پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
آموزش ساده و ملموس شعر در«آینه‌دان»

اخیرا در کتابی به قلم مهدی فرجی با نام «آینه‌دان» درسنامه‌ای کاربردی با زبانی ساده و ملموس برای آموزش شعر و نیز تبیین نظرگاه‌های مختلف درباره ادبیات ارایه شده است.

مهدی فرجی، مولف «آینه‌دان» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ با بیان اینکه این کتاب دو فصل دارد و در آن تلاش شده در کنار مرور شگردها و شیوه‌های سرایش، ضمن گفتاری ملموس و با دیدی ذوقی و نو، برای خواننده حرفه‌ای نیز لذت هم‌سخنی فراهم شود، عنوان کرد: در این اثر با نگرشی تحلیلی- تجربی که حاصل دو دهه آموزش کارگاهی شعر است، افزون بر فنون ادبی و کاربردهایش به ذوق و ارتباط آن با روان شاعر توجه شده است.

وی توضیح داد: فصل اول به مقولات مقدماتی و فصل دوم نیز به مباحث پیشرفته آموزش شعر اختصاص دارد. زبان فصل اول ساده‌تر است و برای نوجویان عرصه شعر کاربرد دارد تا کلید ورود به عرصه سرایش را کسب کنند. این فصل از تعاریف شروع شده تا خواننده به درکی عمومی از شعر دریابد و رویکردی تحلیلی دارد.

فرجی با اشاره به ویژگی‌های فصل اول گفت: فصل اول بیشتر جنبه آموزشی دارد و باز زبانی ساده آرام آرام مخاطب را به سمت کشف لذت‌های شعری می‌برد. در این فصل به عمد از گفتمان آکادمیک پرهیز شده تا برای مخاطب التذاذ حاصل شود.

وی ادامه داد: فصل اول به تبیین نظرگاه‌های مختلف درباره شعر، حالات شاعرانه و زبان به عنوان ابزار شعر اختصاص یافته است و مخاطب از جاده خیال به سوی شعر حرکت می‌کند و با فنون ادبی آشنا می‌شود. در آموزش فنون ادبی ابتدا به «بیان» پرداخته شده و سپس عروض و قافیه و موسیقی شعر آمده است.

این شاعر در معرفی فصل دوم «آینه‌دان» عنوان کرد: این فصل به شکلی تخصصی‌تر به مرور سرگذشت شاعران و شکل‌های مختلف ادبی از ابتدا تا امروز پرداخته و در پایان هر سبک‌شناسی بخش درسی از تاریخ گنجانده شده است. شاعران یک صدای انتزاعی و چهره بی‌صورت یا نوشته رها شده در سطور نیستند و فقط شعر نگفته‌اند، بلکه با شعر زندگی کرده‌اند.

فرجی با اشاره به بخش تمرینی کتاب اظهار کرد: هر دو فصل دارای تمرین‌هایی هم هستند و در بخش تاریخ ادبیات پیشنهادهایی نیز مطرح شده است. از جمله مطرح شده که مقطع بازگشت ادبی بهتر است به رجوع ادبی تغییر نام دهد، چراکه فاقد ارتجاع و بازگشت به عقب است؛ وگرنه از دل آن قاآنی با آن قدرت زبانی برنمی‌خاست.  همچنین باید به نقش خاص علی اکبر خان شیدا و تصنیف‌های وی در پیش از مشروطه در تغییر نگاه کلاسیک شاعران و منجر شدن به غزل‌های زیبای شهریار توجه شود.

فرجی تاکید کرد: این کتاب دارای مباحث تکمیلی در آموزش بدیع و معانی، نمونه‌های شعری، مباحث زیبایی‌شناسانه و نیز روان‌شناسی (باتکیه بر کتاب‌هایی از جمله آثار یونگ و برن و آثار سبک‌شناسانه) است.  این‌ها را مطرح کردم تا بگویم که شاعران انسان‌هایی غیر عادی نیستند، بلکه تنها کودک درون بارزتری دارند.

این شاعر و مدرس حوزه ادبیات از «آینه‌دان» به عنوان درسنامه‌ای ساده و ملموس یاد کرد و افزود: در این کتاب همچنین به نقش الهام و شهود در شعر و نقدهای ادبی نیز پرداخته شده و برای نگارش این اثر از بررسی 200 منبع استفاده شده است.

کتاب «آینه‌دان»، اثر مهدی فرجی در 576 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 218 هزار تومان از سوی نشر روزگار راهی بازار نشر شده است.

این کتاب ساعت ۱۷ روز شنبه (نهم بهمن‌ماه) همزمان با زادروز نویسنده در خانه کتاب شفق واقع در شهرک غرب رونمایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها