سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
چاپ دیجیتال به رونق کتاب‌های راکد ناشران کمک می‌کند

جلال ذکایی معتقد است؛ استفاده از فناوری‌های چاپ دیجیتال به رونق کتاب‌های راکد و محبوس قدیمی ناشران همچنین پویایی صنعت چاپ و نشر کمک می کند.

جلال ذکایی، فعال حوزه چاپ دیجیتال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت‌های چاپ دیجیتال در صنعت نشر کشور، عنوان کرد: ناشران همواره با توجه به اقتضائات فعالیت‌های خود، گستره کار، منابع مالی و محدودیت‌های موجود یکسری کتاب‌های در گردش و در جریان کار دارند، اما یکسری آثار هم دارند که به کتاب‌های راکد معروف‌اند.
 
وی ادامه داد: البته این عنوان بدان معنا نیست که چنین کتاب‌هایی اساسا متقاضی نداشته باشند؛ بلکه چون سال‌ها از دوره انتشار آن‌ها گذشته است، مخاطبان بسیار محدودی دارند و برای ناشر صرفه اقتصادی ندارد که برای تجدید چاپ آن‌ها اقدام کند.
 
ذکایی با بیان اینکه بخش زیادی از ناشران بزرگ، کتاب‌های راکد زیادی دارند، گفت: برای این کتاب‌ها هنوز تقاضا از میان مخاطبان وجود دارد اما این تقاضاها اغلب اندک و معدود است و به همین دلیل ناشران لزومی به چاپ مجدد آن‌ها نمی‌بینند.
 
وی با اشاره به برخی آمار منتشر شده درباره کتاب‌های چاپ شده، توضیح داد: طبق برآوردهای انجام شده، کتاب‌هایی که بعد از انقلاب منتشر شده‌اند حدود 250 هزار تا 500 هزار عنوان کتاب است که ما از بخش زیادی از آن‌ها به عنوان کتاب محبوس نام می‌بریم و امکان انتشار آن‌ها نیست.
 
ذکایی با بیان اینکه چاپ دیجیتال در دنیای امروز این امکان را فراهم کرده است که از چاپ (POD) یعنی چاپ در مقابل تقاضا استفاده شود، افزود: طبیعی است که ناشران به تنهایی امکان تامین و تهیه دستگاه دیجیتال تک نسخه‌ای را ندارند و باید یک مرکزی باشد که به صورت متمرکز این خدمت را به ناشر بدهد و در اختیار مخاطبان قرار دهد.
 
وی تاکید کرد: امروز بسیاری از محققان و پژوهشگران دوست دارند از کتاب کاغذی استفاده کنند؛ اما دسترسی به کتاب ندارند یا اینکه امکان جستجو در میان کتابخانه‌های قدیمی و نایاب هم نیست و چاپ بر اساس تقاضا می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را مرتفع کند.
 
ذکایی با طرح این موضوع که امیدواریم به زودی مقدمات توسعه این دیدگاه و نظر را در میان جامعه نشر فراهم کنیم، گفت: با  این کار ناشران علاقه‌مند می‌توانند کتاب‌های محبوس یا راکد خود را در اختیار مخاطبان‌شان قرار دهند و پاسخگوی نیاز مطالعاتی آن‌ها باشند.
 
به گفته وی، یکی از ویژگی‌های بارز چاپ دیجیتال در دنیای نشر امروز این است که کتاب‌ها را از حبس ناشرارن درآورد و در اختیار مخاطبان قرار دهد تا هم مورد اقبال دوستداران کتاب است و هم کمکی است تا ناشران بدون هزینه اضافه‌ای کتاب‌های راکد خود را به جریان بیندازند.
 
ذکایی با بیان اینکه امیدوارم این جریان به یک رویه در میان ناشران تبدیل شود، یادآور شد: این کار هیچ آسیبی برای چاپخانه‌های افست ندارد بلکه موجب رونق کسب و کار در بخش‌های مختلف چاپ و نشر می‌شود، زیرا بخش زیادی از این کتاب‌های راکد هایتا به صورت کتاب صوتی یا الکترونیک منتشر می‌شوند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان می‌توان دستگاه‌های تولید آنلاین را در اختیار گرفت و از ظرفیت آن‌ها برای رونق این فعالیت استفاده کرد، معقتدم که با توجه به شرایط صنعت نشر ایران لازم و ضروری است که چنین دستگاه‌هایی به کشور وارد شود تا از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها استفاده کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها