یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
ظرفیت ثبت اطلاعات کتاب در آستانه نمایشگاه به 1000 عنوان در سه ماه رسید/توصیه به ناشران متقاضی نمایشگاه 33

تبریز‌نیا، با اشاره به افزایش ثبت اطلاعات کتاب در سه ماه منتهی به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از 400 به 1000 عنوان، به ناشران متقاضی حضور در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: حتما تا پایان سال جاری نسبت به انتشار و اخذ اعلام وصول اقدام کنند.

مجتبی تبریز‌نیا، مدیر ارتباطات دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره استفاده از ظرفیت افزونه‌های اطلاعاتی چند‌رسانه‌ای در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: به‌نظر می رسد خلاء حسی بین خریدار و کتاب فیزیکی در نمایشگاه مجازی باید به نحوی پُر شود. یکی از راهکارهایی که می‌توان از آن بهره گرفت دریافت اطلاعات بیشتر درباره کتاب‌ها از ناشران در قالب‌های مختلف ازجمله صوتی، تصویری یا متنی است.

وی با اشاره به بررسی «پیوست رسانه‌ای» برای نمایشگاه مجازی کتاب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: موضوع تعریف «پیوست رسانه‌ای» برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش از این برای بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مطرح و بررسی شده که کاری میدانی و فنی است. درصورت گردآوری و افزودن این پیوست به کتاب‌ها، خریداران می‌تواند به اطلاعات بیشتری از کتاب دسترسی داشته باشند در نتیجه با آگاهی عمیق‌تری به خرید اقدام کنند؛ البته تعریف این پیوست نیاز به سازوکار دقیقی دارد زیرا به محتوا و کیفیت مرتبط می‌شود نه کمیّت.    

تبریز‌نیا درباره تاثیر ایجاد پیوست ‌رسانه‌ای در کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب‌های مرتبط و مورد نظر خود بیان کرد: از یک منظر اطلاعات را می‌توان به دو دسته کیفی و کمی تقسیم کرد. در ارائه اطلاعات کمّی، بحث ارزش‌گذاری مطرح نیست اما ارائه اطلاعات کیفی فرآیند دشواری است؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت درباره کیفیت ترجمه، تالیف و یا  ناشر به مخاطب اطلاعات داد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد این موضوع یکی از مباحث جدی در فضای نشر است.           

مدیر ارتباطات دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره گلایه برخی ناشران از ثبت نشدن اطلاعات برخی کتاب‌ها در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای عرضه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این خصوص از ماه‌ها قبل از شروع نمایشگاه به ناشران عزیز اطلاع‌رسانی شد اما همواره برخی کتاب‌ها بسیار دیر به دست ما می‌رسد به همین دلیل در ازدحام هفته‌های منتهی به نمایشگاه ممکن است دیر ثبت شود. اعلام خبر برگزاری نمایشگاه موجب می‌شود تا ناشران کتاب‌هایشان را برای عرضه در نمایشگاه آماده کنند، اما واقعیت این است که فرآیند تولید و ثبت اطلاعات، به دلیل تهیه تصویر از روی جلد، پشت جلد، صفحات نخستین و تهیه معرفی کوتاه از آن‌ها و در نهایت درج بیش از 20 قلم اطلاعاتی برای هر کتاب زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد. در سه ماه گذشته، ظرفیت تولید اطلاعات روزانه حدود 300 تا 400 عنوان کتاب اعلام وصولی از تهران و سایر استان‌ها را به تدریج به حدود 1000 عنوان رسانده‌ایم.

تبریزنیا افزود: اگرچه براساس آیین‌نامه نمایشگاه زمان ثبت کتاب‌ها حداقل یک‌ماه بعد از اعلام وصول اعلام شده اما کوشیدم با افزایش ظرفیت، این زمان را در روزهای منتهی به نمایشگاه به 10 روز کاهش دهیم اما به هر حال تعدادی از کتاب‌ها که بسیار دیر به دست ما رسیدند متأسفانه شاید به نمایشگاه نرسند. 

وی با توصیه به ناشران متقاضی حضور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: به ناشران متقاضی  حضور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران در اردیبهشت‌‌ماه، تاکید و توصیه می‌کنیم حتما تا پایان سال جاری نسبت به انتشار و اخذ اعلام وصول اقدام کنند و از ثبت آن در بانک اطلاعات این موسسه مطمئن شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها