شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
آمارها نشان داد نمایشگاه مجازی کتاب به بلوغ رسیده است

محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: زیرساخت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دومین دوره برگزاری این نمایشگاه به بلوغ رسید. این بلوغ را در آمارهای خرید تجمیعی و خرید کلی که از نمایشگاه مجازی کتاب ثبت شده است، می‌توان به وضوح دریافت کرد. 

محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌‌و‌گو باخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درباره همکاری‌های امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: سال گذشته برای نخستین‌بار  برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باعث شد در سطح وسیع و ملی، فناوری اطلاعات از سوی همه مردم کشور به صورت یکسان و برابر استفاده شود. از طرف دیگر؛ نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ابتکار خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد، ناشران و مردم  به یک بازار برابر  در حوزه نشر دسترسی پیدا کنند. 

 خوانساری با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب تهران بخشی از تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب است، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تکالیفی که برای تحول در حوزه کتاب با استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعاتی دارد، امسال و سال گذشته، بحث دسترسی به کتاب از سوی ناشران به مردم را دچار تحول کرد.
 
خوانساری با اشاره به این که دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان داد که در بخش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، این نمایشگاه می‌تواند به بلوغ برسد، عنوان کرد: زیرساخت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دومین دوره برگزاری این نمایشگاه به بلوغ رسید. این بلوغ را در آمارهای خرید تجمیعی و خرید کلی که از نمایشگاه مجازی کتاب ثبت شده است، می‌توان به وضوح دریافت کرد. 

وی گفت: خدمات شبکه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات وقتی تکیمل می‌شود که بستر ارائه و دسترسی مردم برای استفاده از آن فراهم باشد و مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. برای تکمیل این زنجیره باید همه توان خود را به کار بگیریم. امسال با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک مشارکت همگانی، نهادهای مختلف برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کنار همدیگر قرار گرفتند.

خوانساری افزود: این زنجیره شامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران، همکاران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش خدمات میزبانی و نگهداری اطلاعات، بخش فناورانه وزارتخانه که برای حفاظت از اطلاعات مردم تلاش کردند و به‌طور کلی تلاش همه کسانی که زمینه دسترسی مردم به اینترنت و نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در سراسر کشور فراهم کردند، تکمیل شد.
 
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بابیان‌ این‌که خدمات فناوری اطلاعات نمایشگاه مجازی کتاب تهران از لحظه سفارش تا رسیدن کتاب به دست مخاطب، فرایند‌ مختلف و منظمی را طی می‌کند و تمام این زنجیره و مسیر تا رسیدن به پست، به صورت دیجیتال طی می‌شود، عنوان کرد: شبکه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش خدمت‌رسانی خود از لحظه ثبت کتاب تا تحویل کتاب به پست، زمینه انجام تمام امور را برای خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همراهی نهادهای دیگر به صورت تمام دیجیتال فراهم کرد. 

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هزینه‌های زیادی برای رفت وآمد مردم و اهالی کتاب از شهرستان‌ها برای حضور و اسکان در تهران صرف می‌شد اما این نمایشگاه با حذف این هزینه‌ها، تصادفات جاده‌ای و مخاطرات جانی حضور در نمایشگاه حضوری را کاهش داد.
 
خوانساری در این زمینه افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرایطی را فراهم کرد که مردم بدون این که الزامی به حضور در نمایشگاه کتاب داشته باشند، از منزل خود در نمایشگاه کتاب شرکت کنند و علاوه برآن، ناشران مشکلات غرفه‌سازی و حمل و نقل کتاب و هزینه‌های دیگر را هم متحمل نشوند.
 
خوانساری اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران امسال با رضایت بیشتر مردم همراه بود؛ زیرا در دوره دوم نمایشگاه، مشکلات دوره قبل رفع شده بود و با تقویت زیرساخت‌ها، عدالت دسترسی بیشری برای مردم فراهم شده بود. در عین حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه مجازی کتاب، یارانه‌ای برای خرید کتاب در نظر گرفت که در تخصیص آن، این اطمینان وجود داشت که تماما در اختیار فرهنگ و خرید کتاب و مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد و امکان هیچ‌گونه استفاده غیر‌کتابی از این بن‌ها و یارانه‌ها وجود ندارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این‌باره گفت: سرویس احراز هویت در قالب سرویس یکپارچه دولت الکترونیک با نام گذرگاه عمومی خدمات الکترونیکی دولت و با نام اختصاری جی اس‌پی، پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ازطریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار بخش فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

وی  درباره این سرویس افزود: سرویس جی‌اس‌پی برای این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطمین شود هزینه‌های صرف شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ دقیقا بر اساس احراز هویت یکتایی که از فرد صورت می‌گیرد، در اختیار همان فرد قرار می‌گیرد. این سیستم مشخص می‌کند فرد چه یارانه‌ای دارد و چه پولی برای خرید کتاب مصرف کرده است.
 
خوانساری دراین‌باره عنوان کرد: بانک اطلاعاتی که در اثر خرید مردم در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت شده است، برای شناخت نیازها و سلیقه‌های کتابخوانی مردم به متولیان فرهنگی کمک می‌کند و باعث می‌شود بازار نشر و فروش کتاب از طریق شناخت این نیازها گسترش پیدا کند.
 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها