شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
واقعیت‌های دفاع مقدس احصاء و با مستندسازی در اختیار عامه مردم قرار گیرد

سرداور بخش «امنیت داخلی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت: از مؤلفان، محققان و ناشران درخواست دارم که تلاش کنند موضوعات مختلف دفاع مقدس احصاء شود و با مستندسازی واقعیت‌های آن‌ را در اختیار عامه مردم بگذارند.

حسن رستگارپناه؛ سرداور بخش «امنیت داخلی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، بیان کرد: نوزدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس با هدف شناخت برترین کتاب براساس نیاز نسل جوان برگزار می‌شود و در این راستا کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ارزیابی‌ها عمدتا از نظر شیوه‌های نگارش، انتخاب موضوع و مخاطب‌شناسی کتاب بوده است.
 
وی افزود: آنچه که جوانان امروز نیاز دارند، آشنایی با واقعیت‌های دوران دفاع مقدس است. این آشنایی باید بدون حاشیه و کم و زیاد شدن صورت پذیرد. آنچه مسلم است نسل جوان گوش به فرمان امام خمینی(ره) به دفاع از کشور و انقلاب اسلامی رفتند و بدون هیچ چشم‌داشتی همه ظرفیت‌هایی که داشتند در طبق اخلاص قرار دادند و برای دفاع از آرمان‌های خود به مقابله با دشمنان رفتند.
 
رستگارپناه گفت: هدفی که امروز دشمنان اسلام دنبال می‌کنند، ایجاد توطئه داخلی، انحراف، شبهه‌افکنی و تزلزل در روند آینده انقلاب است. اصولا در حوزه دفاع مقدس در چندسال گذشته شبهه‌افکنی زیاد انجام شده، معمول است که در یک عملیات و حادثه نقاط قوت و ضعف ممکن است وجود داشته باشد، اما عمدتا دشمنان برای رسیدن به اهداف خود دست روی نقاط ضعف می‌گذارند و آن‌ها را بزرگ جلوه می‌دهند. به هر جهت در جنگ و نبرد که امروزه با سخت‌ترین نوع آن که جنگ نرم است، مواجه هستیم، ما به‌عنوان یک طراح معادله تنها نیستیم و طرف مقابل برای خنثی کردن اقدامات ما فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و دشمن راحت ننشسته که ما علیه او اقدام کنیم. در واقع هر دو تلاش می‌کنند که اراده خود را به دیگری تحمیل کنند و برای تحمیل اراده نیاز به شناخت شگردهای طرف مقابل و جلوگیری از غافل‌گیری دارند. در چنین شرایطی، یکی از اهداف دشمنان در حوزه دفاع مقدس این است که نقاط ضعف عملیات‌ها را شناسایی کنند و آن‌ها را بزرگ جلوه دهند تا بتوانند به نتایج خود برسند، بنابراین ضرورت دارد که با شناساندن حقیقت جنگ نرم و دفاع مقدس، مسائل را به گونه‌ای دنبال کنیم که نگذاریم دشمن، زحمات و تلاش‌هایی که صورت گرفته  را زیر سؤال ببرد.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه دفاع مقدس حقانیت دارد و اگر درست بیان شود، دشمن نمی‌تواند به اهداف خود برسد. امروز اگر هزاران هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآید، تازه سر خط هستیم. همان‌طور که دو سال پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در زمینه آثار هنری و تألیفات در حوزه دفاع مقدس، صدبرابر نیاز به کار است» این نیاز و تشنگی، امروز در جامعه به وجود آمده و باید تلاش کنیم به هدف اصلی برسیم.
 
سرداور بخش «امنیت داخلی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، اظهار کرد: این جشنواره اگر ادامه پیدا کند و روند تألیفات رو به رشد رود، واقع‌نگاری‌ها، خاطره‌گویی‌ها و کتاب‌های داستانی و روایی می‌تواند در افکار نسل جوان اثرگذار باشد.
 
وی با اشاره به روند انتخاب آثار برتر در این جشنواره گفت: برای هر جشنواره مکانیزمی مشخص می‌شود. تألیفات باید در یک مرکزیت جمع شود و نخبگان آن عرصه، آثار را غربالگری کنند و بدون حب و بغضی کار را دنبال کنند و بدنبال محتوای متن باشند. در حوزه امنیت داخلی، نخبگانی شناسایی شدند که از افرادی هستند که سالیان دراز در این زمینه فعالیت کرده‌اند و شناخت عمیق نسبت به امنیت داخلی دارند و آثار در اختیار چهار داور قرار گرفت و پس از جمع‌بندی میانگین امتیازات، آثار برتر شناخته شدند.
 
رستگارپناه بیان کرد: درخواستی که از مؤلفان و ناشران دارم این است که تلاش کنند موضوعات مختلف دفاع مقدس احصاء شود و محققان برای رسیدن به واقعیت‌ها بیشتر تلاش کرده و سعی کنند با مستندسازی واقعیت‌ها آن‌ها را در اختیار عامه مردم بگذارند و این جشنواره هم ادامه پیدا کند و آثار برتر معرفی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها