سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شعر انقلاب اسلامی مترادف با نام نصرالله مردانی است

حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، شاعر انقلابی استان فارس شعر انقلاب اسلامی را مترادف با نام نصرالله مردانی دانست.

این روحانی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه ادبیات، شعر و دیگر شاخه‌های هنری بود و آن پیام هنرمندانه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌هاى عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوال‌ناپذیر آن‌گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیباپسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند.» در ادامه ایشان می‌فرمایند: «تنها هنرى مورد قبول قرآن است که راه ستیز با جهان‌خواران و در راس آن آمریکای جنایت‌کار را به ما می‌آموزد». در واقع این گفته امام خمینی(ره) تعریف شناسنامه‌واری از هنر است.
 
به گفته انصاری‌نژاد، در حوزه شعر انقلاب اسلامی شعرایی داریم که از پیش از انقلاب اسلامی در گروه ادبیات انقلاب اسلامی بودند، مانند مهرداد اوستا. او  پیش از انقلاب اسلامی شاعر شناخته شده‌ای بود که به‌ویژه در حوزه قصیده نقش‌آفرینی می‌کرد. استاد علی موسوی گرمارودی و حمید سبزواری هم پیش از انقلاب اسلامی بعنوان شعرای توانمند مطرح بودند.
 
وی افزود: در پیوند با شعر انقلاب اسلامی در استان فارس و بررسی وضعیت آن از معماران این ادبیات می‌شود به چهره‌ای بنام نصرالله مردانی اشاره کرد که بیشترین تاثیر را در سطح کشور در دهه 60 و ادامه آن در دهه 70 داشت. او موجب موج‌آفرینی و جریان‌سازی شعر در استان فارس شد. مردانی بیشترین تاثیر را بر شاعران هم‌نسل و هم‌عصر خویش گذاشت. افق تازه‌ای که او گشود و ترکیب‌سازی‌های تازه‌ای که انجام‌داد مسیر نویی برای شعر انقلاب بازکرد. هر غزل مردانی با چندین ترکیب بدیع و متفاوت ارائه می‌شود: «از خوان خون گذشتند صبح ظفر سواران / پیغام فتح دارند آن سوی جبهه یاران». بنابراین در میان معماران اصلی شعر انقلاب اسلامی قطعا باید نام بلند نصرالله مردانی را قرار داد.
 
این شاعر جنوبی، تصریح کرد: دو شاعر دیگرهم در حدفاصل بین زنده‌یاد نصرالله مردانی تا خلیل ذکاوت، درتقویت موج شعر انقلاب در فارس نقش‌آفرین بودند؛ یکی زنده‌یاد محمدخلیل جمالی و دیگری هم حاج احد ده‌بزرگی که خدایش بسلامت دارد.
 
انصاری‌نژاد در ادامه، بیان کرد: پس از مردانی شعرای دیگری از جمله خلیل ذکاوت قرار می‌گیرد که در دهه 70 فعال‌ترین و موثرترین چهره‌ها به شمار می‌رود که مجموعه شعرهای خوب و متفاوتی از او منتشر شده است.
 
وی از چهره‌هایی چون غلامرضا کافی، پروانه نجاتی(سوگ سور برادرانم)، رضا علی‌اکبری از شاعران اقلید و محمد مرادی بعنوان شاعران برجسته شعر انقلاب اسلامی در استان فارس نام‌ برد و گفت: کارنامه این شاعران درخشان و تاثیرگذار است.
 
به گفته انصاری‌نژاد، درشاعران دهه هشتاد به بعد، محمد مرادی، کارنامه بسیارموفقی دارد. هم شاعری است بسیارخوش‌قریحه و خلاق وهم پژوهشگری ژرف‌بین وهم منتقدی دقیق و منصف.
 
این شاعر در مورد نقش انجمن‌های ادبی در استمرار ادبیات انقلاب اسلامی گفت: انجمن‌های ادبی اگر در مسیر خود حرکت کنند قطعا در رشد، شکوفایی و کشف و بارور کردن استعدادها نقش ارزنده‌ای دارند. انجمن‌های ادبی در استان فارس هم از این قاعده مستثنی نیستند.
 
انصاری‌نژاد به اقدامات بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در حمایت از شعر و ادبیات انقلاب اسلامی اشاره‌کرد و گفت: در بخش انتشارات بنیاد، امسال حدود 100 عنوان کتاب به چاپ رسیده است که تقریبا 30 عنوان آن در حوزه شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.
 
وی کار دیگری که از سوی بنیاد در استان فارس انجام شده است را انتشار کتاب شعر دفاع مقدس شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: این مجموعه را در هر شهرستان به کوشش یکی از شاعران همان شهرستان چاپ کردیم که تقریبا موفق شدیم گزیده شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 30 شهرستان استان فارس را به این روش منتشر کنیم.
 
مسئول معاونت ادبیات و کتاب دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاى دفاع مقدس استان فارس از انتشار کتاب شعر به زبان عربی در بنیاد استان خبر داد و گفت: کنگره شعر دفاع مقدس به میزبانی استان فارس روز 4 اسفندماه با حضور دکتر سنگری و داوران دیگر برگزار خواهدشد.
 
وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی شعر دفاع مقدس به شیراز واگذار شده است، از ارسال بیش از 7 هزار و 300 اثر به این کنگره خبر داد.
 
یادآور می‌شود: «رعشه بر دریا» پژوهشی در شعر به همراه گزیده‌ای از اشعار «واعظ قزوینی» است که به کوشش حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد گردآوری شده است؛ هم‌چنین «بیدهای بی‌مجنون» نیز مجموعه شعری شامل جدیدترین اشعار این روحانی شاعر است که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها