جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
تامین منابع دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران از نمایشگاه مجازی کتاب

ملیحه درخوش، معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: مخاطب بر اساس اطلاعات خوبی که از معرفی یک کتاب دریافت می‌کند، می‌تواند، خرید مناسبی داشته باشد. به همین دلیل معرفی حرفه‌ای کتاب در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک ضرورت است.

ملیحه درخوش، معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با بیان این‌که بخش معرفی کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید پررنگ شود، عنوان کرد: مخاطب بر اساس اطلاعاتی که از معرفی خوب کتاب دریافت می‌کند، می‌تواند، خرید مناسبی داشته باشد. به همین دلیل این بخش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید پررنگ شود.
 
درخوش با بیان این‌که فضای مجازی امکانات متنوعی برای ارتباط با کاربر می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: امیدوارم  نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ظرفیت‌های مختلف فضای مجازی در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر استفاده کند.

معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بیان این‌که دسترسی منابع در سایت نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال قبل بهتر شده است، عنوان کرد: امسال دسترسی به سایت بهتر است و قطعی سال گذشته سرورها که کاربران را با مشکل رو‌به‌رو کرد، خوشبختانه پیش نیامد. 

اعتبار 50 میلیونی برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب
درخوش درباره خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به‌صورت مداوم در طول سال، خریدهایی را انجام می‌‌دهد. به‌طور متوسط کتابخانه هر دو ماه یکبار تقریبا منابع جدید خریداری می‌کند. امسال هم کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اعتبار ۵۰ میلیون تومان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید خواهد کرد.
 
وی با اشاره به این‌که امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سازمان هایی که از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید می‌کنند، تخفیف‌هایی را در نظرگرفته است، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مبالغی که سازمان‌ها برای خرید از نمایشگاه‌ مجازی کتاب تهران در نظر می‌گیرند، تخفیف‌هایی را در نظر گرفته است. علاوه بر آن؛ یکسری بن‌ هم برای خرید کتابخانه‌ها از نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شده که این مراکز می‌توانند برای خرید منابع از آن‌ها استفاده کنند. 
 
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: ظاهرا بر اساس آنچه من شنیدم؛ اعتبارات سازمان‌ها و پیشینه آن‌ها در استفاده از بن تخفیف در نمایشگاه‌های کتاب مختلف، درصد این تخفیف‌ها را تغییر می‌دهد. ظاهرا کتابخانه‌های بزرگ حداکثر با تخفیف 30 درصدی می‌توانند از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید کنند. 
 
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران درباره خرید از بخش خارجی نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: امسال بخش خارجی نمایشگاه را هم رصد می‌کنیم و در صورت پیدا‌کردن منبع مورد نیاز آن را خریداری می‌کنیم. البته با  توجه  به قیمت بالای دلار در سال‌های اخیر؛قطعا برای خرید بخش لاتین کتابخانه اولویت‌بندی داریم وبه دلیل محدودیت بودجه حجم بیشتر خریدهای ما در بخش فارسی است.
 
درخوش با بیان این‌که منابع جدید را معمولا در کتابخانه با توجه به خرید مداوم در اختیار داریم، عنوان کرد: برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران معمولا لیست کتاب‌های ارائه شده ناشران را از سایت نمایشگاه احصا می‌کنیم و بعد از بررسی فهرست منابع کتابخانه؛ نسبت به خرید کتاب‌‌هایی که در کتابخانه وجود ندارد یا بر اساس ضرورت باید در ازای آن‌ها نسخه‌های اضافی تهیه شود، اقدام می‌کنیم.

وی با بیان‌این که شیوه خرید و فراهم آوری منابع در کتابخانه‌های دانشگاه تهران به صورت غیر متمرکز است، عنوان کرد: هر یک از واحدهای دانشکده‌ای؛ بر اساس اعتبار مشخصی که دارند و همچنین نیازسنجی که از مخاطبان خود دارند، منابعی مورد نیاز اعضای هیات علمی و دانشجویان خود را خریداری می‌کنند.
 
درخوش با بیان‌این که اکثر مراجعه‌کنندگان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، دانشجویان و اعضای هیات علمی هستند، عنوان کرد: بخشی از مخاطبان این کتابخانه نیز پژوهشگرانی هستند که از خارج دانشگاه برای انجام کار تحقیقاتی به این کتابخانه مراجعه می کنند. بر همین اساس باید نیاز‌های درسی و تحقیقاتی در کتابخانه مرکزی همزمان تامین شود.
 
وی با بیان این‌که کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برای تهیه منابع به دو نکته توجه می کند، عنوان کرد: اولین نکته‌ای که کتابخانه برای تهیه منابع خود مورد توجه قرار می دهد، تامین تخصصی منابع اصیل پژوهشی در حوزه ایران‌شناسی، اسلام شناسی و شرق‌شناسی است. برای تهیه این منابع؛ کتابخانه از کتاب‌های ناشران داخلی و  خارجی استفاده می‌کند. نکته دوم در تامین منابع کتابخانه؛ تهیه منابع دیجیتال بر اساس نیاز کاربران است. 

معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برای جلوگیری از هم‌پوشانی خرید کتاب با بخش‌های دیگر و همچنین پرهیز از خرید کتاب‌های تکراری، نسبت به تهیه منابع هسته، مرجع و متون درسی موردنیاز  برای دانشجویان و اعضای هیات علمی اهتمام بیشتری می‌کند.
 
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران درباره موضوعات کتاب‌های خریداری شده در این کتابخانه هم گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در موضوعات مختلف؛ علوم پایه، علوم انسانی، علوم اجتماعی، فنی و مهندسی خرید منابع دارد اما حجم بیشتر خرید کتابخانه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی متمرکز است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها