سرداوری کتاب‌های هنرهای تجسمی و نیز مدیریت هنری را بر عهده دارم که شامل کتاب‌های بخش تجسمی منتشر شده طی سال‌های 98 و 99 و نیز بررسی تمام آثار جشنواره از نظر ویژگی‌های فنی و هنری است.

سرداور بخش هنرهای تجسمی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با اشاره به روند داوری‌ها گفت: در داوری آثار حوزه هنرهای تجسمی نباید سخت‌گیری زیادی به کار برد؛ چراکه به عنوان نمونه یک عکاس متحمل سختی زیادی برای تهیه و انتخاب عکس است و نیز مساله چاپ، گرافیک، طراحی جلد، کنترل کاغذ و نظارت بر چاپ نیز در یک کتاب تاثیر دارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر اثری دارای ارزش‌های کیفی و شاخص‌های هنری ویژه باشد باید مورد تقدیر قرار بگیرد و اصرار داشتن بر معرفی و انتخاب اثر فاخر منطقی نیست. یک اثر هنری توسط یک فرد ساخته نمی‌شود، بلکه در یک فضای جمعی و داد و ستد‌های فرهنگی و هنری شکل نهایی خود را پیدا می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر هنری تاکید کرد: مهمترین فایده برگزاری چنین جشنواره‌هایی فراهم شدن فرصت نقد و بررسی آثار است؛ چراکه نقد باعث نوآوری و خلاقیت می‌شود و اگر انتقاد و تحلیل در هنر وجود نداشته باشد، هنرمند به سکون و ایستایی می‌رسد. جمع‌گرایی و نگاه ترکیبی خود عاملی برای نقد مختصات و سبک‌گرایی آثار هنری می‌شود و هنر را به سمت نوآوری و اصلاح پیش می‌برد.

حیدری همچنین با انتقاد از مدیریت فرهنگی و هنری برخی از کمبود‌های حوزه کتاب‌های هنرهای تجسمی را به عدم برنامه‌ریزی درست و ناکافی بودن حمایت‌ها مربوط دانست و گفت: تا زمانی که حمایت ویژه‌ای از چاپ و نگارش کتاب‌های باکیفیت در حوزه‌های مختلف هنر دفاع مقدس نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت اثری فاخر و ماندگار خلق شود. باید چشم‌انداز خود را خلق و معرفی اثر فاخر قرار دهیم ولی در شرایط کنونی باید به معرفی و حمایت از آثار شاخص و باکیفیت که حاصل تلاش و دلسوزی جمعی هستند اکتفا کنیم و نگاهی سخت‌گیرانه و غیرمنطقی نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها