یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
زنگ خطر در زمینه پژوهش و انتشار آثار مرجع / بهبود نسبی در سطح کیفی آثار حوزه تاریخ شفاهی

سرداور گروه‌های «تاریخ شفاهی» و «منابع و آثار مرجع» نوزدهمین دوره جایزه کتاب دفاع مقدس، گفت: در این دوره فقط سه اثر مرجع داوری شد که این عدد جای تأمل دارد و حتی می‌توان گفت که زنگ خطری در انتشار آثار مرجع به‌شمار می‌رود.کاهش کمَی آثار و اقبال کم به پژوهش و تحقیق و انتشار آثار مرجع دفاع مقدس، نگران‌کننده است.

غلامرضا عزیزی؛ سرداور گروه‌های «تاریخ شفاهی» و «منابع و آثار مرجع» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آثار داوری شده در گروه تاریخ شفاهی، بیان کرد: در این دوره در گروه «تاریخ شفاهی»، 49 کتاب برای داوری پذیرفته شد که این تعداد در مقایسه با دوره‌های قبل، کاهش محسوسی نداشت. اما نکته مهمی که وجود داشت و بخشی از کار بحث و بررسی‌های هیأت داوران را به خود اختصاص داد این بود که دیدیم در این دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس، بیشتر آثار تاریخ شفاهی مرتبط با حوزه دفاع مقدس به چند ناشر خاص محدود شده و ناشران دولتی بیشتر از ناشران خصوصی آثار این حوزه را به زیور طبع آراسته‌اند.

وی درباره کیفیت آثار این دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس نیز گفت: هرچند نسبت به دو دوره قبل بهبود نسبی در سطح کیفی آثار مشاهده می‌شود، اما علی‌رغم کوشش‌های انجام شده گروه‌های مختلف (از مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده گرفته، تا پیاده‌‌کننده مصاحبه و تدوینگر و کوشندگان امور فنی نشر) و علی‌رغم اهمیت و ویژگی گردآوری و انتشار روایت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس، متأسفانه کاستی‌هایی همچون مصاحبه عجولانه، ویرایش و تدوین و گویاسازی ضعیف و صفحه‌پردازی و چاپ و صحافی نه‌چندان مناسب در برخی آثار مشهود بود. این ضعف‌ها و نقایص نشان می‌دهد که چقدر ضروری است مسأله آموزش و نقد را جدی تلقی کنیم و برای تقویت و ترویج هر دو بکوشیم. مضافا آنکه مقام معظم رهبری به اهتمام در گردآوری و انتشار خاطرات و مشاهدات رزمندگان دوران دفاع مقدس تأکید دارند و ارزش خاصی برای کوشندگان نیز قائل هستند.

عزیزی همچنین با اشاره به ملاک‌ها و معیارهای داوری در گروه آثار تاریخ شفاهی و دیدگاه‌های هیأت داوران این دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس، افزود: گروه داوران بخش «تاریخ شفاهی»، در این دوره نیز همچون دوره هجدهم، فقط به‌دنبال انتخاب یکی از آثار رسیده به جشنواره به‌عنوان اثر برتر نبودند و هدف اصلی خود را معرفی یک اثر برگزیده قرار ندادیم. دغدغه ما این بود که در میان آثار پذیرفته‌شده، نمونه‌های مناسبی را که از ویژگی‌های شایسته و کیفیت قابل دفاع - از منظر اثر فاخر - برخوردارند، شناسایی کنیم و این آثار را به‌عنوان الگو به سایر مصاحبه‌کنندگان و تدوین‌گران مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ارائه دهیم.

اقبال اندک به پژوهش و انتشار آثار مرجع دفاع مقدس نگران‌کننده است
وی در ادامه درباره داوری آثار در گروه «منابع و آثار مرجع» نیز توضیح داد: داوران گروه کلیات در این دوره نیز همچون دوره‌های پیشین، به‌منظور اعتلای جایگاه تولید دانش در حوزه آثار مرجع و کلیات، تمرکز دامنه انتخاب خود بر گزینش بهترین کتاب از منظر اثر فاخر و سرآمد قرار دادند تا بتوان اثری را به‌عنوان الگو به سایر پدیدآورندگان معرفی کرد. اما شوربختانه تعداد آثار رسیده به بخش کلیات نوزدهمین جشنواره نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده است. این دوره فقط سه عنوان (البته در 34 جلد) پذیرفته و داوری شدند. این عدد جای تأمل دارد و حتی می‌توان گفت که زنگ خطری در انتشار آثار مرجع به‌شمار می‌رود، زیرا کتاب‌های گروه مرجع و کلیات ذاتا باید از تنوع بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردار باشند. کاهش کمَی آثار و اقبال کم به پژوهش و تحقیق و انتشار آثار مرجع دفاع مقدس نگران‌کننده است و نشان می‌دهد موانعی مثل صرف هزینه و وقت و نیرو، تولید آثار در این زمینه را با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

سرداور گروه «منابع و آثار مرجع» در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شعار این دوره از جایزه «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر»، اظهار کرد: با توجه به این‌که شعار این دوره پیش از این اعلام نشده بود و آثار پذیرفته‌شده قبل از انتخاب این شعار، مرحله تولید و انتشار را طی کرده بودند، بنابراین طبیعی است که در آثاری که مورد داوری قرار گرفتند، به‌طور مستقیم و خاص به این مسأله پرداخته نشده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها