یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
اینفلونسری کتاب به قیافه افراد و ستاره بودنشان در سینما ربطی ندارد

مدیر انتشارات صابرین معتقد است بلاگرها و اینفلوئنسرهای کتاب می‌توانند تاثیر قابل توجهی در بازار کتاب و کتاب‌خوانی جامعه داشته باشند؛ اما این تاثیرگذاری، الزاما ربطی به داشتن قیافه جذاب یا شهرت افراد ندارد.

محمدرضا توکل صدیقی، مدیر انتشارات صابرین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درباره اینفلوئنسرهای کتاب و فعالیت و کمک آن‌ها به فروش کتاب عنوان کرد: بلاگرها و اینفلوئنسرها در یک فضای تعاملی با ناشران می‌توانند فضایی ایجاد کنند تا اقتصاد نشر از طریق فروش بیشتر کتاب، تقویت شود و قطعا با این تعامل، صنعت تبلیغ کتاب در فضای مجازی رشد می‌کند.

مدیر انتشارات صابرین با بیان این‌که بخش خصوصی برای معرفی کتاب توانایی و امکان بیشتری دارد، اظهار کرد: برخلاف محدودیت‌هایی که تبلیغ کتاب در رسانه‌های دولتی و برخی اعمال سلیقه‌ها وجود دارد؛ ناشران بخش خصوصی می‌تواند در فضای مجازی تبلیغ پررنگی برای کتاب‌هایشان داشته باشند.

وی گفت: افراد در فضای مجازی با به اشتراک گذاشتن خریدها، سفرهایی که رفته‌اند، فیلم‌‌هایی که دیده‌اند و کتاب‌هایی که خریده‌اند، مخاطبان خود را به یک موضوع خاص علاقه‌مند می‌کنند. افرادی که در فضای مجازی کتاب معرفی می‌کنند، هر چقدر بار فرهنگی بیشتری در کارشان داشته باشند، بهتر می‌توانند مخاطبان را به سمت خواندن کتاب جذب کنند.

وی افزود: اصل فعالیت و حرکت اینفلوئنسرها برای تبلیغ و معرفی کتاب، یک گام موثر و مثبت است و خوب است که بلاگرها و ایفلوئنسرها برای معرفی، تبلیغ و نقد کتاب در حوزه‌های مختلف با ناشران وارد تعامل شوند و خودشان را برای همکاری با‌ آنان در فضای مجازی بیشتر معرفی کنند.

 بلاگرها می‌توانند اینفلونئنسر شوند
مدیر انتشارات صابرین با بیان این که بلاگرها و اینفلوئنسرها می‌توانند یکی شوند، اظهار کرد: بلاگرهایی که ذوق ادبی خوبی برای معرفی کتاب دارند و از قدرت قلم خوبی برخوردارند و قدرت ارائه نقد ادبی خوب را دارند، می‌توانند با ایده‌های جذاب یک صفحه پرمخاطب ایجاد کنند و به یک اینفلئنسر پرمخاطب و با فالوئر زیاد در فضای مجازی تبدیل شوند. 

وی که معتقد است فرهنگ شامل مباحث درهم تنیده است و یک کتابخوان حرفه‌ای قطعا به بخش‌های دیگر فرهنگ هم علاقه‌مند نشان می‌دهد، گفت: یک کتابخوان حرفه‌ای قطعا اهل دیدن فیلم خوب و موسیقی عالی و تئاتر زیبا هم است و معرفی آن‌ها در یک پیج معرفی کتاب، قطعا می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

صدیقی با بیان این‌که در گذشته روزنامه‌ها و نشریاتی که تازه منتشر می‌شدند ،آگهی‌های رایگان دریافت می‌کردند، اظهار کرد: این آگهی‌ها باعث می‌شد اهالی فرهنگ بفهمند این نشریه آگهی دریافت می‌کند و در عین حال در صورت بازخورد گرفتن، برای دادن آگهی با هزینه برای دوره‌های بعد تشویق می‌شدند.
 
صدیقی با بیان‌این‌که بلاگران و اینفلوئنسرها بر روی اقتصاد نشر تاثیرمی‌گذارند، عنوان کرد: آن‌ها می‌توانند ابتدا آگهی رایگان کتاب را از ناشران دریافت کنند و در صورت گذفتن بازخورد خوب، ناشران برای آگهی‌های بعدی خودشان مایل به پرداخت هزینه برای تبلیغ کتاب خواهند شد. این وضعیت اقتصاد نشر را تقویت می‌کند.

اینفلوئنسری کتاب ربطی به ستاره سینما بودن ندارد
مدیر انتشارات صابرین اظهار کرد: بلاگرهای کتاب که لزوما خیلی هم شناخته‌شده نیستند، بسیار باانگیزه‌اند و با معرفی و نقد کتاب به فروش کتاب‌ها کمک خوبی می‌کنند و رفتار حرفه‌ای دارند اما برخی هنرمندان که خود را در ظاهر اهل کتاب می‌دانند، در اصل این‌گونه نیستند و برای معرفی کتاب نمی‌توان با آن‌ها تعامل کرد.

صدیقی درباره پاگرفتن برند تبلیغ کتاب از طریق اینفلوئنسرهای کتاب گفت: بلاگری و حضور انفلوئنسرها برای تبلیغ کتاب یک بحث نو است و برخلاف برندهای مصرفی و آرایشی که اینفلوئنسرها حضور طولانی‌تری دارند و برای مخاطب بیشتر شناخته شده‌اند، هنوز حضور کتاب در این فضاها برای فروش در فضای مجازی توسط آن‌ها تازگی دارد.

وی با بیان این‌که در فضای کتاب، اهالی سینما صرف داشتن قیافه و شکل و شمایل ظاهری یا مطرح‌بودن و ستاره‌بودن در دنیای سینما، نمی‌توانند مردم را به کتاب خریدن تشویق کنند، عنوان کرد: این افراد شاید یک مارک خاصی از لباس، ساعت یا عطر را بتوانند تبلیغ کنند اما مردم صرف داشتن قیافه جذاب و معروف بودن هنرمند، قطعا به سمت خرید کتاب نخواهند رفت.
 
مدیر انتشارات صابرین اظهار کرد: حضور افراد نام آشنا و هنرمند که فعالیت آن‌ها برای جوانان جذاب است، می‌تواند در فروش کتاب تاثیر‌گذار باشد اما به‌شرطی که تبلیغات آن‌ها بار فرهنگی خوبی داشته باشد و خودشان با کتاب مانوس باشند. قطعا ارتباط خوب هنرمندان مطرح با کتاب می‌تواند افراد جامعه را به خرید کتاب تشویق کند اما صرف هنرمند بودن و توصیه‌‌کردن آن‌ها به خرید یک کتاب، نمی‌تواند مردم را به سمت خرید یک کتاب ببرد.

توکل صدیقی با اشاره به تجربه‌ای که از معرفی کتاب خود در صفحه پرویز پرستویی داشت، گفت: کتاب «موهبت کامل نبودن» را یک بار پرویز پرستویی در صفحه خود معرفی کرد و همین موضوع باعث شد مخاطبان زیادی برای خرید این کتاب به انتشارات صابرین مراجعه کنند.
 
وی با بیان این‌که  البته در شأن هنرمندان نیست که ناشران بگویند فلان کتاب را معرفی کنید و انتشارات در قبالش مبلغی را به شما می‌دهد، اظهار کرد: اگر شخصی مانند پرستویی کتاب این انتشارات را در صفحه خود معرفی کرده، از روی علاقه‌مندی شخصی بوده. قطعا چهره‌هایی در سطح این هنرمند، برای بیزینس، تبلیغات کتاب نمی‌کنند اما به خاطر مشهور‌بودن و محبوبیت می‌توانند به فروش یک کتاب کمک کنند.
 
مدیر انتشارات با یبان این‌که اینفلوئنسرها در فضای مجازی و صفحات خود کمتر کتاب کودک‌و‌نوجوان تبلیغ می‌کنند، اظهار کرد: انتشارات صابرین با 20 پیج برای معرفی کتاب همکاری می‌کند. این پیج‌ها از 24 ساعت تا 48 ساعت کتاب را در پیج‌های خود معرفی می‌کنند و در قبالش 100 هزار تا 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.

فالوئرهای فیک یا واقعی؟
صدیقی افزود: انشارات صابرین به دلیل این‌که مخاطبش بیشتر والدین هستند، با پیج‌های حوزه روانشناسی، تربیت و خانواده ارتباط خوبی دارد و برخی از این پیج‌ها باعث‌شده فالوئرهای انتشارات ما افزایش پیدا کند، فالوئرهایی که واقعی‌اند و باعث می‌شوند کتاب‌های این انتشارات در فضای مجازی بیشتر دیده شود.
 
وی درباره تمیز دادن فالوئرهای واقعی از فیک گفت: یکسری پارمترها برای شناخت فالوئرهای واقعی برای ناشران وجود دارد و البته در این زمینه می‌توان از متخصصان حوزه فضای مجازی کمک گرفت. مثلا برای تشخیص فیک بودن فالوئرها می‌‌توان به تعداد لایک‌ها و تناسب آن با فالوئرها پرداخت. مثلا پیجی که 100 هزار فالوئر دارد اما میزان لایک‌هایش 500‌‌تاست، احتمالا فالوئرهایش فیک و غیرواقعی‌اند.

صدیقی با بیان‌ این که ناشران برای تبلیغ کتاب در فضای مجازی ازطریق آزمون و خطا پیش می‌روند، عنوان کرد: گاهی یک پیج تبلیغ کتاب موفق بوده و فالوئرهای ناشر را زیاد  می‌کند و بر همین‌اساس می‌توان فهمید که این معرفی کتاب موفق بوده است.

وی در این زمنیه افزود: به‌عنوان مثال برخی از پیج‌ها که انتشارات صابرین با آن‌ها همکاری می‌کند، پیج‌های معرفی صرف کتاب یا پیج‌های پرسش و پاسخ هستند که بعضا ممکن است بالای 100 هزار فالوئر داشته باشند. پیج‌هایی که انتشارات ما با آن‌ها همکاری می‌کند؛ لزوما متکی به شخص نیستند و خود پیج، کارش معرفی کتاب است و افراد با مراجعه به آن‌ها کتاب مورد نیازشان را انتخاب می‌کنند. این پیج‌ها از 2000 تا 15 هزار لایک دارند و افراد علاقه‌مند به حوزه روانشناسی، تربیت و یا کسانی که مشاور این حوزه هستند، این پیج‌ها را اداره می‌کنند اما فعالیت این پیج‌ها صرفا معرفی کتاب است. 
 

 


  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها