چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
شفیعی کدکنی، کلاهی اهری و محمدکاظم کاظمی در پیشنهادات محدثی خراسانی

سردبیر سابق مجله «شعر» در پیشنهاد خرید برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مطالعه مجموعه شعری از کلاهی اهری و همچنین گزیده‌ای از غزلیات بیدل دهلوی‌ به کوشش محمدکاظم کاظمی را پیشنهاد داد.

مصطفی محدثی‌خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب‌های پیشنهادی‌اش برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب، با اشاره به کتاب «با چراغ و آیینه» محمدرضا شفیعی کدکنی، گفت: کتاب را برای کسانی که می‌خواهند اشرافی بر جریان‌های شعری و ادبی قرن اخیر پیدا کنند، توصیه می‌کنم. در واقع اوی چراغ روشنی دست ما می‌دهد تا فضاهای مبهم و مه‌آلود شعر معاصر را بشناسیم.

وی با بیان این‌که «با چراغ و آیینه» از سوی نشر سخن به چاپ رسیده، افزود: این کتاب مجموعه‌ای از نوشته‌ها و مقالات شفیعی کدکنی در چند دهه اخیر است که دیدگاه‌هایشان را پیرامون شاعران معاصر، شعر معاصر و جریان‌های شعری مطرح کردند و کسی که بخواهد به فراز و فرودهای جریان‌های شعر وقوف داشته باشد، این کتاب خیلی کمک می‌کند.

شاعر مجموعه‌های «هزار مرتبه خورشید» و «شاعران پروازی» ادامه داد: کتابی دیگری که به نظر من به‌خصوص برای نسلِ امروزِ شاعرِ جویای نوآوریِ ما بسیار مفید است، گزیده‌ای از غزلیات بیدل دهلوی‌ است که محمدکاظم کاظمی از سوی نشر عرفان آن را منتشر کرده است. وی بیدل‌شناس بسیار برجسته‌ای است و اشراف کامل به گره‌‌ها و پیچ و خم‌های شعر بیدل دارد. این کتاب با توضیحات مختصری که پیرامون برخی واژه‌ها و ترکیبات، کنایه‌ها و تلمیحات به کار رفته در شعر بیدل داده است، به جوان امروز و نسل امروز بسیار کمک می‌کند که با بیدل- که شاعر دشواری‌ است- آشنا شود و کمک می‌کند که کلید خوبی داشته باشیم برای باز کردن قفل‌های شعر بیدل.

محدثی خراسانی با بیان این‌که بحمدالله این سال‌ها شاعران خوبی به میدان آمدند و آثار ارزشمندی هم از آن‌ها خواندیم، اظهار کرد: من مجموعه شعر «پرنده بی‌آسمان» نوشته محمدرضا روزبه را برای خرید توصیه می‌کنم که از سوی نشر آریاشهر منتشر شده است. به این دلیل این کتاب را پیشنهاد می‌کنم که ما کم شاعران خوبی داریم که بتوانند در قالب نیمایی خوب شعر بگویند و از پس آن بربیایند. شاعرانِ شعر سپید و منصور زیاد هستند و بی‌در و پیکر می‌سرایند ولی سرودن در قالب نیمایی کار هرکسی نیست و کار دشواری‌ است. کل مجموعه «پرنده بی‌آسمان» همگی شعرهای نیمایی وی است و برای کسانی که می‌خواهند مجموعه نیمایی به‌روز بخوانند، کار بسیار ارزشمندی است.

وی با بیان این‌که شعر سپید مدعی زیاد دارد و هرکس که قلم به دست بگیرد، می‌نویسد و اسم آن را شعر سپید می‌گذارد، گفت: مجموعه شعر دیگری در قالب شعر سپید معرفی می‌کنم که سروده یکی از شاعران توانمند است که ذهن و زبان و سبک و سیاق خاص خودش را دارد؛ استاد محمدباقر کلاهی اهری. مجموعه شعر سپیدی از وی به نام «از نو تازه شویم» منتشر شده که زحمت آن را انتشارات آرادمان کشیده است. به نظر من کسانی که می‌خواهند شعر سپید خوب در این روزگاران غربت بخوانند خیلی خوب است که این مجموعه را مطالعه کنند.

این شاعر در پایان گفت: کلاهی اهری استاد تاریخ است و مشرف به فراز و فرودهای تاریخ و آشنا با تلمیحات تاریخی و اسطوره‌ای است. شعر وی، شعری انسانی و اسطوره‌ای‌ است و در جاهایی عاطفی و عاشقانه اما شعری بسیار باپشتوانه و ریشه‌دار در فرهنگ و مذهب است.  ‌

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران سوم تا دهم بهمن 1400 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های موردنظر خود را با 20 درصد تخفیف و پست رایگان تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها