یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته رضایت مخاطبان گسترده‌ای را فراهم کند

کمال کمایی مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش معتقد است: سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به علت تفکیک استان‌ها و نداشتن مشکل فنی توانسته رضایت گسترده‌ای برای مخاطبان فراهم کند.

مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان گفت: امسال اولویت استفاده از بُن نمایشگاه  با افرادی بود که توانستند زودتر مراحل ثبت نام در سامانه را انجام دهند. هرچند محدود بودن منابع مالی و عدم اطلاع رسانی به موقع وجود داشت اما در کل سامانه توانسته رضایت بخش گسترده‌ای از مخاطبان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ناشران با پدیده صنعت نسل 4( دیجیتال) مواجه هستند، تصریح کرد: صنعت نسل 4 صنعتی است که وارد بستر دیجیتال می‌شود و کلیه مراودات انسانی توسط فضای سایبری و دیجیتال پیش می‌رود. به دنبال آن نیز کتاب و نشر کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست و باید بتوانند همگام و هم راستا با این تحولات دیجیتالی پیش بروند.
مدیرعامل تعاونی ناشران خوزستان ادامه داد: پوسته سنتی که در نشر وجود داشت کم کم در حال تغییر رنگ است و از لحاظ هزینه‌ها و سرعت عملکرد نشر سنتی در مقابل فضای دیجیتال که در دسترس‌تر است، قابل توجیه نیست. این فضا در بخش توزیع کتاب حرکت رو به جلویی دارد و توانسته تا اندازه‌ای به نقطه قابل قبولی برسد ؛ اما مشکلات بسیار زیادی همچنان وجود دارد.

کمایی اضافه کرد: استفاده از فضای دیجیتال برای ناشران یک الزام است و اگر ناشران نسبت به این فضا و اهمیت آن بی توجه باشند، خود به خود از گردونه صنعت نسل4 خارج می‌شوند. با اینکه در حوزه نشر کتاب ، ناشران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما فضای پیش‌رو فضای مثبتی بوده و توانسته خودش را با الگوهایی که در دنیا در حال پیاده‌سازی هستند ، هماهنگ کند.

مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش با بیان اینکه علت‌های زیادی برای خارج نشدن از نشر سنتی به دیجیتال وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از بدنه نشر سنتی منافعی دارند که در نشر دیجیتال نمی‌توانند آن منافع را داشته باشند. علت دیگر موضوع تخصص و دانش لازم است که با توجه به هزینه و زمان‌بَر بودن  تاکنون نتوانستند خود را  تطبیق دهند و علت سوم اُفق و دیدی است که بعضی ناشران سنتی دارند و هنوز به ساختار قبلی متعهد و پایبند هستند. من معتقدم که این نمایشگاه تا حد قابل قبولی توانسته به این موضوع بپردازد و حرکت ما را به سمت صنعت نسل جدید (دیجیتال) پیش ببرد.

وی از دیگر چالش‌های نمایشگاه مجازی کتاب در دوره‌ گذشته را نبود مدیریت صحیح مرسولات پستی برشمرد و افزود: در اولین نمایشگاه کتاب مرسولات با تاخیر زیادی به پست ارسال می‌شد و ناشران گله‌مند بودند. در دومین نمایشگاه مجازی این بخش به خوبی مدیریت شد اما حجم بالای بازدیدکنندگان و ترافیک بالا امکان دسترسی به سایت را برای کاربران در کشور با مشکل مواجه کرده‌است و فضای مجازی نمایشگاه کتاب باید بتواند با استفاده از فضای ابری هر حجم از بازدیدکننده برخط را پشتیبانی‌کند. 

کمایی نکته کلیدی  و مورد توجه ناشران در نمایشگاه  مجازی کتاب را، ارتباط بین نویسندگان با ناشران دانسته و گفت: در پلتفرم فعلی حلقه ارتباط بین ناشران و نویسندگان به شدت خالی است و باید تمهیداتی اتخاذ شود تا نویسنده‌ها بتوانند با ناشران  به صورت مجازی تعامل داشته باشند. اساساً فلسفه و ایده نمایشگاه‌های کتاب در دنیا فروش کتاب نیست، بلکه  ایجاد ارتباط بین ناشر و نویسنده  است اما در ایران بخش فروش کتاب پُررنگ‌تر است و مردم به علت تخفیف از این بخش استقبال بیشتری دارند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها